S
tommib tommib skrev:
Tag + kod på utsida ytterdörr är retarderat ur säkerhetssynpunkt. Manöverpanel för att larma av ska sitta inom larmskyddat område med tillträdesbegränsning. Att montera dosan på utsidan öppnar för en rad attacker mot systemet helt i onödan.

Detta är av relativt ringa signifikans nu i privatbostäder men har man större värden eller krav på säkerheten så gör man inte så. En sofistikerad angripare kan redan idag relativt enkelt ta sig igenom ett sådant system.
nu sa jag aldrig manöverpanel, jag sa dörrcentral vilket betyder en komplett dörrmiljö med kortläsare i min värld, sorry om jag inte var tydlig.

kortläsare behöver givetvis inte sitta inom larmat område.
 
tommib
Nej, det förtar ju poängen om kortläsaren för att komma igenom dörren sitter på fel sida :)

Jag tolkade det som att hela accessapparaturen skulle sitta utanför ja, det verkade som att du argumenterade för det.

Att ersätta den mekaniska nyckeln med kort/tag + kod kan det finnas poänger med men avaktiveringen av larmet bör då ske med en separat manöverpanel innanför, med separat kod.

Apropå din andra kommentar om att man lika gärna kan sätta in dörrcentral (+elslutbleck, kortläsare mm) så vill jag säga emot och påtala att kostnaden för detta vida överstiger kostnaden för ett vanligt trådbundet larm, åtminstone i de kanaler jag har tillgång till.
 
S
tommib tommib skrev:
Nej, det förtar ju poängen om kortläsaren för att komma igenom dörren sitter på fel sida :)

Jag tolkade det som att hela accessapparaturen skulle sitta utanför ja, det verkade som att du argumenterade för det.

Att ersätta den mekaniska nyckeln med kort/tag + kod kan det finnas poänger med men avaktiveringen av larmet bör då ske med en separat manöverpanel innanför, med separat kod.

Apropå din andra kommentar om att man lika gärna kan sätta in dörrcentral (+elslutbleck, kortläsare mm) så vill jag säga emot och påtala att kostnaden för detta vida överstiger kostnaden för ett vanligt trådbundet larm, åtminstone i de kanaler jag har tillgång till.

Beror ju såklart på hur mycket man kan göra själv och hur stort larm man installerar. Merkostnaden för ett ellås om man redan har central och kablar dragna blir ju drygt 12000, det är en quality of life grej jag kan betala 12k för :).

håller inte med om att avlarmning bör ske på manöverpanelen på insidan, tycker helt klart man kan styra larmet från utsidan, med sabotagekontakt på kortläsaren som spärrar möjligheten att larma av så länge man har ett okvitterat sabotagelarm.
 
tommib
Det glider ju iväg svårartat OT här men jag håller inte med.

Hur tänker du dig att sabotagekontakten på kortläsaren ska fungera? Vad ska den lösa för? Ett antal felaktiga accesser? Fysisk manipulation av läsaren? Hur ska man kvittera sabotagelarmet innan man larmar av?

Det är naturligtvis möjligt att göra som du säger. Det är bara sämre ur säkerhetssynpunkt än att ha manöverpanelen på insidan. Om det är ett problem kan bara besvaras för det specifika fallet.

Apropå kostnaden så är det kanske ditt pris, jag har inte hittat en komplett lösning som är så billig. Dessutom är det rätt pilligt att installera om man inte har dörr/karm förberedd för detta. Det är dock en sidofråga, jag är också beredd att betala rätt mycket för bra lösningar som förenklar mitt liv och har inga invändningar mot att göra så. Priset kokar som du säger ner till hur mycket man gör själv.
 
