Jag gjorde mitt papptak exakt som beskrivningen på Svensk Trä. Blev snyggt och kostnaden marginellt högre.
nu forsar i alla fall vatten ner längs långsidan vid regn.
 
Ett tips om ni ska använda vindskivor/takfotbräda, köp 28 mm dimension och inte 21-22 mm.
 
  • Gilla
Amatör21
  • Laddar…
Rickard.
P Patzie skrev:
Har bytt många tak och pappen blir spröd efter x antal år så den kommer garanterat spricka i 90 graders viket.
Då är det dålig papp, dåligt utfört eller att livslängden helt enkelt är slut. 90° vikningar är extremt vanliga och görs på något sätt på många tak.

Men det bör ändå göras ordentligt med en gång, trekantlist är billigt, går fort att montera och ser snyggt och proffsigt ut.
 
Redigerat:
nikasp
Rickard. Rickard.ag skrev:
Då är det dålig papp, dåligt utfört eller att livslängden helt enkelt är slut. 90° vikningar är extremt vanliga och görs på något sätt på många tak.

Men det bör ändå göras ordentligt med en gång, trekantlist är billigt, går fort att montera och ser snyggt och proffsigt ut.
Ett utåtgående 90-graders hörn och sol/UV-ljus på det borde förkorta livslängden ganska rejält. Tycker också att det är bra idé att göra enligt beprövad metod och inte ta genvägar.
 
Rickard.
Har gjort många många utåtgående vikningar som lite liknar denna så vi får väl se om det börjar dyka upp problem, jag är dock inte speciellt orolig ;) men såklart jag använder ju också riktigt bra papp.
 
Redigerat:
Tomture61
Ser ju snyggare ut med en vindskiva + plåt , men då behövs trekantsstödet för detta (y)
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Har gjort många många utåtgående vikningar som lite liknar denna så vi får väl se om det börjar dyka upp problem, jag är dock inte speciellt orolig ;) men såklart jag använder ju också riktigt bra papp.
Vad använder du för papp? Jag köpte Trebolit Glaciär 3
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Många moderna hus byggs idag utan vindskivor. Papp el plåt på taket med ett plåtbeslag över gavelkanten. Mycket snyggare tycker jag. Igen en fråga om vad man tycker, inte bättre el sämre!
Men vad jag vet så ska man ändo använda trekantslist om man kör papp.
 
Jag hade YAM 2000 som underlagspapp och Självtäcl 3 från Mataki. Tror det är samma som Trebolit 3.
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Håller helt med dig, ser inga som helst problem med din metod. Har gjort nästan exakt som du beskriver, speciellt med pappen ner ca 3 mm nedanför regeln. Efter 5 år inga problem, takpappen ser ut ha tålt vikningen alldeles utmärkt. Man slipper byta vindskivor och köpa dyra vindskiveplåtar. En ren kosmetisk fråga![bild]
Vindkiveplåt kostar inte skjortan direkt
 
Kapar tråden för en följdfråga:

Vi lägger tak nu på vårt Attefallshus och skall ha shingel. Trekantslister och underlagspappen är uppe, frågan är om man skall montera vattbräda först och shingel på den eller tvärtom?
 
Tomture61
Om du monterar vattbrädan före du lagt ytskikt på taket så gör du vell det mycket knöligare för dig själv .
Vattbrädan ska vell enbart målas , eller ?
 
Jag kanske har fel benämning? Det är inte vindskivan utan plåten som täcker skarven mellan vindskiva och tak.
 
J JanneMo skrev:
Jag kanske har fel benämning? Det är inte vindskivan utan plåten som täcker skarven mellan vindskiva och tak.
Den kallas vindskiveplåt och monteras efter shingel är på plats (y)
 
Ok, tackar! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.