Staffans2000
Hejsan mannar!

En kompis renoverar en gammal Husqvarna mc. Dilemmat är att framfäljen är oval och måste riktas. Hur gör man?

Rollie free
 
Är det bara lite så släpper man på en del ekrar och spänner på andra.
Är det mycket så får man grovrivna med domkraft (och slägga).
Protte
 
Är det fälgbanan som är skadad byter man ut den. I alla fall om det är en stålfälg. Den kan eventuellt riktas, men kräver rätt maskiner. Är det alufälg kan den ibland fräsas rätt.
Är det ekrarna som är problemet skulle jag utan tvekan lämna in den för justering.

Kolla med lokala cykelverkstäder, de brukar kunna avgöra bästa tillvägagångssättet för just ekerfälgar. De bör även ha rätt utrustning för det. Eller så har de kontakter de kan hänvisa till.

Jag har försökt rikta en ekerfälg själv utan erforderliga jiggar och kunskap. Det slutade med bortkastad tid och en tripp till verkstaden.
 
Staffans2000
Jo. Det förstår jag. Tänkte mer om tips på tillvägagångssätt: vilken ordning, låssa alla ekrar, eller bara några, hur hårt skal de dras etc. Vaga frågor är svåra att svara på. Än svårare på distans.

Staffan
 
Börja med att smörja alla nipplar så minskar risken att någon går av.
Slå sen på alla ekrar och lyssna vilka som är mest spända.
Lossa dessa lite och börja skruva på de nipplar som drar fälgen rakt.

Du har väl ekernyckel, annars köp en medans WD40n verkar, för du kör väl WD40 ;-?

Lyssna på ekrarna och försök förstå handling konsekvens så fixar du det där själv.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Nja det är oftast mest tunna cykelfälgar man kan rikta med ekrar.............Lite grövre fälgar måste vara raka från start. Lösningen är nog att plocka isär och rikta fälgen till att börja med.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Aha, du tänkte så. Jag hade en handbok med alla uppgifter när jag testade. Det var dock inte så enkelt som att bara spänna efter en mall. På något sätt ska du även kunna mäta fälgen löpande för en perfekt cirkel. Det kunde variera efter hur gammal fälgen var. Om den var det minsta skadad någonstans mm. En liten avvikelse ger stora effekter när man kommer upp i fart.
 
Staffans2000
Bart Bart skrev:
En liten avvikelse ger stora effekter när man kommer upp i fart.
Redan vid 40 kmh känns det som om jag kör på en tvättbräda.
 
Jag hade själv en Kawasaki med en oval ekerfälg, våndades hit och dit hur jag skulle göra. Men beslöt mig för att överlämna det till proffsen. Vet inte vart i landet ni bor men i Nacka / Stockholm håller Wheeler Dealer till. Han pysslar bara med MC däck och fälg, han justerade min fälg och krängde på ett nytt däck för jag tror de va 500kr eller så. Han är inte farligt dyr i alla fall.
http://www.wheeler-dealer.se/

Vill ni ge er på detta själv så hade han en ställning han hängde upp hjulet på, sedan typ en indikatorarm som var monterad i ställningen. Det var ingen indikatorklocka eller så, utan mer ett fast föremål för referens. Vartefter man snurrade på hjulet så kunde man se vart de vart de behövde justeras, men det är som allt annat ett hantverk.

Han tipsade även om att en eltandborste och autosol är bra grejer när man ska polera kromfälgar med trånga utrymmen. En läderrem och autosol funkar bra för att polera ekrar med.
 
S Stefan1972 skrev:
Nja det är oftast mest tunna cykelfälgar man kan rikta med ekrar.............Lite grövre fälgar måste vara raka från start. Lösningen är nog att plocka isär och rikta fälgen till att börja med.
Ajfaen, jag har bara riktat cyklar och gamla moppefälgar. Dåså, glöm mina råd, förutom smörjningen då ;-)
 
S Stefan1972 skrev:
Nja det är oftast mest tunna cykelfälgar man kan rikta med ekrar.............Lite grövre fälgar måste vara raka från start. Lösningen är nog att plocka isär och rikta fälgen till att börja med.
Skitsnack, man riktar sneda crossfälgar.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
A
Självklart kan alla ekerfälgar riktas om inte fälgbanan är skev.
 
richardtenggren
I vår stad var det vanligt att lämna in crossfälgar till de som sysslade med travsulkys, men det kanske är ovanligare att hitta dessa ;)

Man kan ju använda indikatorklocka och justera på plats i sving/gaffel. Att det inte skulle gå justera en skev fälg instämmer jag inte på, då får man ju spänna motsatt sida, osv.
 
  • Gilla
Mugmaz
  • Laddar…
Mugmaz MugAssMaz skrev:
Skitsnack, man riktar sneda crossfälgar.
Det är ju en bedömningsfråga...........naturligtvis kan man "rikta" en fälg med ekrarna om man står med klocka och finjusterar men inbilla mig inte att man riktar bort rena skador och slag och om de är som åttor...........Det är ju nästan det som det verkar handla om. Ju grövre och kraftigare fälg man har ju svårare är det ju att trolla bort rena felaktigheter med att spänna och släppa på ekrar.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Fast TS kompis fälg är ju oval, då borde det gå.
Sen undrar jag om fälgen plötsligt blev oval eller om det är däcket som spökar.
Symtomen på hjulet är ju att det är ovalt, så det vare sig talar för eller emot att det är fälgen.
Det kanske räcker med ett däcksbyte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.