Har påbörjat ett teknikutrymme under altanen dit jag ska dra fram el och vatten, som sedan skall fördelas ut till tomtens olika delar.

Har monterat två lådor för detta, den ena ska husera all el/elektronik. Den andra vatten för bevattning och fördelning runtom i trädgården.

Till elskåpet kommer jag dra fram två kablar för strömförsörjning. En som matar 230v konstant, och en som är kopplad till atomuret på huset. På så vis kan jag koppla all min utomhusbelysning som skall tändas samtidigt med fasadbelysningen till denna. Medans övrigt som behöver konstant matning kopplas till den andra. Det skall sättas DIN skenor och skruvplintar här. Transformatorer, Shelly puckar och eventuellt en liten dator.

I vattenskåpet kommer det sitta vattenventiler som i sin tur styrs utav dom shellypuckar som kommer finnas i elskåpet. Vattenskåpet kommer fördela ut vatten för automatbevattning i 4-5olika zoner till att börja med. I framtiden kanske jag bygger ut detta för att även bevattna gräsmattan. Det kommer även gå vidare till utomhusköket där det kommer finnas en knapp så man kan aktivera vatten med en timer. Skall även ha en extra slangvinda på framsidan huset för att enkelt kunna spola av stolar/altan och ha tillgång till vatten om man ska fylla en kanna eller vattna blommor och dylikt.

Installation av teknikutrymme under altan med el- och vattenlådor, kabeldragning och oavslutad klädsel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utrymme under altan med gula sladdar och gult rör, träkonstruktion, verktyg och byggmaterial på grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utrymme under altan med genomföringar av gula och grå slangar för el och vatteninstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två öppna installationslådor under altanen med plats för el och vattenanslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

El till vänster, vatten till höger! Tyvärr känner jag inte till någon snygg och bra lösning för att fästa 50mm slang. Så jag borrade helt enkelt ett hål rakt igenom och skruvade sedan slangen i sidan precis vid öppningen så den inte trillar ur. Hade gärna haft alla öppningar undertill men det fanns helt enkelt inte utrymme för det.
Inkommande vatten i det högra skåpet högst upp till höger. Även denna behöver fixeras, men vet inte hur? Tips?
Två installationslådor under altan för el och vatten med genomdragna rör och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utgående vatten kommer däremot undertill. Här kommer 90gr vinklar monteras för att sedan gå upp i skåpet. Teknikutrymme med två vita skåpförluckor under en träaltan, en för el och en för vatten, med grus och grönska runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och såhär ser det ut med luckorna stängda. Altanen skall ju givetvis kläs nertill och då kommer jag göra en lucka som går att öppna för att komma åt allt bakom.
 
  • Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
Någon som har åsikter kring vilka PEM kopplingar som bör användas? Är det någon skillnad om jag köper det på jem & fix, jula eller rinkabyrör? Plast eller mässing?

Vad är mest platsbesparande för att koppla ihop flera T kopplingar? Finns det någon form av fördelare för att spara plats? Eller kan man få ihop T kopplingar med någon särskild mutter för att slippa använda PEM slang imellan varje koppling? Eller är dom i mässing kompaktare?
 
Det ser praktiskt och bra ut som jag ser det. Jag har en liknande konstruktion i en holk i trådgården, men då jag inte har någon 230 så allt är i ett utrymme med en extra låda för en raspberry och lite sådant.

Jag köpte PEM-kopplingar i plast från Jula eller Biltema eller något och var inte alls nöjd, tyckte de var svåra att spänna så det blev tätt. De jag köpte från rinkaby, också i plast har dock fungerat perfekt. Men, jag har inte mycket till tryck och inget tryck när inte min bevattningspump går.

Fördelningen har jag gjort med mässings T-rör som är ihopskruvade med lin och gegga. Eftersom jag har en solenoidventil på varje utgående slang så behövde jag gängor där, så att köra PEM T-rör var inte aktuellt. Men jag tror oavsett att det blir knepigt att få in 7 utgående slangar i din låda, min är 2-3 gånger så bred och jag kör varannan slang nedåt och varannan framåt med vinkel ner, tror jag har 8 utgående slangar plus lite annat.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Tänk gärna på hur du skall få ut vattnet på vintern, så du inte får fickor med vatten som spränger kopplingarna.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
J Jonas L 84 skrev:
Det ser praktiskt och bra ut som jag ser det. Jag har en liknande konstruktion i en holk i trådgården, men då jag inte har någon 230 så allt är i ett utrymme med en extra låda för en raspberry och lite sådant.

Jag köpte PEM-kopplingar i plast från Jula eller Biltema eller något och var inte alls nöjd, tyckte de var svåra att spänna så det blev tätt. De jag köpte från rinkaby, också i plast har dock fungerat perfekt. Men, jag har inte mycket till tryck och inget tryck när inte min bevattningspump går.

Fördelningen har jag gjort med mässings T-rör som är ihopskruvade med lin och gegga. Eftersom jag har en solenoidventil på varje utgående slang så behövde jag gängor där, så att köra PEM T-rör var inte aktuellt. Men jag tror oavsett att det blir knepigt att få in 7 utgående slangar i din låda, min är 2-3 gånger så bred och jag kör varannan slang nedåt och varannan framåt med vinkel ner, tror jag har 8 utgående slangar plus lite annat.
Ok, då är det väl bäst jag handlar från rinkabyrör då. Hade dock varit smidigare med typ Jula då man kunde köpa/lämna tillbaka då det är svårt att veta exakt vad man behöver.

