Kul projekt! Ser riktigt lyxigt ut att ha detta hemma
Jag pysslar lite med detta om dagarna och vi jobbar extremt mycket med dressning, aldrig vertikalskärning.
Vi använder torr sand, rätt grov (baskarpsand b55). Med denna sand finns det gott om plats för både vatten och syre för det mikrobiologiska livet.
Kruxet? det ska göras ofta, gärna en gång i veckan. Men satan vad bra det blir.
Sanden i sig gör inte bara nytta för thatchen utan också för själva spelytan som blir jämn, torr och fin.
Vi sprider den såklart med större maskiner men får du tag i nån gödselspridare går det också bra, sen måste det dras runt med nån form av stålnät eller liknande och eftersom du inte har har någon jätteyta går det att göra för hand.
 
Jag tror själv på att det är för lite med sand, som gör att maskarna trivs. Dressar med sand, men borde göra det igen. Får läsa igenom hela tråden o summera hur många ton sand som lagts ut. Tror att jag närmar mig 5 cm på snart 3 år. Nu har det kommit en hel del regn, samt att maj och juli varit sval. Juni var varmare, men ändå en hel del regn. Det har varit en masksommar. Övriga gräsmattor har klippts minst 2 ggr i veckan, vilket aldrig har hänt så långt in på säsongen! Allt är tokgrönt. Noterar att ferrogenten minskade maskhögarna ordentligt, men ser också att vitgröen blev påverad och ser ut att må så där.

sanddressen sprids för hand, med en lätt snöskyffel, från kärra bakom åkgräsklipparen. Tar små sandmängder och sprider så jämt det går. Sedan används ett bakhängd dressnät på åkgräsklipparen, se någon bild i början av tråden. Därefter brukar jag manuellt borsta in den sista dressen.
 
Redigerat:
  • Gilla
123a
  • Laddar…
Ja, hade man orkat hade jag också sanddressat 1 gång i veckan. Nu har jag inte greenambitioner, snarare fairway och 10-12mm. Kör och sand manuellt och tycker det funkar rätt ok. Kör med dressraka och kvast. Får levererat av golfklubben i närheten så kan ta små mängder utan att behöva betala hutlös frakt från Jehander. Blir ruggigt skönt att gå på :)
 
  • Gilla
pythea och 2 till
  • Laddar…
Har hittat den dressningsmaskin, http://www.ecolawnapplicator.com/
Den verkar mycket bra men tycks vara dyr. Hade varit härligt om man hade kunnat hyrt en sådan!
 
  • Gilla
Sarakin
  • Laddar…
Svart skottkärra med två hjul och metallram på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tror nog denna duger gott om det nu inte är så att det finns täckning på kontot
 
trähandtag trähandtag skrev:
Golfklubben jag är medlem i har tidigare köpt denna dressand, men idag köps annan sand, från Baskarp, vilken är en av de stora leverantörerna av sand, mullsand för uppbyggnad av green, enligt USGA.
Kommentar på en två år gammal postning, men lite kuriosa:
Hörde en gång att Baskarps sand lyckats med konststycket att "sälja sand i sahara", eller åtminstone till öknen. De skall ha sålt sand till nån golfklubb i typ Dubai eller liknande. Var visst något med kornens utformning (runda vs kantiga) som gjorde det.
 
tensiden tensiden skrev:
Kommentar på en två år gammal postning, men lite kuriosa:
Hörde en gång att Baskarps sand lyckats med konststycket att "sälja sand i sahara", eller åtminstone till öknen. De skall ha sålt sand till nån golfklubb i typ Dubai eller liknande. Var visst något med kornens utformning (runda vs kantiga) som gjorde det.
Kan säkert stämma, försök bygga sandslott med runda korn :)
 
Det finns en liknande historia från PGA-banan utanför Malmö. De ska ha lagt in en del vulkaniskt sandmaterial i såbädden, vilket gjorde att den blev instabil och rörde sig. Vet inte hur de löste problemet, eller om det självläkte genom att organiskt material binder ytan bättre över tid!

de där enkla spridarna fungerar inte med sand som hålls utomhus. Jag har en efterdragen på åkgräsklipparen. Det kommer inte ut något. Kan kanske fungera om man kan torka sand knustorr inomhus.
 
Körde ut lite överbliven sand med min gardenaspridare då var den dock torr. Så det går ganska fint men man bör ha en motordriven så man kan lägga ut mer sand på en sväng.

Man hinner ju bli kristen innan man får ut någon mängd med en vanlig spridare.
 
  • Gilla
trähandtag
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Det finns en liknande historia från PGA-banan utanför Malmö. De ska ha lagt in en del vulkaniskt sandmaterial i såbädden, vilket gjorde att den blev instabil och rörde sig. Vet inte hur de löste problemet, eller om det självläkte genom att organiskt material binder ytan bättre över tid!

de där enkla spridarna fungerar inte med sand som hålls utomhus. Jag har en efterdragen på åkgräsklipparen. Det kommer inte ut något. Kan kanske fungera om man kan torka sand knustorr inomhus.
Det funkar alldeles utmärkt, MEN, sanden måste vara helt torr.
Finns att köpa på påse!
 
MarwinD MarwinD skrev:
Det funkar alldeles utmärkt, MEN, sanden måste vara helt torr.
Finns att köpa på påse!
Jo du! Har man 50 m2 går det väl an! Men vad kostar sanden?
 
Bra fråga... bäst är nog att ringa o kolla. Det går ju att labba med annan typ av sand också från tex byggmax eller liknande.
Det är ju inga mängder som ska ut varje gång, iaf inte om går på min linje, lite och ofta. Ska rota fram någon bild på hur det ser ut när vi kör på jobbet.

Hur stor green har du?
 
Liten uppdatering. Hämtade ca 300 kg riktig dressand till green,
från golfklubben.
Mycket bättre blev det. Blandade också i 50 kg jorddress. Först hålpipade jag i ett område som skyms av linden i sydväst. Där har marken blivit allt för hård. Passade på att så in lite krypven när jag ändå hade en massa hål. Sedan dress på hela greenen och därefter kördes åkgräsklipparen med dressnätet fram och tillbaka. Lite bevattning, och dagen därpå sopades resterade dress ned. Allt avslutades med klippning, vilket gjordes i går, söndag. idag är det klippning igen. Ser från fönstret att det är mycket maskhögar! Klipper på 4,20 mm.
 
  • Gilla
Sarakin och 2 till
  • Laddar…
Aptitretande bild på greenen, dubbelklippt. Har tagit bort stubben och lyft dit lite eget gräs. Har därigenom klippt ut green med ca 70 cm, ser ju så där ut. Expanderad gräsmatta med dubbelklippta linjer nära en flaggstång, en borttagen stubbe och insatt gräs syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Sarakin och 3 till
  • Laddar…
Glömde skriva att jag lade på en giva gödning från Plantville, som ska motverka snömögel. Har sänkt till 4,00 mm.
 
  • Gilla
Stejoh85
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.