Jag har idag gasspis i min lägenhet, men funderar nu på att gå över till elspis. Tänkte därför höra här efter tips!

Ett av alternativen jag har är om jag förstår det rätt att dra trefas till köket och installera perilex-uttag, och köpa en spis anpassad för det. Detta då jag idag alltså har trefas dragen till lägenheten, men inte in till köket.

Nu undrar jag dock främst över övriga alternativ. Kan jag be en elektriker installera eluttag för spis med enfas i köket utifrån existerande el (enbart vanliga uttag för köksel vad jag kan se) och köpa en spis anpassad för enfas och 230 V? Vilket eluttag är det isf som ska installeras? Vilka spisar finns isf för det? På moderna induktionsspisar, kommer jag märka av den lägre kapaciteten jämfört om jag installerat trefas och köpt in en spis för det?
 
Existerande el är troligen bara 1,5mm och säkrat 10a. Det kommer tyvärr inte räcka för dig att koppla en spis eller ugn på.

Jag hade nog endast dragit fram en ny matning för ugnen och sedan haft en gas häll.
Men delar du upp prylarna så behövs det ny bänkskiva osv, så lite beroende på hur stort ingrepp du är beredd på att göra.

Alternativ 2 är ju som du nämner ny 3fas matning för att kunna ha en ordentlig el spis.
 
  • Gilla
Twohands
  • Laddar…
BirgitS
Om du tar en bild på din elcentral och ev. gruppförteckning som hör till den kanske det går att se om det finns någon säkring som är på mer än 10 A. En spis för en fas bör ha minst 20 A men även då kommer man ju att märka att man måste vara försiktig med hur man använder spisen för att inte säkringen ska gå.
 
  • Gilla
Twohands
  • Laddar…
Tack för svar! Tror inte jag tänkt mig något alltför stort ingrepp just nu, så blir nog trefasdragning och spis då. Men bra att ändå ha alternativet med separat häll och ugn i åtanke.

Ska nog kolla lite mer med föreningen om dragningen som finns också, så att jag är säker på att det bara är 1.5 mm som är draget.
 
Det finns nog en säkring i skåpet på 20A om jag minns rätt. Tyvärr inte hemma just nu så kan inte ta en bild och skicka, men kan återkomma med det när jag kan fixa fram en sådan! Kanske oavsett en bra idé att dra fram trefas låter det som, även om det innebär litet mer jobb.

BirgitS BirgitS skrev:
Om du tar en bild på din elcentral och ev. gruppförteckning som hör till den kanske det går att se om det finns någon säkring som är på mer än 10 A. En spis för en fas bör ha minst 20 A men även då kommer man ju att märka att man måste vara försiktig med hur man använder spisen för att inte säkringen ska gå.
 
BirgitS
Absolut bra att dra in in 3-fas till spisen så att du kan välja bland ett mycket större sortiment och slipper begränsningarna i användandet.
 
Har du stadsgas i lägenheten/huset så har du troligen inte möjlighet att dra in 3-fas. Men har fastigheten uppdaterat elen in till fastigheten, (grövre kablar som tål den högre belastningen från en modernt kök) så är det möjligt.
Börja med en bild på elcentralen /”proppskåpet ”;)
Det är inget problem att köra en lägenhet med extra allt på 1-fas med god disciplin!
 
  • Gilla
Twohands
  • Laddar…
BirgitS
Sen kan det ju vara bra att tänka på att många anser att en gashäll är oöverträffad och en stor anledning till att många föredrar induktion framför äldre typer av hällar är att det är mest likt gas. Så en möjlighet är en spis med gas till "plattorna" och el till ugnen.
 
  • Gilla
Twohands och 2 till
  • Laddar…
"Kockmässigt" anses ju gas vara det bästa i spisväg. Restauranger slänger ut allt annat och skaffar gasflaskor om det inte redan finns när de bygger upp sitt kök.

Men om man inte är mästerkock så kanske årsräkningen är ett bekymmer.

Jag har för mig att i Stockholm är enhetsabonnemanget för gas till en spis över 2000 :-, och för de pengarna kan man nå "break-even" för att både köpa elspis och använda den inom mindre än 3 år.

Om lägenheten redan är byggd med en 20A säkring, och en ledning till köket för detta (vart annars!) så skulle jag i första hand titta efter enfasspis. I praktiken är väldigt många av de spisar som säljs (även så kallade 3-fasiga) i praktiken likvärdiga med enfas, eftersom de skall matas med 230V. De flesta länder har bara enfas, och de som tillverkar spisar gör inga specialmodeller för Sverige, möjligen är bruksanvisningen anpassad, ibland är medskickad sladd för inkoppling också vald för 2 faser (en 4-ledare), och behöver bytas ut vid inkopplingen.

Däremot medger 230V / 20A en effekt av 4 600W, vilket inte är jättemycket om man tänker sig att köra allt max på värsta spisen.

