J Joonazz skrev:
Någon som vet om man kan till och från koppla med bara pin kod utan att behöva knappa i menyn o välja område att koppla till? Frugan vill ha de likadant som med Verisure...
När det gäller tillkoppling måste du nog alltid minst trycka på "VÄLJ" efter att du tryckt koden. Men för att slippa de andra valen vid till och frånkoppling skapar du en användare som bara har behörighet för det område som du vill till och frånkoppla.
 
  • Gilla
Joonazz
  • Laddar…
J Joonazz skrev:
Någon som vet om man kan till och från koppla med bara pin kod utan att behöva knappa i menyn o välja område att koppla till? Frugan vill ha de likadant som med Verisure...
J Joonazz skrev:
Någon som vet om man kan till och från koppla med bara pin kod utan att behöva knappa i menyn o välja område att koppla till? Frugan vill ha de likadant som med Verisure...
Du kan ange i konfigurationen att manöverpanelen bara tillhör ett specifikt område. Då slipper du välja även om användaren har behörighet till fler områden.
 
Har haft ett struligt larm det senaste. Om internet går ned och ethernet fortfarande funkar så går larmet offline. Den växlar ej över till 3G. Hur ställer jag in det så att det fattar att bara för att routern är inkopplad så betyder det inte att det funkar?

Nästa problem är 3G, just nu verkar det inte funka som det skall. Kollar jag modem status så säger den att det funkar men under FlexC så indikerar det fel. Rycker jag ethernet kabeln så funkar det inte, eftersom den tycker att det är något fel med 3G. Testade att skicka SMS från larmet och det gick, vilket bevisar motsatsen. Testade också att göra en "reset encryption key" men det hjälpte inte heller....
 
G Gilgo skrev:
Har haft ett struligt larm det senaste. Om internet går ned och ethernet fortfarande funkar så går larmet offline. Den växlar ej över till 3G. Hur ställer jag in det så att det fattar att bara för att routern är inkopplad så betyder det inte att det funkar?

Nästa problem är 3G, just nu verkar det inte funka som det skall. Kollar jag modem status så säger den att det funkar men under FlexC så indikerar det fel. Rycker jag ethernet kabeln så funkar det inte, eftersom den tycker att det är något fel med 3G. Testade att skicka SMS från larmet och det gick, vilket bevisar motsatsen. Testade också att göra en "reset encryption key" men det hjälpte inte heller....
Just idag har vanderbilt uppdaterat sin server och jag vet inte om de fått igång allt än.
 
J Joelbit skrev:
Just idag har vanderbilt uppdaterat sin server och jag vet inte om de fått igång allt än.
Bra info! Kanske får ha lite tålamod och se om det blir bättre till imorgon då.
 
G Gilgo skrev:
Bra info! Kanske får ha lite tålamod och se om det blir bättre till imorgon då.
Verkar vara fullt online igen nu.
 
3G indikerar fortfarande fel :/ Fattar inte varför. Larmet kan skicka SMS och säger "Modemstatus redo". Men lik förbaskat under FlexC så säger den fel och rycker jag Ethernet går den ej över på 3G. Simkortet är testat i telefonen och funkar utmärkt att surfa på. APN är det som är angett av operatören.

Så här säger den

15/07/20 11:16:46: Pollsändningstimeout. Poll missyckades!
15/07/20 11:15:23: Modem Hangup OK [Modem ID=1]
15/07/20 11:15:23: TCP anslutning stängd
15/07/20 11:15:23: Pollsändningsförsök missyckat
15/07/20 11:15:22: TCP anslutning OK
15/07/20 11:15:22: DNS IP adress Ok
15/07/20 11:15:22: Mobildata anslutning OK [Modem ID=1]
15/07/20 11:15:16: Modemuppringning OK [Modem ID=1]
 
Redigerat:
Verkar som 3G behövde tas bort och läggas till. Gissar att det hade blivit någon slags osynk med krypteringsnyckeln och iom att jag tog bort och la till så blev det en ny och det kom i synk.
 
Hej,

Vill börja med att säga att denna tråd är helt fantastisk! Den har verkligen hjälpt mig mycket genom installation av SPC 4320. Vi har successivt renoverat vårt hus de senaste åren och larmsystemet har fått växa fram allt eftersom vi blir mer klara.

Just nu ska jag montera några rökdetektorer av sorten DP721RTA med DB702 sockel. Jag tror att jag har fått det att fungera hyfsat, men vill ändå dubbelkolla med er här innan jag kör den slutliga monteringen i taket.

