S Svanteson skrev:
Fast A är nog ändå bäst. Då kan du få den att starta klippning längst in i korridoren vid B.
A är i söderläge och B är i norr.
Hade stått bäst på plats B, i skymundan. Men har läst något om att den ska stå närmst den störta klippytan. Men det kanske inte spelar någon roll? Gräset växer mest runt träden, det är där den ska klippa oftast.
 
N
johan63 johan63 skrev:
Tips för er som vill rengöra under skalet på er
Gardena City / Life

[länk]
Har du testad den själv?
 
N
johan63 johan63 skrev:
Tips för er som vill rengöra under skalet på er
Gardena City / Life

[länk]
Köpte den och den var bra.
Jävlar vad gräs de var under roboten.
 
A
Får ofta tomt batteri. Verkar ofta som att blött gräs fastnar undertill. Men det är ju kasst att den inte orkar ta sig hem i tid. Nån mer som har samma problem?
 
M
Jag har schemalagt min att starta kl.12 så värsta daggen har försvunnit innan han börjar klippa. Märker stor skillnad mot om gräset är blött. Skiner solen och han startar kl.12 så går han 1t 35m på en laddning. Är gräset blött så går den mellan 1t-1t 10m.

Min har inte så långt hem till stationen, max 25m så han har aldrig blivit stående med tomt batteri. Jag försöker kolla väderleksrapporterna så gått det går och hålla klipparen parkerad om jag vet att det ska bli regn kommande dygnet. Blir alldeles tjockt av gräs runt knivdisken, hjulen och bakom plasten där bak om det är blött i gräset.

Någon som kör med hjulborstarna som man kan köpa till?
 
N
Johan1975z skrev:
Får ofta tomt batteri. Verkar ofta som att blött gräs fastnar undertill. Men det är ju kasst att den inte orkar ta sig hem i tid. Nån mer som har samma problem?
Behövs nog en invändig rengöring.
 
A
N Nybergzzz skrev:
Behövs nog en invändig rengöring.
skulle man inte kunna fila bort skyddet runt knivarna?
 
Nu har min 750 börjat bete sig underligt. jag har tre zoner inställda på 0 meter, 34 meter och 45 meter.
Jag märkte efter att jag varit borta några dagar att zon 3 inte var klippt. Körde en test och klipparen stannande på 34 meter. Den gjorde en häftig 90 graders sväng och stannande helt enkelt. Där började den klippa. Ingen förändring är gjord.

Jag har testat allt nu. Till och med dragit upp kabeln och kollat så att allt är ok. Dubbelkollat avstånd mellan kablar mm.
Jag testade ställa in en zon på 100% och 45 meter, ingen skillnad. Det är som att den inte vill gå längre än 34 meter, det vill säga Zon 2.
Jag har testat att ställa in kortare sträckor och det fungerar, men inte längre.

Idéer?
 
R
Bart Bart skrev:
Nu har min 750 börjat bete sig underligt. jag har tre zoner inställda på 0 meter, 34 meter och 45 meter.
...
Jag har inga idéer annat än att jag har liknande strul, skrev lite om det en bit upp i denna tråd. Helt klart finns det buggar relaterade till områdena, tex så finns områden och dess konfiguration ibland kvar och följs av klipparen även om man avaktiverat området helt (även efter omstart av både klippare och gateway). Det har jag testat och bekräftat många gånger och beteendet är helt konsekvent och reproducerbart.

För mig verkar det tillfälligt blivit bättre av att jag definierat alla tre områden och sett till att totalen blir 100%. Jag ville egentligen bara ha två områden men när det tredje är inaktivt blir resultatet allt annat än konsekvent och klipparen lever sitt eget liv. Samma när totalen inte blir 100%.

När jag aktiverat flera områden är det som att den ibland helt ignorerar alla utom ett (det första). Jag är inte helt säker på att jag lyckats komma vidare men jag har gjort massor av tester och det verkar blivit bättre av att ha definierat alla 3 områden med totalt 100% och satt till ungefär samma avstånd och sen justerat avstånden ett efter ett till det jag egentligen ville ha. Det är lite svårtestat eftersom den ibland spontant överger guidekabeln men jag har insett nu att det snarare har med dålig signal eller någon annan bugg att göra.

Kan tyvärr inte svara på om detta bara är i senaste firmwaren eftersom min klippare redan hade senaste (20.10 eller vad den heter) när jag köpte den.
 
R
Jag har en fråga angående områden.