S SueCia skrev:
Beror ju såklart på hur mycket man kan göra själv och hur stort larm man installerar. Merkostnaden för ett ellås om man redan har central och kablar dragna blir ju drygt 12000, det är en quality of life grej jag kan betala 12k för :).

håller inte med om att avlarmning bör ske på manöverpanelen på insidan, tycker helt klart man kan styra larmet från utsidan, med sabotagekontakt på kortläsaren som spärrar möjligheten att larma av så länge man har ett okvitterat sabotagelarm.
Jag blir mer och mer nojig över hur elektroniskt allt blir. Jo, det är smidigt att kunna öppna dörren eller garageporten med mobilen men ALLT sitter i mobilen,bankid,larm,nyckel etc.
Jag sover iallafall bättre av att inte ha tagg, dörrar som man måste öppna fysiskt
 
S
tommib tommib skrev:
Det glider ju iväg svårartat OT här men jag håller inte med.

Hur tänker du dig att sabotagekontakten på kortläsaren ska fungera? Vad ska den lösa för? Ett antal felaktiga accesser? Fysisk manipulation av läsaren? Hur ska man kvittera sabotagelarmet innan man larmar av?

Det är naturligtvis möjligt att göra som du säger. Det är bara sämre ur säkerhetssynpunkt än att ha manöverpanelen på insidan. Om det är ett problem kan bara besvaras för det specifika fallet.

Apropå kostnaden så är det kanske ditt pris, jag har inte hittat en komplett lösning som är så billig. Dessutom är det rätt pilligt att installera om man inte har dörr/karm förberedd för detta. Det är dock en sidofråga, jag är också beredd att betala rätt mycket för bra lösningar som förenklar mitt liv och har inga invändningar mot att göra så. Priset kokar som du säger ner till hur mycket man gör själv.
Jag jobbar med detta dagligen så jag tänker inte att saker ska funka på ett visst sätt, det fungerar bara så.

Kortläsaren är sabotageskyddad både från släpp från vägg, samt om fronten släpper från delen som är skruvad i väggen, jag kan inte komma på ett sätt att ta mig in i en läsare utan att sabotagelarmet går.

Kortläsaren spärras dessutom av systemet efter ett visst antal felaktiga försök, då får man vänta ut tiden tills den är aktiverad igen.

Det normala förfarandet när larmet är spärrat är såklart att ta sig in med den fysiska nyckeln som fungerar i den dörren, detta innebär att larmet kommer att gå, men då slår man av det med MAP:en på insidan dörren.

Att återställa larmet när kortläsaren är i sab gör man genom att passivisera sabotageingången på kortläsaren före man återställer, det är ju inga normala situationer att kortläsaren är saboterad så det är inget krångel man får leva med, om någon brutit sönder kortläsaren är man nog glad att det har gått sabotagelarm iallafall.

Att man har ellås i dörren innebär aldrig (enligt min åsikt) att man inte har en traditionell cylinder i dörren för nödsituationer.
 
S
K kanonkula skrev:
Jag blir mer och mer nojig över hur elektroniskt allt blir. Jo, det är smidigt att kunna öppna dörren eller garageporten med mobilen men ALLT sitter i mobilen,bankid,larm,nyckel etc.
Jag sover iallafall bättre av att inte ha tagg, dörrar som man måste öppna fysiskt
Jag menar inte detta på ett spydigt vis nu, men okunskap brukar ofta manifestera sig genom osäkerhet. Du har inte kunskapen om hur systemen fungerar och därför är du osäker på säkerheten i dem. Jag förstår det och det beror självklart på vilket system du har. Jag är ingen förespråkare av att ha inbrottslarm kopplade till mobiltelefoner (så man kan larma av med telefon).
 
Det är klart mycket lättare för en inbrottstjuv att komma in om de får tag på mina nycklar och tagg. Men chansen att få tag på båda är inte jättestort. Lika så tar det runt 10sec att kopiera taggen om taggläsaren är i närheten. Men jag vet inte varför inbrottstjuven skulle lägga ner så mycket jobb på mitt hus(samt ska veta om att det är tagg i huset).Sen taggskapare som man sätter ner och läser av flera kombination tar med fruktansvärt långt tid till rätt nyckel(beroende på hur bra dator man har och om systemet inte har paustid efter viss antal försök). Larmet lär ha gått innan de får koden. Prova att hacka ett wifi, så vet man tiden. Däremot hade jag aldrig fått för mig att ha så man stänger av med mobilen. Det öppnar rätt många vägar. Dock är jag otroligt skeptisk till trådlöst larm och larm som ringer med bara simkort då störsändare kan slå ut larmen.
 
