Hej,

Är i farten att köpa stuga och har varit på visning på ett objekt.
Huset har använts som sommarstuga i 50år men pga osämja hos ägarna har det varit minimalt underhåll.

Huset är fuktskadat. Man kan se att vatten gått från tak ned i ytter-/inner-väggar ned till bottenvåning.
Det finns även takstolar son behöver bytas då dem har insektsangrepp och/eller fuktskadats.

Fakta:
- Självdrag
- Direktverkande el
- Inget indraget vatten
- Inget avlopp

Utifrån den första genomgången kan vi konstatera:
- Nytt tak (ink råspont och takstolar)
- Ny el
- Skorsten/Murstock renoveras (Ej godkänd idag)
- Ny fasad
- Övrigt (???)

Om det blir ett köp, kommer självklart en besiktning att göras.
Intressant är er input. Är ett fuktskadat hus, likt detta, lika med att riva?
Då vattnet letat sig ned från tak till bottenvåning (och troligen gjort så under många år) så bör skadorna finnas väggar, golv... Ja, allt.

I princip kunde man se att innetak och innervägg bågnade i princip varje rum.

Tack!






Takstolar i trä med synliga fuktskador och mögel, indikerar behov av omfattande renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenskador och mögel på taket i ett rum, med tydliga bruna fläckar och bågnat tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fuktskador synliga på vita träväggar och tak med svarta vattenfläckar och bågning i en stuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Innertak med vattenskador och mörka fläckar i ett gammalt hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fönster och vägg med fuktskador, flagnande färg och mögeltecken i ett äldre hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fuktskador och mögel på gammal isolering och träpaneler i ett förfallet rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fuktskador i takkonstruktion med synliga tecken på vatteninträngning och skadade träelement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fuktskador på en betongvägg med sprickor och avflagning nedanför ett slitet metalltak och vid ett litet fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla, rostiga eldosor med säkringsproppar på en sliten vägg, tecken på ålder och bristande underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenskada och mögel på en husväggs träpanel och reglar med synliga svällningar och missfärgningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitet hus med fuktskador, visar vitmålad fasad, fönster med sprucket glas och flagande färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Sliten murstock på gammal stuga med mossa på taket och behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man kan nästan alltid fixa/byta om man gillar vad det kan bli.
Hade inte lagt pengar på en besiktning där du redan vet att allt är dåligt och allka göras.
Har man tid och möjlighet så är det ju ett kul projekt, men man ska inte underskatta hur mycket tid det tar om man gör det själv eller hur mycket det kostar om man ska leja bort det. I detta fallet så säkert nära nog som ett nytt hus. Men gör du det själv kan du komma billigare undan.
Så i stort köper man ju ett läge så setill att du gillar läget.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Det där är ett fullskaligt renoveringsobjekt.
Vill du ha det?
Besiktning ser jag som meninglöst, du kommer få ett papper där det står att allt behöver renoveras.
 
  • Gilla
saiter och 5 till
  • Laddar…
Ja, att besikta ett hus där allt är dåligt ger ju inget. I min värld är det ett rivningsobjekt, inte värt att lägga så många år och pengar på det.
 
  • Gilla
katho75 och 6 till
  • Laddar…
Oj. Du kommer behöva byta eller i vart fall peta i varenda kvadratcentimeter från nick till grund. Utifrån din frågeställning gissar jag att du inte gjort ngt liknande tidigare. Det kan ju vara skoj men vad är målet. Kanske bättre bara riva o bygga nytt om det är tomten du fastnat för. Se bara murstocken och takstolarna...
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 1 till
  • Laddar…
Isch.
 
Blir alltid mycket mer omfattande än man tror när man börjar riva i det. Min gissning är att det blir billigare och bättre att riva allt och börja från början! Du köper en tomt!
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 4 till
  • Laddar…
Är tomten perfekt och priset bra så köp, riv och bygg en ny stuga på platsen. Att börja renovera detta projekt är ett enormt jobb och om du inte vet med dig att du älskar att snickra och vill lägga närmaste året på detta.
 