I praktiken är det dock inget reellt problem. För om man inte är mästerkocken (som skulle behållt gasen!) så är det inte troligt att man försöker köra ugn och 4 plattor samtidigt i ett "Stockholmskök" i alla fall.

En vanligt spisplatta (snabbplatta) kan ha 1500W, stekplattan kanske 2000, det gäller vid körning på "högsta läget" (ofta läge 6). Att koka ris på läge 1, eller potatis på läge 2-3 förbrukar alltså bara några hundra W.

Och över lång tid tillåter inte säkringen, eller ledningarna, att man sammanlagt kör mycket över de 4 600W som 20 A motsvarar. Men vem kör alla plattorna på max långa tider - det blir ju för varmt till och med i stekpannan...

Så, om Du redan har en förberedd anslutning med 1-fas 20A till köket, använd den, köp en "lagom spis" och var glad. Tänk på det amerikanska talesättet: "If it ain't broken, dont fix it", dvs varför slänga bort pengar och naturresurser på att byta ut något som funkar?

Sedan är det beklämmande att många "säljare" på varuhusen svarar och är tvärsäkra, men inte vet mer om tekniken än en normal 5:e-klassare... Förhoppningsvis får man bättre rådgivning om man handlar på en riktig elaffär.
 
Nu hemma, så skickar en bilder på elcentralen. Verkar stämma att 20A är indragen i lgh men inte används. Så antar att jag bör dra in trefas oavsett, speciellt om el ändå måste dras när 20A behövs, om jag tolkar allt rätt.

BirgitS BirgitS skrev:
Om du tar en bild på din elcentral och ev. gruppförteckning som hör till den kanske det går att se om det finns någon säkring som är på mer än 10 A. En spis för en fas bör ha minst 20 A men även då kommer man ju att märka att man måste vara försiktig med hur man använder spisen för att inte säkringen ska gå.
 
  • Elcentral med öppen kabeldragning och säkringar, oanvänd 20A säkring synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral med oanvänd 20A säkring och ledningar i en lägenhet, som föreslår behov av trefasinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gruppschema för elcentral med kretsar för elspis och belysning, märkströmmar noterade, från 1993.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T Twohands skrev:
Nu hemma, så skickar en bilder på elcentralen. Verkar stämma att 20A är indragen i lgh men inte används. Så antar att jag bör dra in trefas oavsett, speciellt om el ändå måste dras när 20A behövs, om jag tolkar allt rätt.

Du kan inte bara dra in trefas till lägenheten bara sådär.

Din stigare är förmodligen avsäkrad med 25A (de brukar de vara), du har en tom 20A säkring för just elspis som inte används. Så det går utmärkt att sätt in en elspis i lägenheten och dra en kabel dit. Dock behöver du minst 4mm2 ledare så det bästa är ju om det kanske också är fördraget ett rör från centralen och dit spisen ska stå :)
 
Stort tack för svaret!

Stämmer att priserna för spisgasen för hemmabruk är smått hutlösa i Stockholm - de bygger inte på någon uppmätt förbrukning utan enbart fastställda kostnader, så det är en stor del till att jag vill byta. Sen må kockar gilla gasplattor, men min nuvarande gasspis är oavsett rätt gammal och håller inte kvalitet för några mästerkockar, i synnerhet inte ugnen.

Har ju inget uttag för elspis i köket idag, gissar därmed att 20A inte är draget in i köket? Men har ställt frågan till föreningen för att få ett klart svar på den frågan från dem. OM det dock mot förmodan kan finnas indraget (om det faktiskt skulle kunna vara så, trots att inget eluttag anpassat för spis finns), skulle då det rekommenderade om jag trots allt väljer enfas-alternativet vara att få en Norwescokontakt installerad, och köpa en spis med sådan kontakt? Eller andra alternativ?

S Soltorp40 skrev:
"Kockmässigt" anses ju gas vara det bästa i spisväg. Restauranger slänger ut allt annat och skaffar gasflaskor om det inte redan finns när de bygger upp sitt kök.

Men om man inte är mästerkock så kanske årsräkningen är ett bekymmer.

Jag har för mig att i Stockholm är enhetsabonnemanget för gas till en spis över 2000 :-, och för de pengarna kan man nå "break-even" för att både köpa elspis och använda den inom mindre än 3 år.

Om lägenheten redan är byggd med en 20A säkring, och en ledning till köket för detta (vart annars!) så skulle jag i första hand titta efter enfasspis. I praktiken är väldigt många av de spisar som säljs (även så kallade 3-fasiga) i praktiken likvärdiga med enfas, eftersom de skall matas med 230V. De flesta länder har bara enfas, och de som tillverkar spisar gör inga specialmodeller för Sverige, möjligen är bruksanvisningen anpassad, ibland är medskickad sladd för inkoppling också vald för 2 faser (en 4-ledare), och behöver bytas ut vid inkopplingen.