Redigerat:
S SueCia skrev:
Jag menar inte detta på ett spydigt vis nu, men okunskap brukar ofta manifestera sig genom osäkerhet. Du har inte kunskapen om hur systemen fungerar och därför är du osäker på säkerheten i dem. Jag förstår det och det beror självklart på vilket system du har. Jag är ingen förespråkare av att ha inbrottslarm kopplade till mobiltelefoner (så man kan larma av med telefon).
Jag är inte helt bakom flötet och har monterat ett par larm så helt okunnig är jag inte.
Bara säger att man sätter taggen i nyckeln
S SueCia skrev:
Jag menar inte detta på ett spydigt vis nu, men okunskap brukar ofta manifestera sig genom osäkerhet. Du har inte kunskapen om hur systemen fungerar och därför är du osäker på säkerheten i dem. Jag förstår det och det beror självklart på vilket system du har. Jag är ingen förespråkare av att ha inbrottslarm kopplade till mobiltelefoner (så man kan larma av med telefon).
99% av de som har tagg har den i nyckelknippan. Då är tjuvarna inne i huset om du blir av med knippan. Skiter långsamt i materiella värdet dock känslan av att folk varit olovligen inne i huset kan verkligen jaga en.
Vill folk in så är det ganska enkelt med yale och diverse garageportsöppnare.
Vad gäller kunskap så är jag inte superinsatt även om jag monterat ett tiotal larm.
 
S
K kanonkula skrev:
Jag är inte helt bakom flötet och har monterat ett par larm så helt okunnig är jag inte.
Bara säger att man sätter taggen i nyckeln

99% av de som har tagg har den i nyckelknippan. Då är tjuvarna inne i huset om du blir av med knippan. Skiter långsamt i materiella värdet dock känslan av att folk varit olovligen inne i huset kan verkligen jaga en.
Vill folk in så är det ganska enkelt med yale och diverse garageportsöppnare.
Vad gäller kunskap så är jag inte superinsatt även om jag monterat ett tiotal larm.
Det är väl ingen som kommer in för att dom får tag i din tag? Den är värdelös utan koden, och har du en spärrgräns på 3 försök t.ex. sen skickas ett tyst larm till din telefon och kortläsare spärras x antal minuter.

Enligt mig finns det några grundprinciper som skall följas om man använder tagsystem:

- tagg + kod för att larma av och komma in.
- larm efter 3 misslyckade försök
- en cylinder med endast en existerande nyckel, denna nyckel skall aldrig bäras med sig utan förvaras på säker plats utanför huset.
- larm om dörren öppnas med nyckel dygnet runt
- sabotageskydd på kortläsaren givetvis
- absolut inga trådlösa prylar och ingen möjlighet att larma av med mobilen

Yale doorman ligger på samma nivå som verisures larm t.ex. ingenting jag någonsin skulle ha i mitt hem alltså.
 
K
I kontorsmiljöer upplever jag det som mer regel än undantag att passerkontrollsystemet, typ ett Assa ARX, RCO eller likvärdigt styr motorlås + inbrottslarmet, tastaturen sitter ju av förklarliga skäl på osäker sida. Men noden sitter på säker sida, gör man något annat än håller upp kort och slår kod på tastaturen har ju sabotage löst ut.

Antingen har dom kort + kod, vilket jag likställer med att dom lika gärna kunde haft nyckel + kod till larmet med MAP på insidan och kommer in. Eller så hotar dom en person som har kort+koden och kommer in vilket fungerar även i andra scenariet med nyckel + kod.
Man får ju förutsätta att dom varken har nyckel, kod eller kort och då kan inte jag se någon större sårbarhet med att ha tastaturen på utsidan, sålänge noden sitter på insidan. Med andra ord, sållar man bort dinky-toy systemen kan man sova gott.