Solenoidventil var något nytt för mig, vad exakt är det? Jag ska ju ha någon form av vattenventil som drivs med 12-24v, har du något att rekommendera?

Ja, lådan känns egentligen lite för liten för vattenkomponenterna. Men hade två st så tänkte att det blir bra. Men kanske inte, i värsta fall tar jag bort den så får det sitta öppet. (det viktigaste är att elen/elektroniken sitter väderskyddet) Det är ju ändå dolt under/bakom altanen och då blir det lite mer yta att montera grejerna på. Men inte så mycket som du har. Har du lust att delge ett foto på din installation?

T topmount skrev:
Tänk gärna på hur du skall få ut vattnet på vintern, så du inte får fickor med vatten som spränger kopplingarna.
Japp, funderar på att kanske sätta T kopplingar undertill där vattnet går ut, och då sätta en dräneringsventil nedåt som töms automatiskt när det inte är något tryck.
Annars brukar det ju rekommenderas att man blåser ur slangarna inför vintern. Skulle man slippa det med dräneringsventilerna tro?
 
J Jonas L 84 skrev:
Det ser praktiskt och bra ut som jag ser det. Jag har en liknande konstruktion i en holk i trådgården, men då jag inte har någon 230 så allt är i ett utrymme med en extra låda för en raspberry och lite sådant.

Jag köpte PEM-kopplingar i plast från Jula eller Biltema eller något och var inte alls nöjd, tyckte de var svåra att spänna så det blev tätt. De jag köpte från rinkaby, också i plast har dock fungerat perfekt. Men, jag har inte mycket till tryck och inget tryck när inte min bevattningspump går.

Fördelningen har jag gjort med mässings T-rör som är ihopskruvade med lin och gegga. Eftersom jag har en solenoidventil på varje utgående slang så behövde jag gängor där, så att köra PEM T-rör var inte aktuellt. Men jag tror oavsett att det blir knepigt att få in 7 utgående slangar i din låda, min är 2-3 gånger så bred och jag kör varannan slang nedåt och varannan framåt med vinkel ner, tror jag har 8 utgående slangar plus lite annat.
Är det typ sådana här T kopplingar du använt?
https://www.rinkabyror.se/artikel/metall-t-ror-utv-10/
 
Funderar på att sätta en sånhär på insidan:
https://www.amazon.de/-/en/220V-Electric-Ball-Valve-Motorised/dp/B085MGT1RC
Med koppling till Shelly, för att kunna sätta på/av vattnet. Har varit med om slangkopplingar som brustit alltför många ggr när dom varit trycksatta under längre tid. Alternativt så behöver jag hitta en bättre stabilare lösning för att koppla in vattenutkastet till PEM slangen som inte riskerar brista eller läcka.

Hur hade ni gjort?
 
Hmm, mycket på en gång nu. Får se om jag kan fixa lite bilder senare idag.

Jag säger inte att alla kopplingar från Jula är dåliga, jag säger bara att den varianten som jag köpte för 5 år sedan funkade inte som den skulle. Men det är väl bara att köpa en och se om de har förbättrat sig.

Ventilen jag har använt är inte exakt denna men något liknande: https://www.ebay.com/itm/DC12-24V-A...316037?hash=item5b75f999c5:g:8hIAAOSw3wZe1Gq3
DC 24V så slipper jag 230 vid plaskcentrum (fast 12V verkar vara vanligare nu). Shelly har jag absolut ingen koll på, jag kör opensprinkler pi med ett raspberry-baserat hemmabygge.

På grund av denna ventilens utvändiga gängor så har jag ett t-rör med invändiga gängor och av rätt storlek, men den typen ja.

Jag blåser med tryckluft på hösten. Stänger inkommande och sen öppnar jag en ventil i taget med appen och blåser först försiktigt och när det mesta vattnet är ute så blåser jag kraftigt. Eftersom jag har en pump som jag plockar bort på vintern så kan jag bara blåsa den inkommande slangen också, detta är viktigt att tänka på så man inte sätter den fast i husänden utan möjlighet för luftutsläpp.
 
Tappar du inte mycket tryck i vattnet med 1/2” anslutning från PEM?

Dom var ju inte dyra, jag har likadana men köpta i Sverige. Kostade typ 200kr, det tyckte jag var billigt! :crysmile:
 
Jag studsade till direkt när du ska dra fram två kablar med ström. Är det från två olika säkringar måste det sitta någon varning på skåpet att skåpet matas med flera säkringsgrupper.

Protte
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Hittade annars dom här:
https://www.ebay.com/itm/402302411462

Känns gediget med mässing hela vägen ist för plast, men kanske onödigt? Hade nog velat ha minst 3/4”, men helst 1” hela vägen ut till slutdestinationen och istället där minska ner till passande dimension för ändamålet.
 
prototypen prototypen skrev:
Jag studsade till direkt när du ska dra fram två kablar med ström. Är det från två olika säkringar måste det sitta någon varning på skåpet att skåpet matas med flera säkringsgrupper.

Protte
Mycket bra tänkt! Borde nog placera en 3-pol huvudbrytare i skåpet för att kunna stänga av strömmen!

Eller en säkerhetsbrytare på utsidan. Om jag får plats med det...
 
Nästan hur du än gör tror jag du behöver skylta att det är två olika grupper.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Nästan hur du än gör tror jag du behöver skylta att det är två olika grupper.

Protte
Håller med!
 
Alternativt att man har reglade brytare i elskåpet.

prototypen prototypen skrev:
Jag studsade till direkt när du ska dra fram två kablar med ström. Är det från två olika säkringar måste det sitta någon varning på skåpet att skåpet matas med flera säkringsgrupper.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.