Håller på att lägga tak på ett attefallshus. Tanken var först att lägga plåttak, men min fru vill ha ett tyst tak, så det blir papptak istället.
Då uppstår frågan för mig, varför envisas alla byggbeskrivningar med att man måste ha en trekantslist på gavlarna? Hittar ingen förklaring till VARFÖR man bör ha det? Jag tänkte helt enkelt skruva en liggande 45x70 mm regel under råsponten och dra ytpappen över takkanten och ner över regelns sida. Kanske låta pappen sticka ner några mm förbi regeln, och spika pappen längs regeln. Vindskivor ser jag inte heller någon anledning till då? Blir det väldigt fel med denna metod? Taket är ett pulpettak med 5 graders lutning.
 
Tror att pappen behöver stöd under hela för att hålla, och den klarar nog inte 90-graders vikningar.....
 
nikasp
Kör du med trekantslist, vindskiva och vattbräda så åker vattnet bara rakt ner och släpper från fotplåten utan att sugas in mellan papp och trä. Med din tänkte lösning kan den ju dessutom rinna över kanten på gavlarna. Blir ju ganska tråkigt om ändträt råsponten "snabbt" (ett antal år) blir fuktskadad. Enklare att byta vindskiva och vattbräda/vindskiveplåt.

Här bild från Svenskt Träs byggbeskrivning av Attefallare. Inte säker på att min länk funkar för dig men finns en mycket detaljerad byggbeskrivning där: https://www.byggbeskrivningar.se/pdf/Broschyr-Attefallshuset-SvensktTrä-Byggbeskrivningar.ashx?File=9729&Doc=Broschyr
Illustration av en byggbeskrivning för vindskiveplåt och takkonstruktion med märkningar för trekantslist och vattbräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bajsmacka
  • Laddar…
Jo det är ju en poäng att vattnet kan rinna över gavlarna, men det borde ju inte skada råsponten då pappen viks över kanten och ner över 45 mm regeln?
Spricker pappen med tiden om den viks 90 grader?
 
V Varglarsen skrev:
Håller på att lägga tak på ett attefallshus. Tanken var först att lägga plåttak, men min fru vill ha ett tyst tak, så det blir papptak istället.
Då uppstår frågan för mig, varför envisas alla byggbeskrivningar med att man måste ha en trekantslist på gavlarna? Hittar ingen förklaring till VARFÖR man bör ha det? Jag tänkte helt enkelt skruva en liggande 45x70 mm regel under råsponten och dra ytpappen över takkanten och ner över regelns sida. Kanske låta pappen sticka ner några mm förbi regeln, och spika pappen längs regeln. Vindskivor ser jag inte heller någon anledning till då? Blir det väldigt fel med denna metod? Taket är ett pulpettak med 5 graders lutning.
Håller helt med dig, ser inga som helst problem med din metod. Har gjort nästan exakt som du beskriver, speciellt med pappen ner ca 3 mm nedanför regeln. Efter 5 år inga problem, takpappen ser ut ha tålt vikningen alldeles utmärkt. Man slipper byta vindskivor och köpa dyra vindskiveplåtar. En ren kosmetisk fråga! Hörn av en byggnad som visar takpapp vikt över kanten på ett träregel, utan vindskiveplåtar, med grå fasad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Amatör21
  • Laddar…
V Varglarsen skrev:
Jo det är ju en poäng att vattnet kan rinna över gavlarna, men det borde ju inte skada råsponten då pappen viks över kanten och ner över 45 mm regeln?
Spricker pappen med tiden om den viks 90 grader?
Jag missförstod hur du tänkte i första inlägget, även om du får en 90-graders böj på pappen (enligt bilden ovan) så tror jag inte det är något större problem...

