Jag har en ytterdörr som jag försummat under många år så detaljer har trillat av och mer eller mindre all fernissa. Träet är friskt men missfärgat och extremt torrt.

Nu har jag tillverkat nya detaljer i plywood och renslipat hela dörren. Att olja det hela går bort då jag har alla nyanser av brunt i grundmaterialet.

Egentligen skulle jag vilja köpa en ny dörr, men jag har udda mått och har inte riktigt råd med den investeringen just nu.

Så jag tänker mej en täckande färg och vill ha den där släta ”fabrikskänslan” i en röd nyans. Hur får man till det? Har tillgång till en Wagner färgspruta (ej airless)
 
  • Gilla
Borstnejlika
  • Laddar…
Det lättaste är nog att köpa lämplig färg och en korthårig roller, vissa färger flyter ut riktigt bra!
Underarbetet med spackling och slipning är A och O.
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
Kan du spruta den så skulle jag definitivt försöka få tag på riktig 2k färg som de använder när de målar skåpluckor och sånt. Det är nån syrahärdande färg på nåt vis. Ingen aning vad det heter. Säkert förbjuden.......
 
  • Gilla
Galten och 1 till
  • Laddar…
Jag har slipat och grundmålat dörren (med pensel). Har valt en vattenbaserad blank fönsterfärg från Flügger (nyans antikröd) för sprutmålningen. Vågar inte köra något annat än vattenbaserat i maskinen, vet inte hur man skall få den ren annars..

Nu väntar jag bara på en regnfri dag utan blåst. Dörren väger enormt mycket så jag skall försöka måla den hängande.

Det jag inte blir klok på är vad som är den optimala viskositeten på färgen. Enligt Flügger går det bra att späda med vatten.
Antar att jag får testa mej fram på någon bit plywood. Vet ni om det blir skit om man råkar späda för mycket? Min maskin är en Wagner Flexio. Enligt manualen skall man kunna köra de flesta färger outspädda, men det vet jag av erfarenhet inte stämmer.
 
Fast varför pensla med grundfärg och sen spruta toppfärg?
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
Är nog svårt att få bra med sprutan om du inte kan ha den liggande (rinner lätt) Jag skulle använt en filtroller Flygger fönsterfärg är inte blank mer halvblank
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fast varför pensla med grundfärg och sen spruta toppfärg?
Jag hade en idé om att grundfärgen behövde arbetas in i träet med pensel (dörren var trären), och att det inte blir lika bra om man sprutar på den. Men det är en egen teori. Jag har slipat dörren med fint sandpapper efter grundmålningen så förhoppningsvis syns inga penseldrag sen.

Det är möjligt att det blir lika bra av att pensla toppfärgen också, men vore kul att testa maskinen :)
 
Är det en spruta med luft typ dammsugare i så fall får du späda mycket
 
Dammfritt och mellanslipa är grundläggande för att få en slät yta.

När jag penselmålar rollar jag först en längd med en liten skumroller och rikligt med färg. Sen efterdrar jag med en bred moddlare av god kvalitet. Viktigt att vara lätt på handen och bara måla i våt färg. Går att få en riktigt fin yta på det här sättet.
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
Min erfarenhet av vattenbaserat och färgspruta är inte så kul. För att få färgen genom sprutan behöver man späda för mycket och då rinner det.

Det är lättare att rengöra färgsprutan från lösningsmedelsfärg än vattenbaserad.

Som nybörjare kommer du att misslyckas att spruta dörren vertikalt med vattenbaserat.
Det är ju dessutom hart när omöjligt att spruta över och undersida och en massa maskering av karm och vägg runt om. Visserligen en luftlös spruta men mycket hamnar bredvid ändå.

Lyft av dörren!

Protte
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
När du sprutar utomhus, tänk på grannens nypolerade bil.

Protte
 
  • Haha
  • Gilla
Galten och 1 till
  • Laddar…
Det börjar hopas argument för att jag skall överge färgsprutan för detta projekt.. Den var iaf guld värd när jag målade en hel källare.

Dörren har en del "utsmyckningar" så det funkar inte att rolla hela dörren. Men det går nog att få snyggt med en bra pensel också. Lite säkrare också. Det värsta är nog att dagens färger är så otroligt snabbtorkande att man har bara någon minut på sej att måla vått-i-vått med pensel.
 
Sprutade 9 innerdörrar. Vattengrunden klarade inte av att täcka faneren i teak, så jag fick köpa lösningsmedelsbaserad spärrfärg. Att spruta med denna var nått helt annat än vattenfärgen. Rengöringen i lacknafta är inget problem, då färgen torkar mycket långsammare. Vatten är svårare då man måste på och rengöra direkt.
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Sprutade 9 innerdörrar. Vattengrunden klarade inte av att täcka faneren i teak, så jag fick köpa lösningsmedelsbaserad spärrfärg. Att spruta med denna var nått helt annat än vattenfärgen. Rengöringen i lacknafta är inget problem, då färgen torkar mycket långsammare. Vatten är svårare då man måste på och rengöra direkt.
Det är kanske lösningsmedelsvägen man skall gå.. Men det finns väl knappt att köpa (om man undantar typ Hammarlack)? Verkar som alkydoljefärgerna också är vattenbaserade efter en snabb googling.
 
Finns ju massa lackfärger med lösningsmedel, det var jag som inte hade koll.

Kan man bryta en sådan färg på samma sätt som med andra färger?
 
  • Gilla
AntonVisco
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.