I privata miljöer har jag bara sett "riktiga" passerkontrollsystem max en handfull gånger. Då har det varit hos någon ambassadör eller näringslivstopp, men långt från alla har haft sofistikerade lösningar.

Vi brukar säga 25.000kr exkl moms per kortläsare för hela baletten från projektering, installation, driftsättning, teleregistrering. Men det kräver ju X antal dörrmiljöer för att schablonisera, 1 läsare blir ju dyrare än 50 om man slår ut styckepriset.

Jag skulle kunna tänka mig ett ARX eller RCO lösning hemma om det inte vore för priset.
Däremot skulle det ej falla mig in att sätta en Yale Doorman.
 
S
J Joelbit skrev:
Jag trodde att lonworks hade alldeles för långsam datahastighet för att användas till sånt, men jag kan absolut ha fel.
Är Lonworks detsamma som Echelon? Isåfall har vi den bussen i anläggningar med upp till 70 expansionsenheter utan problem :)

Men det kanske är något helt annat.
 
C
S SueCia skrev:
Är Lonworks detsamma som Echelon?
Ja, det är samma så vitt jag förstått det.
 
S
K KjellTimell skrev:
I kontorsmiljöer upplever jag det som mer regel än undantag att passerkontrollsystemet, typ ett Assa ARX, RCO eller likvärdigt styr motorlås + inbrottslarmet, tastaturen sitter ju av förklarliga skäl på osäker sida. Men noden sitter på säker sida, gör man något annat än håller upp kort och slår kod på tastaturen har ju sabotage löst ut.

Antingen har dom kort + kod, vilket jag likställer med att dom lika gärna kunde haft nyckel + kod till larmet med MAP på insidan och kommer in. Eller så hotar dom en person som har kort+koden och kommer in vilket fungerar även i andra scenariet med nyckel + kod.
Man får ju förutsätta att dom varken har nyckel, kod eller kort och då kan inte jag se någon större sårbarhet med att ha tastaturen på utsidan, sålänge noden sitter på insidan. Med andra ord, sållar man bort dinky-toy systemen kan man sova gott.

I privata miljöer har jag bara sett "riktiga" passerkontrollsystem max en handfull gånger. Då har det varit hos någon ambassadör eller näringslivstopp, men långt från alla har haft sofistikerade lösningar.

Vi brukar säga 25.000kr exkl moms per kortläsare för hela baletten från projektering, installation, driftsättning, teleregistrering. Men det kräver ju X antal dörrmiljöer för att schablonisera, 1 läsare blir ju dyrare än 50 om man slår ut styckepriset.

Jag skulle kunna tänka mig ett ARX eller RCO lösning hemma om det inte vore för priset.
Däremot skulle det ej falla mig in att sätta en Yale Doorman.

Ska man upp med renodlade passersystem så blir det såklart dyrt :)
Ett hyffsat vanligt larm hos privatpersoner som inte vill ha verisure och liknande aktörers skräp, är ju SPC. SPC har ett "passersystem" som duger åt privatpersoner, där du bibehåller säkerheten precis som du beskrev, men där dörrmiljön snarare landar kring 20 000 om man redan har ett SPClarm på plats och kabelvägarna är rimliga.

Kan man göra jobbet själv behöver inte dörrmiljön kosta mer än 12 000
Ellås 4500
Dörrcentral + kortläsare mellan 3500-6500 beroende på vilken läsare man vill ha och om man behöver PSU eller inte.
montagematerial 1500

Cirkapriser såklart :)

Begagnatmarknaden för dessa prylar är dessutom väldigt rolig då du kan hitta oanvända prylar på ebay för mindre än hälften av nypriset, likadant på tradera.

Har sett en 4320 + MAP gå för runt tusenlappen.
 
  • Gilla
ymmij12
  • Laddar…
Finns det något larm som kan samarbeta med antingen Vadsbo eller Plejd puckar? Eller det är bara KNX? Hade varit coolt att styra larmet tillsammans med sin belysning men då jag inte har KNX utan Pljed i hela huset känns det som att det inte är möjligt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.