Men det är ju en utseendefråga helt klart.. Jag tycker ju det ser lite halvfärdigt ut...
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Håller helt med dig, ser inga som helst problem med din metod. Har gjort nästan exakt som du beskriver, speciellt med pappen ner ca 3 mm nedanför regeln. Efter 5 år inga problem, takpappen ser ut ha tålt vikningen alldeles utmärkt. Man slipper byta vindskivor och köpa dyra vindskiveplåtar. En ren kosmetisk fråga![bild]
Ja precis som du gjort hade jag tänkt, jag har dessutom längre takutsprång på gavlarna, så eventuellt regnvatten som kommer över gavlarna har nog ringa betydelse. Tycker det är ett gissel med att underhålla vind och vattbrädor, så det är ett plus.
Skillnad med om det vore en villa, då vill man ju ha det lite finare.
 
  • Gilla
Dr Jumping Jack
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag missförstod hur du tänkte i första inlägget, även om du får en 90-graders böj på pappen (enligt bilden ovan) så tror jag inte det är något större problem...

Men det är ju en utseendefråga helt klart.. Jag tycker ju det ser lite halvfärdigt ut...
Jo jag håller med, det är snyggt med vitmålade vindskivor, helt klart. Men frågan var om trekantslisten är helt nödvändig? Och det verkar det inte vara vad jag förstår? Tycker vind och vattbrädor på ett papptak är överkurs, gör ingen nytta egentligen förutom utseendemässigt?
På tak med pannor är det ju absolut nödvändigt, men här gör de ingen funktion?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag missförstod hur du tänkte i första inlägget, även om du får en 90-graders böj på pappen (enligt bilden ovan) så tror jag inte det är något större problem...

Men det är ju en utseendefråga helt klart.. Jag tycker ju det ser lite halvfärdigt ut...
Vill du ha det lite elegantare så sätt en plåt som täcker nerviket och lite av talet, men vindskivor är ju bara till för att få höjd över tegelpannor för att fästa plåten i. Helt onödigt på ett papp el plåttak.
 
  • Gilla
Öland1
  • Laddar…
V Varglarsen skrev:
Jo jag håller med, det är snyggt med vitmålade vindskivor, helt klart. Men frågan var om trekantslisten är helt nödvändig? Och det verkar det inte vara vad jag förstår? Tycker vind och vattbrädor på ett papptak är överkurs, gör ingen nytta egentligen förutom utseendemässigt?
På tak med pannor är det ju absolut nödvändigt, men här gör de ingen funktion?
Trekantslisten är väl för att stadga upp vindskivan?
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Håller helt med dig, ser inga som helst problem med din metod. Har gjort nästan exakt som du beskriver, speciellt med pappen ner ca 3 mm nedanför regeln. Efter 5 år inga problem, takpappen ser ut ha tålt vikningen alldeles utmärkt. Man slipper byta vindskivor och köpa dyra vindskiveplåtar. En ren kosmetisk fråga![bild]
Varför skulle man behöva byta vindskivor?
Och vindskiveplåtar är inte speciellt dyrt.
Och sen att det ser ut som huset är halvfärdigt är inte så kul.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
T twoody skrev:
Varför skulle man behöva byta vindskivor?
Och vindskiveplåtar är inte speciellt dyrt.
Och sen att det ser ut som huset är halvfärdigt är inte så kul.
Många moderna hus byggs idag utan vindskivor. Papp el plåt på taket med ett plåtbeslag över gavelkanten. Mycket snyggare tycker jag. Igen en fråga om vad man tycker, inte bättre el sämre!
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Plåtbeslag låter inte alls dumt faktiskt, det tror jag att jag ska köra med
 
V Varglarsen skrev:
Jo det är ju en poäng att vattnet kan rinna över gavlarna, men det borde ju inte skada råsponten då pappen viks över kanten och ner över 45 mm regeln?
Spricker pappen med tiden om den viks 90 grader?
Har bytt många tak och pappen blir spröd efter x antal år så den kommer garanterat spricka i 90 graders viket.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
P Patzie skrev:
Har bytt många tak och pappen blir spröd efter x antal år så den kommer garanterat spricka i 90 graders viket.
Borde vara solen som tar pappen, så att skydda just vikningen mot uv-ljus kanske är en bra idé?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.