Det kan absolut vara att fasaden under är dålig, det får man undersöka. Sätter man upp ny fasad kan man tillägsisolera lite och bygga med ventilerad fasad vilket är bra så räkna i budget med en ny fasad om det är viktigt för er
 
  • Gilla
Papa Jens
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det kan absolut vara att fasaden under är dålig, det får man undersöka. Sätter man upp ny fasad kan man tillägsisolera lite och bygga med ventilerad fasad vilket är bra så räkna i budget med en ny fasad om det är viktigt för er
kan man undersöka det innan eller blir det en överraskning när man börjar ta bort plåten? Vi är tyvärr helt okunniga inom området så vi kommer behöva hjälp med allt så tänker att om man tar in offerter så kanske det kan vara bra att ta med båda alternativen, dvs att kunna ”bara” skrapa o måla fasaden under alternativt riva bort både plåt o gammal träfasad o sen sätta ny.
Förresten, sitter alltid gamla Träfasaden kvar under? Eller kan det vara så att man tagit bort den? Då måste man räkna med att sätta ny träfasad?
 
Man vet aldrig, men TS fall är nog ganska vanligt att man behållit trä under
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Man vet aldrig, men TS fall är nog ganska vanligt att man behållit trä under[/QUOT

då får man hålla tummarna för det, låter som en billigare historia än att sätta upp nytt?
 
Plåtfasad är väldigt praktiskt så det är en ren estetisk förändring oavsett
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Mja..... plåtfasad är väldigt opraktiskt när fabriksmålningen börjar flaga men inte släpper helt. Det blir att bättringsmåla fläck för fläck varefter det släpper eller acceptera att huset ser ut som en sämre sortens sovjetbarrack i 15 års tid tills all fabriksmålning har släppt så man kan måla ordentligt.
Inte helt praktiskt.......

Fast gamla fasadplåtar är fenomenalt bra att täcka över virkesstabbar och vedpenor med.
 
Det är fortfarande praktiskt, även om det ser ut som skit med flagnad färg ;)
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
L Linnea86 skrev:
Vi behövde spika upp lockläkt också, och sen vanliga förberedelserna inför ommålning så som skrapa och tvätta :) görbart för två nybörjare, men det har tagit mycket tid helt klart. Vi tog in offert på själva målningsarbetet som låg på ca 60 000 kronor ifall det kan vara intressant. Nu målar vi själva

ist.
Du skrev att det tagit lång tid. Vad rör det sig om? Antar ni mest jobbat kvällar o helger? Ett år?
 
Kanske missat nått inlägg om varför man ska byta ut en fasad om det inte syns att det är plåt.
Har man nu varit på visning och börjat buda utan att se några problem med fasadens utseende förstår jag inte varför man måste byta den. Och måla plåtfasad går utmärkt iaf den typen av alufasad som är vanligt i mitt område. Nu tappar man ju efter första målningen lite av fördelen med plåt då den färgen troligen inte sitter lika bra som orginalfärgen. Än har jag inte sett någon av villorna runt här som har tappat färg utan de som har målat om har gjort det för att den gamla färgen har blekts vilket gula och röda färger har en förmåga att göra. Våran vita är nästan som ny förutom några ställen där vi har åverkan. Och den sattes upp någon gång på 70 talet.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Kanske missat nått inlägg om varför man ska byta ut en fasad om det inte syns att det är plåt.
Har man nu varit på visning och börjat buda utan att se några problem med fasadens utseende förstår jag inte varför man måste byta den. Och måla plåtfasad går utmärkt iaf den typen av alufasad som är vanligt i mitt område. Nu tappar man ju efter första målningen lite av fördelen med plåt då den färgen troligen inte sitter lika bra som orginalfärgen. Än har jag inte sett någon av villorna runt här som har tappat färg utan de som har målat om har gjort det för att den gamla färgen har blekts vilket gula och röda färger har en förmåga att göra. Våran vita är nästan som ny förutom några ställen där vi har åverkan. Och den sattes upp någon gång på 70 talet.
vi tänkte väl byta I första hand om det var så att det visade sig att det var dålig konstruktion med risk för fukt. Om det kommer fram vi besiktning.

i andra hand om vi stör oss på att utseendet är udda. Övriga hus omkring oss är alla röda trähus o det vi är spekulant på är gult plåt. Enl bilderna ser den också smutsig ut. Så antingen ”bara” tvätta, eller byta
 
