A jo och så fick vi vår leakomatic installerad igår.
På Åland funkar det så att man får en gratis och gratis installation om man har hemförsäkring. Dom kostar hiskeligt mycket pengar men är väl billigare för försäkringsbolagen att stå för det än vattenläckage. Den har wifi och kan kopplas genom en app till telefonen
https://leakomatic.com/sv/
 
  • En Leakomatic vattenläcksdetektor installerad på kopparledningen i ett källarutrymme, med synliga rör och kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En Leakomatic enhet monterad på en stenvägg ovanför vattenrör, visar status 'HEMMA OK' på displayen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Hiréns Hiréns skrev:
A jo och så fick vi vår leakomatic installerad igår.
På Åland funkar det så att man får en gratis och gratis installation om man har hemförsäkring. Dom kostar hiskeligt mycket pengar men är väl billigare för försäkringsbolagen att stå för det än vattenläckage. Den har wifi och kan kopplas genom en app till telefonen
[länk]
Finland är så mycket smartare än Sverige och att installera en leakomatic är ju genialt av försäkringsbolagen!
I Sverige ringde vattenansvarig på kommun upp och berättade hur de skjutit min vattenservis på min tomt och skrattade att nu fick jag allt gräva om avlopp o vattenservis... nix sa jag jag hade precis dragit en ny pipa bara att ansluta.... gubbdjäveln blev besviken!

I Finland jobbar folk för varandra inte mot varandra som i Sverige
 
  • Gilla
Hiréns
  • Laddar…
Länge sen nu känner jag!
Dags för en uppdatering.
Taket reglat, muren målad och den bakom spisen I salen rappad. Fläktkåpan ovanför gamla vedspisen ändrad så den inte längre har en vass kant man slår huvet i.
En del gips på plats. Över halva köket på plats men det är så övertäckt så tog inte riktigt någon bild på det men ni har ett litet smakprov. Det är ett begagnat myresjökök och sedan köpte jag handtag från eBay och lärde mig spraymåla.
Kaklen är egentligen klinkers som visade sig vara Ålands hårdaste klinkers så efter att ha bränt upp en del borrar och skivan kaklen låg på tagit eld och vi kämpat med konstant borrande i över 1h med hålen för eldosorna fick en kaklare ta över och han kom inte ens igenom med diamantklingan på vinkelslipen. Löste sig till slut och nu har vi plats för 6 eldosor och strömbrytare.
Bågen till sovloftet ska få sig ett varv till med faner. Nya fönster till insidan av huset har monterats i kök och sovrum, egentligen för moderna men dom gör sitt jobb och håller värmen. Utsidan har originalfönstren kvar.
Vi fick sidoljus monterade vid ytterdörren men det blev fel i leveransen så nu har vi förhandlat till oss gammeldags dubbeldörrar med fönster i istället.
Nya hela rutor till vedspisen och hallen har också monterats. Radiatorerna beställda.
Virke till bokhyllan levererat (högen som ligger mitt på golvet. Bokhylla ikea-style liksom.. :crysmile:)
Tja, vad har mer hänt. Stenarna till stenväggen är levererade och väntar på montering men dom ska på näst sist, före listerna.
Våra problem just nu är
1. Smygarna till stora båg-fönstren i salen är satta med mdf och väggarna är gips. Vi kan inte ha lister runt pga bågen så hur skarvar/spacklar vi en snygg liksom kyrklig kant från gips till mdf utan att det spricker? Vi kan inte heller ha smygarna i gips pga böjen där uppe.
2. Vi tänkte ha spegelpaneler i stora salen men troligtvis inte i köket. Dels för att kökets fönster är så lågt ner så det skulle se konstigt ut om panelen pausade vid varje fönster. Dels för att det redan är förbannat med jobb som det är med allt som är kvar.
Så frågan är, var pausar vi spegelpanelerna i salen? Var tar det snyggast stopp?
 
  • Renoveringsprojekt av ett kök med reglat tak, målad vägg och OSB-skivor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt med reglat tak, vitmålad mur och bågformade fönster, arbetsmaterial spridda på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt visande verktyg och material på ett nedkyld köksskåp och täckta ytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete med muren målad i grått, elcentral, vitbräda och sopborste på ett ofärdigt betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett pågående renoveringsprojekt med en äldre vedspis under en nymålad fläktkåpa, stöttad av reglar och omgiven av mörkmålade väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsrum med spacklade väggar och tak, utsatta eldosor, trappstege och träbalk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete i kök med spacklade väggar och tak, omonterade eldosor och skyddat golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete i hem - vägg med spackling, fönster och en stege i ett rum som omfattats av byggnadsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pågående renovering med gipsade väggar, reglat tak och byggmaterial på golvet i ett oinrett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Material för bokhylla lagrade på golvet i verkstadsutrymme med arbetslampa och elsladdar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete med reglat tak och OSB-skivor på väggar och båge, konstruktionsmaterial på golvet och arbetsbelysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt med halvt färdigspacklad vägg, stort bågfönster och virke på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Söderslätt och 4 till
  • Laddar…
Gjorde en snabbtitt på bilderna och konstaterade att spiskåpan nog var en del av predikstolen.
Men så var det nog inte.:surprised:
 
fubar fubar skrev:
Gjorde en snabbtitt på bilderna och konstaterade att spiskåpan nog var en del av predikstolen.
Men så var det nog inte.:surprised:
Nä, alla snirklor är gjorda av gamla ägaren som var runristare. Vi har sparat säkert 100meter olika snirklor som ska upp tillbaka i samma stil sen bara allt annat är på plats först.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Hittade lite fler roliga bilder
 