Jag kan tillägga att i denna del av huset så sitter det en EXP (SPCE652) eftersom jag vill ha allt på egna sektioner. Först så testade jag att programmera OUT reläna till Walktest på mina PIR och även som en "reset" av rökdetektorerna, men det vart kaos. När ett av reläna slog till så verkar det ha blivit ett spänningsfall som påverkade min PIR och de började blinka gult och rött av och till. Nu kanske jag inte behöver någon "reset" på rökdeckarna, då det är av modell RTA, men gillar ändå att koppla upp allt "komplett" och jag har dragit så mkt extra kabel, så det finns tillräckligt med ledare att ta av :)

Jag har dragit fram OP5 till rökdetektorerna (i EXP) från huvudcentralen. Själva reset funktionen verkar funka bra när man triggar den på "test" i webbgränsnittet. Det står DISCON och tamper i cirka 3 sek, sen är den igång igen. Har kopplat med dubbla 4K7 motstånd, dock så får jag 5,2 kohm på rökdetektorn, men jag misstänker att det har att göra med att kabeln tillbaka till OP5 på centralen säkert är 25 meter lång. Är det korrekt att sätta motstånden i detektorn enl bifogad bild? Och har jag kopplat korrekt?

Den verkar reagera korrekt på "tamper" om jag bryter någon av kablarna. Däremot så funderar jag på varför den visar 14,4k ohm när man kör ett test på rökdetektorn med magnet. Alltså när den röda lampan tänds och simulerar brand/rök. Verkar som att SPC fattar att det är brand, då motståndet avviker så pass, men bör den inte ligga runt 10 k ohm istället? Har ställt in EOL wide också.

Stort Tack på förhand!

Med vänlig hälsning, Tobias

Skärmbild av övervakningssystem som visar status för PIR-sensorer och brandlarm med resistansvärden.

Schema för koppling av rökdetektor DP721RTA med DB702 sockel och anslutning av 4.7k ohm motstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hallå igen! Nu har jag testat alla möjliga varianter och har kommit fram till att koppling enl bild nedan funkar bäst "so far". Om någon har ett vettigare förslag så säg gärna till :)

Får nu 4,7k ohm vid normal drift. Tamper registeras om man bryter I1 eller COM. Om jag lossar detektorn från sockeln så får jag 9,4k ohm och "fire". Alltså inte tamper, men jag antar att jag kan leva med det. Gör man magnettest på detektorn alternativt test-spray så får jag "fire" och 9,4k ohm. Det går fint att nolla detta via OP5 på central då detektorn är i behov av 9-33V för att reläfunktionen ska funka. Däremot så får jag inte upp "tamper" om jag försöker bryta antingen 12V eller 0V. Jag antar att detta är för att I1 och COM går igenom detektorn och då blir det ändå någon form av signal. Kanske inte är katastrof då det är en vanlig villa, men jag tycker ändå att det borde finnas något sätt att upptäcka i fall 12V slingan är bruten? Det är ju en förutsättning för att detektorn skall kunna larma och det vore ju smutt om man fick en varning via SPC om 12V bryts. Någon som har någon bra idé här? :)

Tack igen på förhand!

Med vänlig hälsning, Tobias

Elektriskt kopplingsschema som visar komponent DB702 med anslutningar och resistansvärden på 4,7k ohm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej jag får SIA felkod E1 och E51 i mitt system under modemlogg. Jag tror det är något relaterat till "fel vid larmöverföring" vilket panelen brukar säga efter larm (larmen når dock alltid fram till centralen).
Jag hittar inte dessa felkoder i manualen.

När jag kollar på spc sidan så har jag i princip alltid "Hög [4]", kan det likväl vara pga standardantennen som är för dålig?

Sorry om jag missat detta längre upp i tråden.

Modemlogg med SIA felkoder E1 och E51 visade på skärmbild. Samtalslogg med tidsstämplar, typ av signal (GPRS eller SIA) och resultat, visar flera "Fel [E1]"-händelser.
 
110313230_10157583208603321_3876601658449733358_n.jpg
 
Hej "Bad Parameter" och "modem not responding" är lite intetsägande för mig.
Är det någon som har erfarenhet av vad det kan bero på?

Jag skal byta batteri nu samtidigt, är det bara att dra ut polerna och sätta dit ett nytt?

Tack på förhand.
 
Även jag är osäker på vad de olika felen i praktiken innebär. Antar att du testat det mest uppenbara felet, att datat har tagit slut på simkortet?
Innan du öppnar centralapparaten och byter batteri så loggar du in som Engineer och går in i Installatörsläge så slipper du att sabotagelarmen skickas.
 
Det är inte slut på data. det har varit så här från början. Kommunikationen med larmcentralen funkar som den skal och centralen får in all information. Det är bara irriterande med de här felmeddelandena hela tiden.
Tack för tipsen om batteriet, det funkade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.