  • Gilla
Linnea86
  • Laddar…
Hej! Vi rev ner vår plåt på huset. Bilderna ligger högre upp i flödet. Jag skulle säga att det är ett ”relativt” enkelt jobb ifall ni har lite vana med att fixa själva. Det mesta går att läsa sig till och i och med att det är trä ni jobbar med så blir det fel är det helt enkelt att bara göra om . Vi fixade allt ( riva plåt och spikreglar, ny lockläkt, foder runt fönster/dörrar, skrapa, slipa och måla fasaden) på ca 5v. Men då hade vi hjälp från nära och kära samt att vi kunde jobba på många timmar per dag. Innan vi bestämde oss för att göra allt själva tog vi in en offert som landade på + 500k men då hade dom räknat med att byta även fasadpanelen.

Plåtfasad är jättebra då det kräver minimalt med underhåll men jag tycker personligen inte att det passar på ett gammalt fint trähus och vi är supernöjda att vi tog beslutet att köra på.

/ André
 
  • Gilla
Linnea86
  • Laddar…
A Annaviola76 skrev:
kan man undersöka det innan eller blir det en överraskning när man börjar ta bort plåten? Vi är tyvärr helt okunniga inom området så vi kommer behöva hjälp med allt så tänker att om man tar in offerter så kanske det kan vara bra att ta med båda alternativen, dvs att kunna ”bara” skrapa o måla fasaden under alternativt riva bort både plåt o gammal träfasad o sen sätta ny.
Förresten, sitter alltid gamla Träfasaden kvar under? Eller kan det vara så att man tagit bort den? Då måste man räkna med att sätta ny träfasad?
Alla har vi varit nybörjare. Att man är okunnig behöver inte innebära att man måste ”ha hjälp med allt” man lär sig, tar reda på hur man gör, frågar och prövar sig fram. När det gället din fasad är det säkert mycket ni kan göra själva. Ta ner plåten klarar ni säkert. Antagligen finner ni att träfasaden sitter kvar, flagnande färg och kanske i dåligt skick men den kan också vara fin. Byte av panel kan man få yrkesmän till och sen kan man måla själv. Man måste dock ta höjd för kostnaden innan man startar och sätta av ordentligt med egen tid. Men allt behöver inte göras på en sommar.
 
  • Gilla
Linnea86
  • Laddar…
S
snuttjulle snuttjulle skrev:
Kanske missat nått inlägg om varför man ska byta ut en fasad om det inte syns att det är plåt.
Har man nu varit på visning och börjat buda utan att se några problem med fasadens utseende förstår jag inte varför man måste byta den. Och måla plåtfasad går utmärkt iaf den typen av alufasad som är vanligt i mitt område. Nu tappar man ju efter första målningen lite av fördelen med plåt då den färgen troligen inte sitter lika bra som orginalfärgen. Än har jag inte sett någon av villorna runt här som har tappat färg utan de som har målat om har gjort det för att den gamla färgen har blekts vilket gula och röda färger har en förmåga att göra. Våran vita är nästan som ny förutom några ställen där vi har åverkan. Och den sattes upp någon gång på 70 talet.

Kan tänka mig en anledning och det är väl att det är trist att bo i en ful container?
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Alla har vi varit nybörjare. Att man är okunnig behöver inte innebära att man måste ”ha hjälp med allt” man lär sig, tar reda på hur man gör, frågar och prövar sig fram. När det gället din fasad är det säkert mycket ni kan göra själva. Ta ner plåten klarar ni säkert. Antagligen finner ni att träfasaden sitter kvar, flagnande färg och kanske i dåligt skick men den kan också vara fin. Byte av panel kan man få yrkesmän till och sen kan man måla själv. Man måste dock ta höjd för kostnaden innan man startar och sätta av ordentligt med egen tid. Men allt behöver inte göras på en sommar.
Tack för peppning. Ja att fasaden under går att återanvända vore ju en dröm. Att helt byta låter svårt/dyrt. Hur ”dålig” kan man återanvända?
 
A Annaviola76 skrev:
Tack för peppning. Ja att fasaden under går att återanvända vore ju en dröm. Att helt byta låter svårt/dyrt. Hur ”dålig” kan man återanvända?
Är brädorna friska så lämnar man dom är dom dåliga så byter man. Kan vara så att den mest utsatta syd/väst sidan (om det är på västkusten) behöver bytas helt medan en skyddad sida har klarat sig bra. Det vet man inte förrän man lyfter på plåten och känner på träet (t ex med en kniv, får inte vara mjukt!)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.