Hej! Har en snabb och enkel fråga vad som menas med Typkod 120, Lantbruksenhet, bebyggd? Är 2st hus som jag är intresserad av och har kollat på som är märkta med typkod 120. Är det en fördel eller nackdel? Har googlat men inte fått något riktigt svar. All hjälp uppskattas. Med vänlig hälsning, Fredrik.
 
  • Gilla
Ciddis
  • Laddar…
K
Det är en näringsfastighet som ska deklareras för årligen. Inga större problem om du inte driver eget då gör du en nolldeklaration. Ett vanligt bolån gäller inte för en lantbruksfastighet utan du får ett lantbrukslån.

Förr var det bara två banker i vårt område som hade detta, räntan är lite högre och svår att pressa. Kontantinsatsen var 25% istället för 15%.
 
K Kortling skrev:
Det är en näringsfastighet som ska deklareras för årligen. Inga större problem om du inte driver eget då gör du en nolldeklaration. Ett vanligt bolån gäller inte för en lantbruksfastighet utan du får ett lantbrukslån.

Förr var det bara två banker i vårt område som hade detta, räntan är lite högre och svår att pressa. Kontantinsatsen var 25% istället för 15%.
Jasså okej! Kanske är just därför folk inte är så intresserade av just dom husen då. Båda husen har varit ute på försäljning väldigt länge.
 
  • Gilla
Samuelstorp
  • Laddar…
Vi har en fastighet med typkod 120. Vi bedriver ingen verksamhet men man får deklarera sin verksamhet varje år och bara skriva noll på allt. Det är bara för att våran fastighet är större än två hektar som den är typad på det viset.
 
Bjerke88 Bjerke88 skrev:
Vi har en fastighet med typkod 120. Vi bedriver ingen verksamhet men man får deklarera sin verksamhet varje år och bara skriva noll på allt. Det är bara för att våran fastighet är större än två hektar som den är typad på det viset.
Båda husen jag har kollat på har runt 4 hektar mark så då är det alltså därför dom har typkod 120. Hur gick det med lån och sånt för er? Var det 25% kontantinsats som gällde? Är räntan högre? Med vänlig hälsning, Fredrik.
 
Där finns väl en del fördelar också?
Som att man inte behöver söka bygglov för minsta hönshus och annat som behövs för gårdens drift.
 
  • Gilla
Boan och 2 till
  • Laddar…
Jag har två fastigheter en lantbruksfasighet och en småhusfastighet som köptes och belånades i klump. Det är inget special med köpet eller lånen. Det som skiljer är en bilaga till i deklarationen som jag nollar. Kör man någon verksamhet blir deklarationen något bökigare. Installerar man solceller på något annat än bostadshuset blir det andra regler. Men det är inget att skrämmas av.
 
  • Gilla
Fredrik532
  • Laddar…
Vi byggde nytt hur på fastigheten för ett-två år sedan, då pratade vi med handelsbanken och länsförsäkringar. Länsförsäkringar ville ge oss lantbrukslån med 25% i handpenning. Handelsbanken däremot räckte det med 15% vi skulle ju inte bedriva någon verksamhet bara ha en stor tomt (2,8 ha).
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Där finns väl en del fördelar också?
Som att man inte behöver söka bygglov för minsta hönshus och annat som behövs för gårdens drift.
Det behöver man vist, kan räcka med bygganmälan för en del grejer men det är för att det ligger utanför detaljplanerat område
 
Bjerke88 Bjerke88 skrev:
Vi byggde nytt hur på fastigheten för ett-två år sedan, då pratade vi med handelsbanken och länsförsäkringar. Länsförsäkringar ville ge oss lantbrukslån med 25% i handpenning. Handelsbanken däremot räckte det med 15% vi skulle ju inte bedriva någon verksamhet bara ha en stor tomt (2,8 ha).
Jaha okej! Ska prata mer med min bank angående detta. Tack för svar!
 
Bjerke88 Bjerke88 skrev:
Det behöver man vist, kan räcka med bygganmälan för en del grejer men det är för att det ligger utanför detaljplanerat område
Nej, ekonomibyggnader på lantbruk behöver inget bygglov. Dock måste de ju då vara för lantbruket, vilket väl kanske inte alltid är helt sant i verkligheten.
 
  • Gilla
Bjerke88
  • Laddar…
Lantbruksfastigheter är för övrigt ofta trevliga, även smågårdar på 5–10 ha. Men marken betingar ju ett värde på X tiotusenlappar per ha, så är man inte intresserad av den kan det ju vara fel fastighet att köpa.
 
  • Gilla
Fredrik532
  • Laddar…
C
Det finns en massa små saker som skiljer sig jämfört med att äga en vanlig villafastighet, både positivt och negativt och inte minst en massa saker att ta ställning till. Möjligheten att belåna har ju nämnts, men där kan tilläggas att en lantbruksfastighet inte omfattas av de generella reglerna för belåningsgrad och amorteringskrav, utan det är en sak mellan banken och dig.

ROT/RUT-avdrag kan endast göras för bostadsbyggnaden och en tänkt tomt i direkt anslutning till denna.

I princip kan man deklarera noll som föreslås ovan, men om man någon gång i framtiden får någon intäkt från lantbruket - t.ex. avverkar skog, arrenderar ut mark eller hyr ut en lada, har man då gått miste om möjligheten att dra av lantbrukets kostnader.
Samtidigt är redovisningen rätt krånglig - inte minst om man är flera delägare.
 
  • Gilla
Fredrik532
  • Laddar…
Mitt hus är en lantbruksfastighet, märkte inget särskilt rörande bolånet (Nordea) när jag köpte den annat än att det tog dem lite längre tid att värdera huset. Nu när jag kikat runt på att flytta mitt bolån så märker jag dock att en del bolag inte jobbar med lantbruksfastigheter, t.ex. SBAB. Vilket är lite irriterande för mitt hus är ju inte ett faktiskt lantbruk utan en helt vanlig villa på landet som råkar ha 4 ha tomt.
 
  • Gilla
Bjerke88 och 1 till
  • Laddar…
Har man (skaffar man) lite verksamhet så köper man ju de mesta som tilhör verksamheten momsfritt dessutom.
Du måste däremot betala in moms vid intäkterna från densamma.
Fyrhjulingar är dock förmånsbeskattade även fast de bara används på 'gården'.
Gräsklippare, verktyg, hyresmaskiner, traktor, diesel, byggvaror till uthusen, målarfärg får man igen momsen på.
Men det krävs då en deklaration som är lite mer än att skicka in ett sms.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.