Tillägg till ovan är att isolering saknas i plattan längst ner till höger för att slippa förhålla sig till bärighet i cellplast då jag skall ta upp en större punktlast här via pelare från yttertak. Detta gäller alltså bara just vid tvärsnittet, och inte i hela plattans förlängning.

Då befintlig källare har helt oisolerad platta kan jag inte se att det blir någon risk för forcerad fuktvandring i en punkt, och inte heller borde köldbryggan bli avgörande.

Makes sense?
 
Du skulle ju kunna lägga i något som isolerar lite med bärighet typ leca/cellglas/lättbetong?
 
Absolut! Och en S200-skiva räcker mer än väl oxå, tyckte bara det var enklare att svara direkt i gruset när befintlig platta ändå är byggd så.
 
Fyller på lite med tillbyggnaden på andra sidan som skall bil utökad boyta, och inte garage. Väggen till höger är befintlig källarvägg, och befintligt bjälklag fäster i dessa väggelement med balkskor precis som i skissen, så tänkte göra likadant på tillkommande bjälklag.

Något okonventionellt kanske det är med yttervägg som inte ligger rakt över bärande vägg, utan skapar en minimal böjlast på bjälklaget, men väggen bär endast moderata linjelaster under 10kN/m så kan inte föreställa mig att det skall vara något problem.

Något uppenbart tokigt här?

Spännvidd 3m, och har ritat 195-regel i bjälklaget för att bevara maximal takhöjd i källaren. Blir endast förråd i denna del av källaren. Befintligt bjälklag har oxå 3m spännvidd med upplag i HEA-balk, och är av 170-regel. Detta är dock för klent och man upplever en mindre svikt. Har funderat på att skruvlimma ett andra lager golvspån över befintligt, men är rädd för hur det påverkar golvvärmen som ligger under första spånet i fördelningsplåtar.

Teknisk ritning av tillbyggnad med bjälklag och balkskor intill en befintlig källarvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Kotla och skruvlimma en skiva underifrån så styvar det upp rejält
 
  • Gilla
David_Berglund
  • Laddar…
Befintlig källare är redan igenbyggt med inredd yta, men där gjordes först en förstärkning underifrån med fullängds höga spikplåtar och det gjorde susen.

Men smart med skruvlimmad skiva på undersidan, blir ju som en T-profil och kör man plyfa som klarar draglast borde det bli styvt som tusan.

Regelplaceringen inget problem? Går ju lätt att få ut den 50mm till genom att minska köldbryggeisoleringen till 50mm lokalt.

Schematisk illustration av en bjälklagkonstruktion i en källare med förstärkning genom spikplåtar och skruvlimmad skiva.
 
Skulle nog fasat av isoleringen lite med en såg så du har typ 1,5cm öppning för luftningen
 
Blir en dialog här, men hoppas tråden kan hjälpa någon annan oxå förutom bara mig, och att det skulle dyka upp protester om vi drar några helt tokiga slutsatser här. :)

Menar du i hörnet mot spikläkten för lufning bakom panelen? Eller på något annat ställe?
 
Redigerat:
Detaljritning av väggkonstruktion med markerad isolering mellan reglarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så tänkte jag, och hela väggen behöver inte stå på regeln, fast isolerar du mellan reglarna så gör det nog ingen skillnad
 
  • Gilla
David_Berglund
  • Laddar…
Jocke, har du telefonnr kvar till de som byggde din pool? Tänker att de även borde kunna bygga ytterväggar mm. Vänligen Bella


J JockeHX skrev:
Precis, isoleca under mark är ingen höjdare.

I och med att du ska göra arbetet själv (?) och vet hur du murar, kör med skalblock. Annars är den stora vinsten att en thermomur byggs upp på ingen tid alls och väger i princip ingenting heller vilket är skonsamt för ryggen. När vår thermopool byggdes var det fascinerande att se dem slänga runt cellplastblocken och bygga upp allt på ett par timmar. När betongbilen kom dagen därpå tog det inte mer än en timme innan väggarna var fyllda med betong. Sen var det bara att vänta tills det var färdighärdat.
 
B BellaF skrev:
Jocke, har du telefonnr kvar till de som byggde din pool? Tänker att de även borde kunna bygga ytterväggar mm. Vänligen Bella
Jag PM:ar!
 
  • Gilla
BellaF
  • Laddar…
D David_Berglund skrev:
Blir en dialog här, men hoppas tråden kan hjälpa någon annan oxå förutom bara mig, och att det skulle dyka upp protester om vi drar några helt tokiga slutsatser här. :)

Menar du i hörnet mot spikläkten för lufning bakom panelen? Eller på något annat ställe?
Hur gick allt?
Använde du Thermomur eller skalblock?

Är i valet och kvalet om vi skall välja Thermomur till vår tillbyggnad med källare.
 
P plan-g skrev:
Hur gick allt?
Använde du Thermomur eller skalblock?

Är i valet och kvalet om vi skall välja Thermomur till vår tillbyggnad med källare.
Det blev en hybrid-lösning.

Där jag hade stora motfyllnader, 2,5m som högst, samt dold utsida använde jag skalblock med 100mm Optidrain plus 100mm EPS som extra isolering och ”stenskydd” för optidrain’en.

Där väggarna är ovan mark blev det Finja Exakt Iso-leca.
 
  • Hybridhusbygge med Finja Exakt Iso-leca block och skalblock med Optidrain och EPS-isolering på ena sidan. Detaljerad vy av väggkonstruktion och byggställning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats med murade stenväggar av skalblock och Iso-leca-block, delvis täckt med plast. Verktyg och byggmaterial synliga runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats med murad vägg av skalblock och Finja Exakt Iso-leca, med isolering och dränering, i ett bygge där marken är ojämn och omgärdad av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats med grund och väggar delvis byggda av cementblock, byggställningar och verktyg. Träramar synliga längst upp på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Oj, såg att tråden var min ursprungliga och gällde en annan grund.

I det fallet blev det ren skal-block-mur med samma utvändiga isolering som ovan, samt samverkansbjälklag på Peva45.

8m vägg med 2,5m återfallnas och utan invändig kontrefort. Blev kraftigt armerat, med liggande 16-järn på insidan i de mittersta skiften, samt rejält ihopgjutet både med plattan och det gjutna ”taket”. Den grunden/väggen flyttar inte på sig om man säger så..

Några bilder från det..
 
  • Byggarbete vid ett hus med uppförd mur av skalblock, stege lutad mot väggen, verktyg och byggmaterial ligger runt arbetsområdet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pågående byggprojekt med återfallnas, rejält armerat betongbjälklag på Peva45 över en träform, vid ett vitmålat hus med svart tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats med kraftigt armerade väggar, stödjande ställningar, och byggmaterial som träbalkar, rör och verktyg, samt färgglada tejprester på stänger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats med isolerad grund och byggmaterial utanför ett hus under renovering i vintrig miljö. Verktyg och material ligger på grunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggplats på kvällen, en grund med stenar och byggmaterial. En betongsåg och andra verktyg syns ovanpå grunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.