A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror man får leva med att folk tar med sina lampor oavsett om de är monterade med krok och stickpropp eller någon form av fästplatta och sockerbit (eller modernare varianter).

Det är förstås trevligt om man lämnar någon typ av belysning efter sig vid utflytt, särskilt de mörka årstiderna, på samma vis som det är trevligt att lämna toapapper efter sig. Men man kommer aldrig vinna en konflikt i domstol i frågan, om inte annat faller det på att en lampa hit eller dit inte påverkar priset på bostaden.

Att lämna oisolerade trådar efter sig är förstås ett oskick, men det är en annan sak.
Jag har aldrig påstått att man skulle "vinna i en domstol". Jag påpekade bara att det är fel och fult gjort, vilket även mäklaren bekräftade. Det är alltså inte ok att demontera belysning som är borrad fast i taket och lämna ett stort gapande hål och sladdar hängandes. Det ska lämnas vid överlåtelsen, precis som det såg ut på visningen.
 
  • Gilla
16386
  • Laddar…
1 16386 skrev:
Är det en fast installation så ska den lämnas; sitter lampan med stickkontakt och hängande på krok är den lös och tas med. Inte alltid helt lätt att avgöra genom att titta på lampan medan den sitter i taket men är det lösa kablar i taket när man tagit bort den lär det ha varit en fast installation.
Så enkelt är det inte. Jag kan installera en Kotten-lampa för 60000 på ”fast” sätt som du beskriver och den lämnas inte kvar. Det handlar inte om att konvertera ordet ”fast” till om den är skruvad i taket. Jag kan skruva upp en tavla också, eller ett vägghängt sideboard.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 10 till
  • Laddar…
danniee skrev:
Nej, inte enligt mäklaren.
Mäklaren har fel. Som skrivits ovan skulle man aldrig vinna det i domstol. Det finns inget facit om man inte hittar ett konkret rättsfall då Jordbalken inte är så exakt i sina definitioner.

Men man kan ju se bl.a. FMF som inte listar lampor:
https://fmf.se/fast-och-los-egendom/

Sen faller det givetvis på sin egen orimlighet att armaturer som du köpt med stor omsorg på samma sätt som ditt köksbord, soffa eller en gammal antik stol skulle följa med köpet per automatik. Undantaget är ju om där är ett samband mellan byggnaden och tillbehöret, t.ex en spotlight som är monterad i ett hål i taket eller liknande.
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersOhrt och 7 till
  • Laddar…
Det beror ju helt på vad det är för lampa. Infällda spotlights, fast monterade lysrör, de flesta badrumsarmaturer och liknande ska sitta kvar. Men det finns många fast anslutna lampor som inte alls behöver sitta kvar. Däremot får det ju inte sitta öppna strömförande sladdar och dingla.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 6 till
  • Laddar…
danniee skrev:
Jag har aldrig påstått att man skulle "vinna i en domstol".
Möjligt, men du citerade och instämde i en beskrivning av hur man ”ska” göra. En beskrivning som i bästa fall är ihålig då brott mot den inte har någon sanktion. Och vad betyder ”ska” i så fall?
 
A
N noupe skrev:
Så enkelt är det inte. Jag kan installera en Kotten-lampa för 60000 på ”fast” sätt som du beskriver och den lämnas inte kvar. Det handlar inte om att konvertera ordet ”fast” till om den är skruvad i taket. Jag kan skruva upp en tavla också, eller ett vägghängt sideboard.
Men samma argument du för, varför ska jag lämna kvar spisen då? Kan ju lämna ett stort gapande hål där också med sladdar hängandes. Det här är en mäklare med lång erfarenhet. Jag har ingen anledning att misstro denne.
 
JanneJanne123
Spisen sitter ju oftast med stickpropp, så den borde man ju med din logik absolut kunna ta med sig.
 
  • Gilla
  • Haha
etompau och 10 till
  • Laddar…
danniee skrev:
Men samma argument du för, varför ska jag lämna kvar spisen då? Kan ju lämna ett stort gapande hål där också med sladdar hängandes. Det här är en mäklare med lång erfarenhet. Jag har ingen anledning att misstro denne.
Spisen sitter förmodligen med stickpropp, så den jämförelsen motsäger din tes mer än den styrker den. Det finns helt enkelt vissa saker som räknas som byggnadstillbehör och det är lite godtyckligt och långt ifrån så enkelt som hur något är fastsatt i byggnaden.
 
