Vet att det finns adresserbart brandlarm, men hur är det med tjuvlarm? Och om det inte finns varför? Borde vara otroligt mycket lättare att bygga, samt få reda på sabotage.
 
ymmij12 ymmij12 skrev:
Vet att det finns adresserbart brandlarm, men hur är det med tjuvlarm? Och om det inte finns varför? Borde vara otroligt mycket lättare att bygga, samt få reda på sabotage.
Vad menar du med adresserbart?
 
ymmij12 ymmij12 skrev:
Vet att det finns adresserbart brandlarm, men hur är det med tjuvlarm? Och om det inte finns varför? Borde vara otroligt mycket lättare att bygga, samt få reda på sabotage.
Spc är det. Jag kör brandlarm och inbrottslarm på samma enhet.
 
  • Gilla
Boan och 1 till
  • Laddar…
Hej!
Alla större larmsystem är adresserbara, Symantec, Omnis, Bravida Integra, Sentrion, Vanderbilt, DSC Neo , SPC osv..
Fast dom kostar ju lite med, se exempel min favorit https://tlabwest.se/produkter/sentrion/

//Goerana
 
  • Gilla
ymmij12
  • Laddar…
S
ymmij12 ymmij12 skrev:
Vet att det finns adresserbart brandlarm, men hur är det med tjuvlarm? Och om det inte finns varför? Borde vara otroligt mycket lättare att bygga, samt få reda på sabotage.
får jag slänga mig med en gisning att du menar adresserbar busslinga?
 
S SueCia skrev:
får jag slänga mig med en gisning att du menar adresserbar busslinga?
Japp, fast för rörelsedetektorer och magnetkontaktor osv. Branddäckare finns det många av. Och så klart trådbundet.
 
Redigerat:
S
ymmij12 ymmij12 skrev:
Japp, fast för rörelsedetektorer och magnetkontaktor osv. Branddäckare finns det många av. Och så klart trådbundet.
Visste inte att SPC hade det :O Kan någon bekräfta om det verkligen stämmer?

Har jobbat med ett enda inbrottslarm med adresserbar busslinga, det var Vista 120, överlägset sämsta larmet jag någonsin fått äran att peta på.
 
  • Gilla
Robin_
  • Laddar…
K kanonkula skrev:
[länk]

Första googlingen
X-BUS är inte slingan där detektorerna sitter. X-BUS hanterar expansionsenheter och manöverpaneler.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Visste inte att SPC hade det :O Kan någon bekräfta om det verkligen stämmer?

Har jobbat med ett enda inbrottslarm med adresserbar busslinga, det var Vista 120, överlägset sämsta larmet jag någonsin fått äran att peta på.
Ber om ursäkt,jag missförstod vad ni menade med adresserbart.
Jag har lagt allt mitt i spc på egna utgångar på så vis kan jag se vilken utgång som är påverkad.
Återigen ber om ursäkt.
 
G goerana skrev:
Hej!
Alla större larmsystem är adresserbara, Symantec, Omnis, Bravida Integra, Sentrion, Vanderbilt, DSC Neo , SPC osv..
Fast dom kostar ju lite med, se exempel min favorit [länk]

//Goerana
Med andra ord så kan inte privatperson titta på sådana larm, då större larm behöver man har certifierad verksamheter för det larm som företag jobbar med
 
Trådlös utbyggnad är av naturliga skäl adresserbara i alla larmsystem. Men just en adresserbar trådbunden detektor som går på en buss då är det seriösa grejer som avses. Finns inte detta behov på många anläggningar.

ngnstans runt 300 sektioner (varav ett 50 tal av dessa var glaskrossar med ett gäng krossar per analyserar) Är det största larmet jag installerade under min tid som säkerhetstekniker och visst där ngnstans skulle man börja se fördelarna.
 
Min tanke var att det hade kunnat vara kul att skaffa ett adresserbart istället för ett vanligt larm(utbildning syfte), samt att jag var lite intresserad av hur deras koppling ,samt kopplingsschema ser ut i deckarna. Jag förmodar att de ser ungefär ut som brandlarmen. Men har förstått att det bara är att lägga ner.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Skulle tro att de flesta adresserbara system i alla fall använder RS485 som fysisk buss (t.ex SPC XBUS). Vilket kommunikationsprotokoll som sedan används är helt upp till tillverkaren och kan nog i princip vara vad som helst. Inom industrin är ju Modbus fortfarande ett av de vanligaste protokollen. För brandlarmssystem så vet jag att ESPA används, men det är nog bara för larmöverföring mellan system och inte mellan detektor och centralenhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.