  • Gilla
ricebridge och 4 till
  • Laddar…
Stefflo Stefflo skrev:
Är tomten perfekt och priset bra så köp, riv och bygg en ny stuga på platsen. Att börja renovera detta projekt är ett enormt jobb och om du inte vet med dig att du älskar att snickra och vill lägga närmaste året på detta.
Året? Räcker deceniet är det bra... Sen är det synd att riva ett rejält sekelskifteshus, men på bilderna är mängden jobb så att man nog tyvärr måste räkna med det, eller lägga en förmögenhet på renovering. Kan man inte själv men har pengar gäller det också att hitta nån byggare som kan, vill och förstår gamla hus. Att skicka in vem som helst kan nog bli hur fel som helst. Ta med den som ska renovera att kolla på huset...
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Spännande skorsten.....ser ut som någon har murat ett nytt skal utanpå den gamla.....I övrigt är det väl inget som ser katastrofalt ut. Det har gått in vatten ja men åtgärda tak först, sen kan man gå vidare med resten när man vill. Med lite städning så är det ändå beboeligt även om det är tråkigt slitet och fult på sina ställen.
 
  • Gilla
Fartland och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Spännande skorsten.....ser ut som någon har murat ett nytt skal utanpå den gamla.....I övrigt är det väl inget som ser katastrofalt ut. Det har gått in vatten ja men åtgärda tak först, sen kan man gå vidare med resten när man vill. Med lite städning så är det ändå beboeligt även om det är tråkigt slitet och fult på sina ställen.
Jo, gamla hus kan tåla mycket innan de ger upp. Det kan se dåligt ut, men fukt och insektsangrepp kan vara kosmetiska och gamla ej aktiva.

Men, bara tak och alla ytskikt är, om man inte är jävligt snabb och erfaren eller har en bra hantverkare och tjock plånbok, totalt sett mycket jobb. Som sommarstuga man är i 6-8 veckor om året så tror jag första 10 åren blir arbetsläger. Tycker man det är kul är det väl inget med det. Men det gäller att huset får rätt köpare som klarar detta...

Gamla sekelskifteshus och äldre är oftast grymt välbyggda och tål mer än vad man kan tro. Men de renoverar ändå inte sig själva. :)
 
  • Gilla
Fartland och 1 till
  • Laddar…
A
Det är inte omöjligt att fixa, jag har sett några exempel i närheten och en gård vid mitt föräldrahem, som varit i betydligt sämre skick, men som någon tagit sig an.

Det kommer dock att kosta mycket och ta enormt mycket tid och energi, man måste nog göra det som livskall, snarare än som ett projekt. Jag känner mig själv tillräckligt väl för att veta att jag både hade ruinerat mig och arbetat ihjäl mig där.

Det kan dock bli en magisk tråd här!
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Frågan du måste ställa dig är om du vill ha en sommarstuga ELLER ett riktigt stort renoveringsprojekt. Det objektet är ingen sommarstuga i nuvarande skick och det kommer krävs mängder med jobb, tid och pengar innan det åter blivit ett beboligt hus.

Så vill du ha en stuga att koppla av i, grilla, bada kanske få lite utlopp för renoveringssuget med att måla fasad, fönster etc eller vill du ha ett projekt för de kommande åren eller kanske till och med decennierna?

Även ett hus i bra skick kräver ju en hel del jobb för att hålla efter med tomt osv.

Sen är det ju en fantastisk bedrift att rädda ett gammalt hus från rivning, där måste man väl titta på läget och stommen osv för att se om det är värt att räddas.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
För att ge litet perspektiv: Köpte en kåk december 2015 som var byggd i mitten på 60-talet. Nu 4,5 år och 900 papp senare håller jag på att gå i mål. Trossen var dålig visste jag om, rötan hade gått där, men när jag började kika syllen hade den gått vidare upp efter väggreglingen också på en del ställen, så efter att ha gjutit platta med golvvärme (gjöt mot befintlig kantbalk) revs samtliga väggar och böt ut syll+resvirke samt isolering om 3 m sektioner. Tro't eller ej var taket tätt så det har jag inte behövt bry mig om. Allt detta + mycket mycket mer har jag själv utfört under varje helg, med assistans av min far.
 
  • Gilla
Blåsalvia och 1 till
  • Laddar…
Det första man kan konstatera är ju att en besiktning är fullständigt bortkastad. Besiktningen kommer ge nerslag på allting, så det är bara pengar i sjön. Du skulle eventuellt kunna betala för en genomgång av en rutinerad snickare, men det skulle förmodligen ge samma resultat.

Uppifrån och ner så är tak och skorsten slut, antagligen har hela murstocken skador. Takstolar behöver bytas, innerväggar och ytterväggar har skador. Fasad och fönster är skadat. Elcentralen är rostskadad (!). Bjälklagen antagligen skadade, grundmuren har rejäla sprickor som behöver åtgärdas.

I mina ögon skulle tomten vara värd 100 000 mer om huset var borta. Det kostar mer att åtgärda huset än att bygga ett nytt.
 
  • Gilla
andost och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.