  • Gilla
MetteKson och 5 till
  • Laddar…
Nissens
danniee skrev:
Men samma argument du för, varför ska jag lämna kvar spisen då? Kan ju lämna ett stort gapande hål där också med sladdar hängandes. Det här är en mäklare med lång erfarenhet. Jag har ingen anledning att misstro denne.
Å andra sidan tycker då du att man skall lämna kvar TV, högtalare, speglar, som kan sitta uppskruvade på väggarna och då lämnar hål efter sig?
 
A
Nissens Nissens skrev:
Å andra sidan tycker då du att man skall lämna kvar TV, högtalare, speglar, som kan sitta uppskruvade på väggarna och då lämnar hål efter sig?
Varför ska man då lämna larm som det påstås i tråden? Då behöver man rimligtvis inte lämna något i huset som går att ta loss. Tvättmaskin, torktumlare, frys, kyl...ja, allt det kan man ta med sig då. Varför inte persienner också?

Nä, vad det handlar om är att vissa människor är snikna och dumsnåla. Kan inte ens lämna vanliga lampor i taket när man sålt ett hus i miljonbelopp, med sladdar hängandes löst också. Patetiskt.
 
Det finns en gråzon här, som inte upphör hur långa listor man än gör. Vissa saker är uppenbara att man ska lämna kvar som fastighetstillbehör, som en spis vare sig den är fast monterad eller ej. Andra saker är uppenbara att man kan ta med som till exempel en mikro som inte är inbyggd. Beträffande taklampor och liknande är nog praxis att de tas med i flytt, oberoende av hur de är monterade. Däremot bör det göras säkert ur elsynpunkt så man inte lämnar lösa sladdar. För gränsfall är det bra om säljare klargör vad som gäller så det blir så tydligt som möjligt. Som köpare kan man ställa frågor om vad som gäller. Visst finns det mäklare som är kompetenta, men många vill nog bara bli av med frågan genom att hålla med den man pratar med, så ta en mäklares åsikter med försiktighet.
 
  • Gilla
MetteKson och 4 till
  • Laddar…
A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Spisen sitter förmodligen med stickpropp, så den jämförelsen motsäger din tes mer än den styrker den. Det finns helt enkelt vissa saker som räknas som byggnadstillbehör och det är lite godtyckligt och långt ifrån så enkelt som hur något är fastsatt i byggnaden.
Det motsäger väl absolut ingenting. För den ohändige är det bra mycket enklare att dra ut en kontakt och konka med en spis än att skruva ner fastborrade lampor och få loss elsladdar utan att elchocka sig till döds.
 
danniee skrev:
Varför ska man då lämna larm som det påstås i tråden? Då behöver man rimligtvis inte lämna något i huset som går att ta loss. Tvättmaskin, torktumlare, frys, kyl...ja, allt det kan man ta med sig då. Varför inte persienner också?

Nä, vad det handlar om är att vissa människor är snikna och dumsnåla. Kan inte ens lämna vanliga lampor i taket när man sålt ett hus i miljonbelopp. Löjligt.
Glöm din mäklare först och främst. Sen är det som skrivits att det utvecklats en viss praxis baserat på det som står i Jordabalken. Där ingår inte TV eller persienn och det är också helt logiskt då det inte är byggnadstillbehör. Det är inte heller tant Augustas gamla takkrona som du omsorgsfullt skruvat upp med 40 skruvar i taket och anslutit utan stickpropp. När du monterar ner den vid försäljning får du dock givetvis göra det ordentligt och isolera sladdarna etc och kanske t.o.m. spackla igen skruvhålen. Dina fyra infällda downlights i taket i ditt nya badrum får du dock lämna kvar.

I andra länder finns andra lagar. I tex Norge är det (eller var för 10 år sen) OK att ta med kylskåpet (om det inte var integrerat i köket med typ täcksida osv).

Dina resonemang om elchocker och spisar har inget med det här ämnet att göra.
 
  • Gilla
MetteKson och 6 till
  • Laddar…
Persienner skulle inte jag komma på att ta med. Speciellt inte om de ligger mellan glasen.
 
  • Gilla
noupe
  • Laddar…
C
Redigerat:
  • Gilla
noupe och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.