N
Ska du näta så använd 50,70 mm bandhakar i fogen. Alternativt skruv och näthållare.
Är billigare att sätta banorna i bruk.
 
Hm, och bandhakarna slår man bara in i fogen? Ingen distans för att hålla ut nätet från väggen?
 
N
Beror ju på hur hård fogen är =), nätet kommer bara vara dikt mot väggen vid spiken. Överallt annars är det luft bakom nätet,
du kommer märka det. Ditt problem kommer vara att få nätet så nära väggen som möjligt, då väggen slutar på nätets yttersta punkt. Men som sagt tidigare, du måste inte näta, jag tror inte att jag hade gjort det hemma hos mig. För mycket jobb för lite vinst, vill det spricka så klarar inte nätet att hålla mot ändå.
 
Fogen är gammalt kalkbruk, så det är ungefär lika hårt som gårdagens gröt.

Hm, etersom det är hemma hos mig, och jag gillar att testa saker, så kanske jag helt enkelt gör så att jag testar med nät på en vägg och utan på en annan :) Jag tänker att en stor fördel med att köra utan nät är att det går att knacka ner om det blev dåligt på ett parti och göra om.
 
N
Ok, prova så.
Olika material ska övergångarna alltid nätas.
 
Hemma hos mig är hela källren putsad invändigt av proffs. Inget nät användes och det ser lika fint ut efter 10 år.

Ev nätades det över gamla sprickor i den del av huset som hade originalkällare.
 
Hm, ja, jag har ju en del sprickor i väggarna, under varje fönster. Men de är "trådsmala" och har nog varit där bra länge, så jag hoppas att det inte rör sig så mycket längre...
 
K
Ett tips i övrigt; Om du skall putsa ut väggen för att få den i lod t.ex och behöver göra det i fler påslag, så glöm inte att du inte skall avsluta föregånede påslag slätt med skånska eller sleven. Jag brukar riva ytan med sprikbräda eller våffla mellan påslagen när den fått brinna några timmar, så får nästa påslag något vettigt att bita.
 
jag hoppas kunna göra det i ett påslag, men om det inte går skall jag komma ihåg det tipset!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.