Däremot medger 230V / 20A en effekt av 4 600W, vilket inte är jättemycket om man tänker sig att köra allt max på värsta spisen.

I praktiken är det dock inget reellt problem. För om man inte är mästerkocken (som skulle behållt gasen!) så är det inte troligt att man försöker köra ugn och 4 plattor samtidigt i ett "Stockholmskök" i alla fall.

En vanligt spisplatta (snabbplatta) kan ha 1500W, stekplattan kanske 2000, det gäller vid körning på "högsta läget" (ofta läge 6). Att koka ris på läge 1, eller potatis på läge 2-3 förbrukar alltså bara några hundra W.

Och över lång tid tillåter inte säkringen, eller ledningarna, att man sammanlagt kör mycket över de 4 600W som 20 A motsvarar. Men vem kör alla plattorna på max långa tider - det blir ju för varmt till och med i stekpannan...

Så, om Du redan har en förberedd anslutning med 1-fas 20A till köket, använd den, köp en "lagom spis" och var glad. Tänk på det amerikanska talesättet: "If it ain't broken, dont fix it", dvs varför slänga bort pengar och naturresurser på att byta ut något som funkar?

Sedan är det beklämmande att många "säljare" på varuhusen svarar och är tvärsäkra, men inte vet mer om tekniken än en normal 5:e-klassare... Förhoppningsvis får man bättre rådgivning om man handlar på en riktig elaffär.
 
T Twohands skrev:
Stort tack för svaret!

Stämmer att priserna för spisgasen för hemmabruk är smått hutlösa i Stockholm - de bygger inte på någon uppmätt förbrukning utan enbart fastställda kostnader, så det är en stor del till att jag vill byta. Sen må kockar gilla gasplattor, men min nuvarande gasspis är oavsett rätt gammal och håller inte kvalitet för några mästerkockar, i synnerhet inte ugnen.

Har ju inget uttag för elspis i köket idag, gissar därmed att 20A inte är draget in i köket? Men har ställt frågan till föreningen för att få ett klart svar på den frågan från dem. OM det dock mot förmodan kan finnas indraget (om det faktiskt skulle kunna vara så, trots att inget eluttag anpassat för spis finns), skulle då det rekommenderade om jag trots allt väljer enfas-alternativet vara att få en Norwescokontakt installerad, och köpa en spis med sådan kontakt? Eller andra alternativ?
T Twohands skrev:
Stort tack för svaret!

Stämmer att priserna för spisgasen för hemmabruk är smått hutlösa i Stockholm - de bygger inte på någon uppmätt förbrukning utan enbart fastställda kostnader, så det är en stor del till att jag vill byta. Sen må kockar gilla gasplattor, men min nuvarande gasspis är oavsett rätt gammal och håller inte kvalitet för några mästerkockar, i synnerhet inte ugnen.

Har ju inget uttag för elspis i köket idag, gissar därmed att 20A inte är draget in i köket? Men har ställt frågan till föreningen för att få ett klart svar på den frågan från dem. OM det dock mot förmodan kan finnas indraget (om det faktiskt skulle kunna vara så, trots att inget eluttag anpassat för spis finns), skulle då det rekommenderade om jag trots allt väljer enfas-alternativet vara att få en Norwescokontakt installerad, och köpa en spis med sådan kontakt? Eller andra alternativ?

Okej, men en 20A säkring och "elspis" i gruppschemat tyder på lite förberedelse ändå. Du har inget litet hål i väggen där spisen ska vara då?

Ja som det ser ut i nuläget så är det bara enfas till lägenheten och då är enfas du ska köra med.

Ett annat alternativ är ju häll men som sagt, det är bara enfas upp och blir då lite begränsat
 
Jag skrev otydligt - hyfsat säker på att trefas finns indragen till lägenheterna i föreningen, men tror inte det är draget vidare till köket. Men ska som sagt säkra med föreningen, och även kontrollera om 20A enfas trots allt redan kan finnas draget till köket även om jag inte tror det.

G GoGetLost skrev:
Du kan inte bara dra in trefas till lägenheten bara sådär.

Din stigare är förmodligen avsäkrad med 25A (de brukar de vara), du har en tom 20A säkring för just elspis som inte används. Så det går utmärkt att sätt in en elspis i lägenheten och dra en kabel dit. Dock behöver du minst 4mm2 ledare så det bästa är ju om det kanske också är fördraget ett rör från centralen och dit spisen ska stå :)
 
T Twohands skrev:
Jag skrev otydligt - hyfsat säker på att trefas finns indragen till lägenheterna i föreningen, men tror inte det är draget vidare till köket. Men ska som sagt säkra med föreningen, och även kontrollera om 20A enfas trots allt redan kan finnas draget till köket även om jag inte tror det.

På bilden du la upp så är det inte trefas iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.