Kakel brukar man sätta på gips eftersom det inte rör sig lika mycket som träbaserade skivor.
När man sätter flera lager skivor ska man alltid försöka undvika att skarvar sammanfaller.
 
  • Gilla
MagicFingers och 3 till
  • Laddar…
M Mlindahl skrev:
Vad jag har lärt mig så gäller de att köra Generalskarv på gips så de inte spricker upp.
Vissa säger de är onödigt. Men ser inte mer jobb med det varken spackling eller att sätta upp.

Detta ska då vara gips skivor. Säg att dom är 2400 och väggen är 2700 så sista biten på 300mm avlsutar du högst upp.
Andra raden börjar med den. Så skarvarna inte blir bredvid varandra.
_--_--_--_--_
_--_--_--_--_
Då köper man 2700 gips ;). Det vanliga är att man skarvar gipsen över den regeln man INTE skarvat osbn på. Vanligtvis är det reglat 60/60 eller 45/45 vid nyare. Skivorna är 1200 resp 900 och kan då alltså skarvas på varannan regel :)
 
Har man 15 mm plywood bakom så borde man kunna skarva gipsskivorna vart som helst, även mellan reglarna?
Dessutom behövs bara gips mellan/utanför köksskåpen där man ska kakla eller tapetsera.
 
  • Gilla
Kennakusebo och 1 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Då köper man 2700 gips ;). Det vanliga är att man skarvar gipsen över den regeln man INTE skarvat osbn på. Vanligtvis är det reglat 60/60 eller 45/45 vid nyare. Skivorna är 1200 resp 900 och kan då alltså skarvas på varannan regel :)
haha jo de hade vart smidigare men vart jobbigt att bära dom själv uppför trappen ^^
så fick bli mindre i just mitt hus. Men annars är de smartare ^^
 
Utifrån era svar har jag då stött på nästa problem. Jag hade installerat eldosorna som ska sitta i kaklet en bit ut för att de var uträknade på att sticka ut utanför kaklet. När skivorna skulle upp på väggen visade det sig att det inte funkar så. Eldosorna har som små kanter runt sin runda form, en bit in, som blev att sticka ut utanför reglingarna. Så jag fick placera om eldosorna och sätta dem ca 1 cm längre in mot väggen och förlita mig på den gröna ringen som är till för att förlänga dem vid behov. Men nu säger ni att vi även ska ha gips innan kaklet vilket gör att förlängningen inte heller kommer räcka till och eldosan kommer bli för långt in i väggen :oops:
 
  • Wow
Appendix
  • Laddar…
Ringde elektrikerna. Eldosorna går att förlänga nästan hur mycket man vill :rofl:
 
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Ja då. De gröna ringarna går att skruva ut lite mer än 13mm. Sen finns det blåa ringar som går ut 26mm. Du kan dessutom köpa extra ringar och längre skruv. Så det löser nog elektrikern åt dig ;)
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Ja då. De gröna ringarna går att skruva ut lite mer än 13mm. Sen finns det blåa ringar som går ut 26mm. Du kan dessutom köpa extra ringar och längre skruv. Så det löser nog elektrikern åt dig ;)
Nå det kommer kräva 26mm men nog löser dom det
 
2/3 fönster - check.
Mdf på sidorna och nertill sen
 
  • Ett nästan färdigt, rundat fönster med isolering synlig och byggmaterial på fönsterbrädan i ett hus under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett nästan färdigställt fönster med bågformad överdel i ett rum under renovering, omgivet av OSB-skivor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tom_N och 6 till
  • Laddar…
Vi ska ha in fönster innanför de gamla i alla fönster som inte har bågar och nu påstår dem vi anlitat för jobbet att vi visst kan smälla upp gipset först.
För 2,5 månader sen sa jag att gipset kommer så småningom och han sa oj men jävlar vi måste beställa åt dig då så vi sätter in fönstren först!
Nu säger han att nää vi har semester, slå upp gipset först ni.
Kan man det? Det är ju reglat ca 80mm för stort för att de ska ha plats för karmarna precis hur dom vill. Det kommer ju bli en springa vi inte vet hur stor den blir eller var den blir än och sen 100 lager mdf på tills vi ens kommer in till fönsterkarmen. Jag får inte ihop det. Vi ska alltså inte ha lister runt fönstren och det vet han
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Det där ser mer ut som OSB än MDF.
 
P paa_1 skrev:
Det där ser mer ut som OSB än MDF.
Nu missförstod du nog?
 
  • Gilla
Tom_N
  • Laddar…
Tycker att det känns som att du egentligen vill vänta med gipset. Jag tycker också att det verkar vara klokt resonerat. Trist att inte komma vidare i just den delen, men ni har säkert andra projekt att skifta till i några veckor, eller? Du har ju en bokhylla att bygga exempelvis...
 
  • Gilla
Beemaster
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tycker att det känns som att du egentligen vill vänta med gipset. Jag tycker också att det verkar vara klokt resonerat. Trist att inte komma vidare i just den delen, men ni har säkert andra projekt att skifta till i några veckor, eller? Du har ju en bokhylla att bygga exempelvis...
Ja, jag tänker vänta med gipset nu. Finns nog massor att göra tills det kommer. Men jag kan väl inte heller slå upp osb färdigt då?
 
Vi var till en privat såg och kollade på virke till bokhyllan igår och saaaatan så fint virke vi hittade! Blir 38mmx320mm granplank.
Hittade dessutom uunderbart trä till köksbordet som gubben svetsa benen färdigt till. Blir 75mmx450mm plank, 2 bredvid varann så 90 cm djupt bord och 222 långt. Får nog platsbyggas för jag tänker då inte bära in det sen :crysmile:
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.