Hejsan
Garaget är 12x7m med 4m högt i tak. Snickare har gjort klart utsidan och jag har tagit på mig att göra klart allt invändigt. Ska snart på med OSB och då börjar jag fundera på ventilation. Den har jag helt missat . Antar det behövs ventilation? Byggnaden är uppbyggt enligt bild. Har en stor prido vikport samt en vanlig takskjutsport på gaveln. Meningen med garaget är väll som det brukar vara, det ska skruvas lite ibland och tina av någon bil. Har monterat en paxfläkt i mitt badrum förut som är fuktstyrd. Är det något sådant man kan ha i garaget med ? Den har ju endast ut luft . Vad kan man använda för att få in luft ? Räcker det med det eventuella draget som portarna ger när dom öppnas och stängs? Dom kanske inte heller är riktigt täta så det kommer in luft där. Eller ska man ha någon slags ventil .
Kom med tips vad ni själva har satt in.
Tacksam för svar.
 
  • Sektionsvy av garagevägg uppbyggnad med isolering, OSB och stödstrukturer
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En rumsventilator vore väl ett alternativ att sätta upp, på så sätt skulle du även få värmeåtervinning då den både tar in ren luft och tar ut gammal luft. Funderar bara på hur tjock din vägg är och om det finns möjlighet att sätta upp det någonstans. Hursomhelst lycka till!
 
B bengttt65 skrev:
En rumsventilator vore väl ett alternativ att sätta upp, på så sätt skulle du även få värmeåtervinning då den både tar in ren luft och tar ut gammal luft. Funderar bara på hur tjock din vägg är och om det finns möjlighet att sätta upp det någonstans. Hursomhelst lycka till!
Väggen är ca 25cm tjock om jag räknat rätt.
 
Sätt en frånluftsfläkt som går ut genom taket, ett kallrasskydd samt en varvtalsstyrning. Då kan fläkten snurra sakta/eller stå still för att sedan vid behov forceras. Och sikta på nått som har lite större kapacitet än en ynka Pax.
 
  • Gilla
2hjul
  • Laddar…
E elmont skrev:
Sätt en frånluftsfläkt som går ut genom taket, ett kallrasskydd samt en varvtalsstyrning. Då kan fläkten snurra sakta/eller stå still för att sedan vid behov forceras. Och sikta på nått som har lite större kapacitet än en ynka Pax.
Tips på någon bra som är liknade pax fast större ?
Tack för svaret
 
tommib
Du får nog bygga själv med en kanalfläkt och lite ventilationskanaler.

Jag skulle inte dragit upp den genom taket om taket redan är klart. Dra ut den högt i nocken istället, det är lättare att göra fuktsäkert. Hade du frågat under byggnadstiden så hade jag hållt med om att gå ut genom taket.

Du bör ha tilluftsventiler också.

I garage placerar man vanligen frånluften lågt om jag förstått det rätt. Anledningen är (tror jag) att man vill ventilera ut ångor som är tyngre än luft.

Om du ska meka mycket och faktiskt vistas i det stora garaget kan man överväga ett FTX-aggregat, de är egentligen inte så jättedyra. Miniaggregat kan du få för ca 6000 kr.

https://soliduct.se/mitsubishi-lossnay-vl-100.htm

https://soliduct.se/air-green-basic-20.htm

Ett "riktigt" FTX-aggregat är dyrare men ger mer frihet i placering och bättre effekt.

https://soliduct.se/flexit-c2.htm
https://ventilationsexpressen.se/ftx-aggregat/ostberg-heru-95-t-ec-160m2
 
  • Gilla
Örjan Backros
  • Laddar…
Hmmmm, jag trodde att även nocken satt i/på taket :thinking:;)
Ps
I mitt garage sitter tilluftsventilerna lågt och frånluften i tak, i min mågs garage tilluft vid golv och från högt på vägg i bägge mina söners garage tilluft vid golv och frånluft högt på vägg. OCH det är inte jag som bestämt vart dom ska sitta utan4 olika garagebyggare.
 
  • Gilla
2hjul
  • Laddar…
Tack för alla svar. Ska se vad jag kör med för variant.

Funderade på en sak angående montering av ventilation. Det måste ju va enklast att sätta på både osb och gips innan jag börjar borra för ventilation? Jag tänkte först jag skulle göra hål i väg innnan då och förbereda men då är det kanske svårta att få det bra ?
 
Sist jag byggde ett garage så byggde jag en fyrkantig "trumma" genom väggen, lite större än vad ventilationstrumma skulle bli. Där satte jag ingen isolering men fullisolerade och stängde väggen När allt väggen var klar tog jag en större hålsåg som passade för röret och sågade upp hålet satte i rör med väggstos. Fyllde sedan "tomrummet" i lådan med fogskum.
 
  • Gilla
2hjul
  • Laddar…
Jag skulle rekommendera en tex Systemair TFSR EC (TFSK för fyrkantig kanal) ( vill minnas att den får monteras vertikalt på vägg) vill man så kan man dra lite kanal med några don i nocken så får man bra uttag på frånluften.
Ovan nämnda fläkt går att varvtalsreglera via 0-10v för varierat behov eller om man vill sätta någon styrning på temp eller en fast varvtalsregulator
 
tommib
E elmont skrev:
Hmmmm, jag trodde att även nocken satt i/på taket
Ja, det gör den ju :oops:
Jag tänkte högt upp på gaveln för att slippa en genomföring genom färdigt tak.

Intressant med placeringen av donen, jag kanske har missförstått något där.
 
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Jag skulle rekommendera en tex Systemair TFSR EC (TFSK för fyrkantig kanal) ( vill minnas att den får monteras vertikalt på vägg) vill man så kan man dra lite kanal med några don i nocken så får man bra uttag på frånluften.
Ovan nämnda fläkt går att varvtalsreglera via 0-10v för varierat behov eller om man vill sätta någon styrning på temp eller en fast varvtalsregulator
Okej
Är det en sådan på bilden du menar? Som amatör som jag är så ser jag inget hål som luften kan gå igenom ?. Eller hur funkar den
 
  • Svart takfläkt för ventilation utan synliga hål, med en logotyp för Clean Ventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lizzardo
2 2hjul skrev:
Tack för alla svar. Ska se vad jag kör med för variant.

Funderade på en sak angående montering av ventilation. Det måste ju va enklast att sätta på både osb och gips innan jag börjar borra för ventilation? Jag tänkte först jag skulle göra hål i väg innnan då och förbereda men då är det kanske svårta att få det bra ?
Det är fullt möjligt och ofta gör man hålen när allt är klart.
Om du dock är väldigt noga med tätheten så bör du sätta genomföringar innan så du har möjlighet att tejpa dem tätt mot plasten.
 
2 2hjul skrev:
Okej
Är det en sådan på bilden du menar? Som amatör som jag är så ser jag inget hål som luften kan gå igenom ?. Eller hur funkar den
Den suger i mitten och blåser ut i det runda gallret vid sidorna TFSR-EC_001.jpg
 
tommib, placeringen har nog att göra med att det ofta är självcirkulation och då blir ju det enda sättet tilluft lågt och frånluft högt.
Men jag har förståelse för dina tankar om tunga gaser. Men i ett vanligt garage är det knappast aktuellt. Och sysslar man med tex motorkörning/lackning mm i ett stängt garage ska man i alla fall ha ett punktutsug.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.