Hej!

Gör första sommaren i vårt hus och har en massa olika buskar och träd med diverse bär och frukter.

Bland hallonbuskarna har det börjat växa nåt med en himla fart. Som gröngöling har jag ingen aning om vad det är, och hoppas att någon här kan hjälpa mig identifiera det så jag vet vad jag ska göra med det. Jag vill ju inte dra upp allt för att sedan få veta att det var nya hallon som var på väg upp

Ett buskage med hallonplantor i en trädgård som visar tecken på ny tillväxt, oidentifierade växter bland dem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En hand håller en gren bland tätt växande gröna blad, möjligtvis hallonbuskar, i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hand håller upp en växtstjälk framför ett täcke av gröna blad, möjligen hallonbuskar, för identifiering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gröna bladverk, potentiellt unga hallonbuskar, som växer i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dom där som slingrar sig runt dom andra växterna ser ut som åkervinda, lycka till att bli av med det eländet :(
 
  • Gilla
Sargen
  • Laddar…
P Patrik Friberg skrev:
Ser ut som kirskål.
Då har du aldrig sett kirskål. /Östergötlands ledande kirskålsodlare
 
  • Gilla
  • Haha
hapazard och 10 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Då har du aldrig sett kirskål. /Östergötlands ledande kirskålsodlare
Säkert?
Jag tycker det ser väldigt likt ut?
/Sörmländsk kirskålshobbyodlare
 
P Patrik Friberg skrev:
Säkert?
Jag tycker det ser väldigt likt ut?
/Sörmländsk kirskålshobbyodlare
HÄR har du kirskål. ;) Kirskål som växer i stor mängd bredvid ett hus, täcker marken bredvid en staketlinje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Gilla
EvaMLin och 3 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
HÄR har du kirskål. ;)[bild]
Haha! Du är ju lantbrukare!
Men, bortsett från omfattningen, är det inte kirskål vi ser på TS bilder?
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
P Patrik Friberg skrev:
Haha! Du är ju lantbrukare!
Men, bortsett från omfattningen, är det inte kirskål vi ser på TS bilder?
Nej, det är hallonsnår. :p
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Växten som slingrar sig runt hallonbuskarna är åkervinda alt. snårvinda. Det enda som skiljer dem åt är färgen på blommorna.

Värre ogräs än kirskål och omöjlig att bli av med, i synnerhet i ett hallonsnår. Växten slingrar sig runt andra växter och stryper dem så småningom. Rötterna är vita och hur långa som helst, går av när man försöker riva upp dem. Slår lätt nya skott, sätter man rötterna på gräsmattan för att torka bildas nya skott.
 
  • Gilla
Sargen
  • Laddar…
P Patrik Friberg skrev:
Haha! Du är ju lantbrukare!
Men, bortsett från omfattningen, är det inte kirskål vi ser på TS bilder?
Kirskål är en helt grön ört, aldrig mer än ca 50 cm hög. Åkervinda är en slingerväxt (släkt med blomman för dagen). Hallon har brun stam (grön upptill) med taggar upp till ett par meter långa, även om bladen är snarlika kirskål.

Att inte se skillnad på kirskål och hallon är pinsamt ;-)
 
  • Haha
yonna
  • Laddar…
Åkervinda är en fascinerande växt. Har det lite här och var. Brukar gå och ta bort dem några gånger per säsong, mer än så orkar jag inte engagera mig.
 
  • Gilla
Sargen
  • Laddar…
Tusen tack för alla svar! Även om ”omöjlig att få bort” kanske inte var det man ville höra, haha!

Nu ska jag ut och rensa!
 
S Sargen skrev:
Tusen tack för alla svar! Även om ”omöjlig att få bort” kanske inte var det man ville höra, haha!

Nu ska jag ut och rensa!
Man måste ju även värdera behovet av att få bort den. Mår du dåligt av att den är där eller mår du mer dåligt av att försöka få bort den.

Man har alltid ogräs och min filosofi är att försöka leva med det utan att hetsa upp sig.
 
  • Älska
  • Gilla
Sargen och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Hallon har brun stam (grön upptill) med taggar upp till ett par meter långa, även om bladen är snarlika kirskål.
Vad är det för monsterhallonbuskar du har med taggar upp till ett par meter långa?!??:surprised::surprised::surprised::surprised::surprised::surprised:

;):p:cool:
 
  • Haha
  • Gilla
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
Q
Det är nog åkervinda, jag försökte utrota genom att rycka upp den men de hjälpte inte.
Det enda som tog den var att pensla roundup på några blad.
Efter 2 omgångar tog de innan de försvann helt.
 
  • Gilla
Sargen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.