I appen när man definierat områden så att det blir tex 80% så ser man detta:
Söker efter laddstation: 20%
Börja vid fjärrstartpunkter: 80%

Ökar/minskar man % för fjärrpunkterna så justeras automatiskt "Söker efter laddstation" så att totalen blir 100%.
Min fråga är vad "Söker efter laddstation" egentligen betyder? Jag skulle kunna ha gissat på att det betyder att en viss del av batteritiden är avsatt till att leta efter laddaren efter avslutad klippning. Det hade ju varit en bra funktion eftersom jag kan tänka mig att en del gräsmattor är utformade så att detta kan ta en bra stund medan andra alltid har guidekabeln nära till hands och kan lägga tiden på klippning istället.

Det är dock inte alls vad som står i manualen. Där står det att övrig % som kvarstår när man definierat de områden man vill ha (max 3) automatiskt blir som ytterligare ett område där den börjar klippa direkt vid startpunkten. Det är ju inte alls vad som står i appen. Vilket är det egentligen? Och om det är som det står i manualen, hur vet man hur mycket batteritid som är avsatt till att söka efter laddaren efter avslutad klippning?
 
F frav skrev:
Har Gardena dragit tillbaka GDS uppdateringen?

[länk]
" Det finns inga aktuella uppdateringar för tillfället. "


Den har nog skapat en hel del garantiarbete p.g.a. failade updates. Inte helt stabil uppdateringsprocess. Jag har i.v.f. haft tur och lyckats med uppdateringarna till både 20.22 samt 20.25.
Om någon behöver så finns den tillgänglig via den tyska sidan.

https://www.gardena.com/de/service/mahroboter-beratungscenter/software-update/
 
Bart Bart skrev:
Nu har min 750 börjat bete sig underligt. jag har tre zoner inställda på 0 meter, 34 meter och 45 meter.
Jag märkte efter att jag varit borta några dagar att zon 3 inte var klippt. Körde en test och klipparen stannande på 34 meter. Den gjorde en häftig 90 graders sväng och stannande helt enkelt. Där började den klippa. Ingen förändring är gjord.

Jag har testat allt nu. Till och med dragit upp kabeln och kollat så att allt är ok. Dubbelkollat avstånd mellan kablar mm.
Jag testade ställa in en zon på 100% och 45 meter, ingen skillnad. Det är som att den inte vill gå längre än 34 meter, det vill säga Zon 2.
Jag har testat att ställa in kortare sträckor och det fungerar, men inte längre.

Idéer?
Jag gjorde en återställning av klipparen, bröt parkopplingen och satte upp allt från scratch igen. Nu kommer klipparen 37 meter innan den stannar och börjar klippa.

Jag funderar på om det är ett problem med signalstyrkan i det området. Det är enda stället där kabeln är nedgrävd, samt att det är skarvkopplingar på varje sida. Jag ska testa att lägga guidekabeln ovanpå och se om det gör skillnad.

Dock klarar klipparen av att följa guidekabeln tillbaka till stationen när den befinner sig längst bort och ska tillbaka. Så ...?
 
Mikael Blom Mikael Blom skrev:
Om någon behöver så finns den tillgänglig via den tyska sidan.

[länk]

Kanske har Gardena plockat bort uppdateringen pga allt strul som det har skapat och den belastning det ger på support och ÅF:are.
Den tyska sidan ser mer genomarbetat ut än den svenska. Små filmer visar uppgraderingingsprocessen mm. Den svenska sida är dåligt skött med blandning av svenska och engelsk text.
 
Bart Bart skrev:
Jag gjorde en återställning av klipparen, bröt parkopplingen och satte upp allt från scratch igen. Nu kommer klipparen 37 meter innan den stannar och börjar klippa.

Jag funderar på om det är ett problem med signalstyrkan i det området. Det är enda stället där kabeln är nedgrävd, samt att det är skarvkopplingar på varje sida. Jag ska testa att lägga guidekabeln ovanpå och se om det gör skillnad.

Dock klarar klipparen av att följa guidekabeln tillbaka till stationen när den befinner sig längst bort och ska tillbaka. Så ...?

Ställ klipparen på en pall el. liknande ovanför guidekabel och med hjulen fria i luften och se om du kan testköra med önskad sträcka. Kanske kan de ge en ledtråd var problemet finns.
 
Bra idé. Ska se om jag kan genomföra det. Problemet är väl att klipparen måste starta från laddaren vid test och om jag lyfter upp den eller stannar den på något sätt avbryter den så avslutar den testet. Jag tror inte att den genomför en vanlig framkörning heller om det tar stopp någonstans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.