  • Snedställd bild på en skruvstycke som håller fast en träplanka, med måttstock och träbitar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av pågående köksbygge med omonterade skåp och halvfärdig väggbeklädnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två långa träplankor som skall bli matbord med en tändare på för storleksjämförelse.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörkgrått köksskåp med omatchad träarbetsyta och en modern guldfärgad handtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis monterat mörkblått skåp med öppna lådor och verktyg på arbetsbänk under pågående renoveringsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gipsvägg under uppbyggnad med synliga stålprofiler och byggmaterial i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Man i t-shirt med tryck som ser ut som kvinna på stege, humoristisk byggrelaterad design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Immobil och 5 till
  • Laddar…
Hiréns Hiréns skrev:
Hittade lite fler roliga bilder
Är det inte String-Emil? :crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
Pappa1986 och 2 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Är det inte String-Emil? :crysmile:
En gubbe i string är det, sen vad han heter vet jag dessvärre inte :thinking:
 
Hiréns Hiréns skrev:
En gubbe i string är det, sen vad han heter vet jag dessvärre inte :thinking:
Något vi hittade på nätet för 15 år sedan :crysmile:

https://www.string-emil.de
 
  • Haha
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Något vi hittade på nätet för 15 år sedan :crysmile:

[länk]
Det ser ut att stämma. Det ska vara ungefär kring då som han och hans vän beställde matchande tishor också :crysmile:
 
Liket/Hiréns lever!

Och vilken mastodontuppdatering. Nu har ju kommit en del på vägen :)

Sjukt fint klinker i köket men ja... Lite svårbearbetat ser det onekligen ut att vara
Gillar stilen på köket :)

Keep up the good work.

Inga fler skador? Förutom thshirten? :D
 
Appendix Appendix skrev:
Liket/Hiréns lever!

Och vilken mastodontuppdatering. Nu har ju kommit en del på vägen :)

Sjukt fint klinker i köket men ja... Lite svårbearbetat ser det onekligen ut att vara
Gillar stilen på köket :)

Keep up the good work.

Inga fler skador? Förutom thshirten? :D
Tack! Kul att nån gillar det trots att allt blir mörkt, mörkt och.. Mässing. :crysmile:
Njäe, jag slåss väl ännu med måttbanden trots att vi är inne på vårt fjärde förbrukade måttband nu. ALLA SLÅSS. I övrigt inga skador förutom att jag tappat känseln i vänster fot så minsta skada på fötterna måste kollas kontinuerligt eftersom jag inte känner skadan eller om skadan växer eller varar osv. Meeen man kan bygga hus även med en fot! Ingen fara
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Hiréns Hiréns skrev:
Tack! Kul att nån gillar det trots att allt blir mörkt, mörkt och.. Mässing. :crysmile:
Njäe, jag slåss väl ännu med måttbanden trots att vi är inne på vårt fjärde förbrukade måttband nu. ALLA SLÅSS. I övrigt inga skador förutom att jag tappat känseln i vänster fot så minsta skada på fötterna måste kollas kontinuerligt eftersom jag inte känner skadan eller om skadan växer eller varar osv. Meeen man kan bygga hus även med en fot! Ingen fara
Jag älskar alla kök som inte har de där rektangulära vita fasade kakelplattorna som ALLA i sverige har. Här tenderar ju allt bli vitt med svart skiva (som mitt, hej ängslig svensk) eller gråa luckor. Jag har svart golv och det är magiskt snyggt men ALLA kommenterar "oj vad jobbigt att städa.". Hade jag tyckt det var jobbigt att städa hade jag till att börja inte köpt hgus på landet med lera och gräs :D

Jävla måttband. Är det alla från OBS klassen som nu kommit ut i det fria och slåss ;)
Foten låter ju värre. Du får nästan se till köpa skyddsskor då med trampskydd (är på min inköpslista trots jag har känsel kvar)
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Jag älskar alla kök som inte har de där rektangulära vita fasade kakelplattorna som ALLA i sverige har. Här tenderar ju allt bli vitt med svart skiva (som mitt, hej ängslig svensk) eller gråa luckor. Jag har svart golv och det är magiskt snyggt men ALLA kommenterar "oj vad jobbigt att städa.". Hade jag tyckt det var jobbigt att städa hade jag till att börja inte köpt hgus på landet med lera och gräs :D

Jävla måttband. Är det alla från OBS klassen som nu kommit ut i det fria och slåss ;)
Foten låter ju värre. Du får nästan se till köpa skyddsskor då med trampskydd (är på min inköpslista trots jag har känsel kvar)
Jepp, håller med. Hela vårt hus ska ju i princip bli svart eller mörkgrönt och folk pratar bara om hur mycket vi ska få städa. Men vi har köpt en robotdammsugare nu och introducerat katterna för den så vi är redo!
Jo, jag har skyddsskor men under de varmaste dagarna har jag faktiskt jobbat i sandaler :rolleyes:
 
Hiréns Hiréns skrev:
Jepp, håller med. Hela vårt hus ska ju i princip bli svart eller mörkgrönt och folk pratar bara om hur mycket vi ska få städa. Men vi har köpt en robotdammsugare nu och introducerat katterna för den så vi är redo!
Jo, jag har skyddsskor men under de varmaste dagarna har jag faktiskt jobbat i sandaler :rolleyes:
Efter att ha fångat enorma mängder möss på egen hand så har jag insett att det blir katter här med :D
(Alla grannar har katter så gissa vars mössen får en fristad....)
Robotdammsugare är tydligen lika praktiskt som varmvatten i kranen har jag förstått. Så det är på att göra listan med.

Jag har trampat på tre spikar och är fortfarande inne i "skyddsskor skulle vara bra att ha nån gång...".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.