S
Singenjören89 Singenjören89 skrev:
Tycker skämten var kul! My cup of tea, men uppskattar såklart även all konstruktiv input mer :) Tråkigt att höra att oron sitter så djupt - den blir ju onekligen ett problem i sig vid framtida försäljning om vi skulle få in det på tomten.
.
På ett hus jag kollat på på hemnet så finns frågan med "Finns parkslide på tomten eller i dess närhet?" som en ja och nej fråga åt säljaren.

Det visar att medvetenheten ökar, och ett ja på den frågan kommer garanterat skrämma köpare, allt annat vore extremt märkligt.
 
S SueCia skrev:
På ett hus jag kollat på på hemnet så finns frågan med "Finns parkslide på tomten eller i dess närhet?" som en ja och nej fråga åt säljaren.

Det visar att medvetenheten ökar, och ett ja på den frågan kommer garanterat skrämma köpare, allt annat vore extremt märkligt.
Nåja. Tror faktiskt inte förstagångsköparen tänker på sådant om de inte har lagt stor vikt vid att lusläsa varenda lite pinal om husköp.
Känner folk som knappt vet vad en skruvmejsel eller hur en gräsklippare startar, tror inte de är så bevandrade i växter som kan vara lite elaka.
Enda gången jag varit med om folk som dragit sig undan ens vid ett husköp var när duschen var utriven och ersatt med en möglig kabin i tvättstugan i källaren.
Var till och med budköparkrig på ett inrökt, taket hade börjat trilla in och garaget hade satt sig duktigt. Trädgården såg ut som en djungel. Priset sköt iväg till ett pris som man får ett beboeligt hus i samma kvarter :D
 
S
Spontant så skulle jag vilja säga att du inte behöver göra något speciellt. Bygger du med platta på mark så kan inte parksliden göra någon skada. Torpargrunden skall ändå vara inspekterbar och då kan man även bekämpa den därifrån. Egentligen är det bara dräneringen som skulle kunna vara vara i riskzonen . Man lägger ju ändå markduk mellan jord och makadam så eventuellt kanske du skulle vilja lägga tätare eller dubbel markduk istället.

Däremot vill du ju inte ha den som en ständig gäst i trädgården. Jag ser det som orimligt dyrt att bekosta en underjordisk mur i tomtgränsen som går ner till grundvattnet. Då är det nog mycket billigare att helt enkelt fråga kommunen om du får lov att utrota den på egen bekostnad. Det kan ju bli ett trevligt gemensamt arbete för alla grannarna och stärka grannsämjan.

https://docs.google.com/document/d/16vWv5qG953PPNh9WUIfVYUiZ3OywyDHs00qXsoqXGkA/edit?usp=sharing
 
S SueCia skrev:
På ett hus jag kollat på på hemnet så finns frågan med "Finns parkslide på tomten eller i dess närhet?" som en ja och nej fråga åt säljaren.

Det visar att medvetenheten ökar, och ett ja på den frågan kommer garanterat skrämma köpare, allt annat vore extremt märkligt.
Googlade på detta efter att du skrev och hittade flera, bl.a. ett Vanliga Frågor & Svar-segment med en ingående beskrivning av kommande behandlingssteg. Tror att du har rätt i att det kommer skrämma, men förhoppningsvis på kort- och medelsikt - med tiden borde rimligtvis nya effektiva behandlingsmetoder tas fram...

R Rkarlsson skrev:
Nåja. Tror faktiskt inte förstagångsköparen tänker på sådant om de inte har lagt stor vikt vid att lusläsa varenda lite pinal om husköp.
Känner folk som knappt vet vad en skruvmejsel eller hur en gräsklippare startar, tror inte de är så bevandrade i växter som kan vara lite elaka.
Enda gången jag varit med om folk som dragit sig undan ens vid ett husköp var när duschen var utriven och ersatt med en möglig kabin i tvättstugan i källaren.
Var till och med budköparkrig på ett inrökt, taket hade börjat trilla in och garaget hade satt sig duktigt. Trädgården såg ut som en djungel. Priset sköt iväg till ett pris som man får ett beboeligt hus i samma kvarter :D
Alltid intressant hur dynamiken kan te sig! Hoppas det inte fortsätter blåsas upp, det måste rimligtvis bli en del av en helhet. På det aktuella huset löper det längs ett berg i grund jordmån och borde vara ett helt annat saneringsprojekt än där beståndet står i djup jord nära ett hus.

S STB skrev:
Spontant så skulle jag vilja säga att du inte behöver göra något speciellt. Bygger du med platta på mark så kan inte parksliden göra någon skada. Torpargrunden skall ändå vara inspekterbar och då kan man även bekämpa den därifrån. Egentligen är det bara dräneringen som skulle kunna vara vara i riskzonen . Man lägger ju ändå markduk mellan jord och makadam så eventuellt kanske du skulle vilja lägga tätare eller dubbel markduk istället.

Däremot vill du ju inte ha den som en ständig gäst i trädgården. Jag ser det som orimligt dyrt att bekosta en underjordisk mur i tomtgränsen som går ner till grundvattnet. Då är det nog mycket billigare att helt enkelt fråga kommunen om du får lov att utrota den på egen bekostnad. Det kan ju bli ett trevligt gemensamt arbete för alla grannarna och stärka grannsämjan.

[länk]
Kostnaden känns onekligen rätt hög för det ja. Du hade alltså frågat kommunen och inte bara gjort det? Har inte erfarenhet av huskultur sen innan men tänkte spontant att i krig och kärlek är allt tillåtet... ;)
 
S
Singenjören89 Singenjören89 skrev:
Kostnaden känns onekligen rätt hög för det ja. Du hade alltså frågat kommunen och inte bara gjort det? Har inte erfarenhet av huskultur sen innan men tänkte spontant att i krig och kärlek är allt tillåtet...
Själv hade jag nog bara gett mig på och utrotat, men det beror givetvis också på metoden. Gräva ett 3m djupt hål med grävmaskin är ju inte riktigt lika diskret som att kapa hela beståndet varje vecka. Min bror kör kapningsmetoden på kommunal mark bara några meter från tomtgränsen och han har inte frågat någon.
 
Singenjören89 Singenjören89 skrev:
Alltid intressant hur dynamiken kan te sig! Hoppas det inte fortsätter blåsas upp, det måste rimligtvis bli en del av en helhet. På det aktuella huset löper det längs ett berg i grund jordmån och borde vara ett helt annat saneringsprojekt än där beståndet står i djup jord nära ett hus.
Jag kollade bättre upp mina föräldrars parkslide i dagarna.
Den planterades -86. Och har inte spritt sig sedan dess. Den beskärs varje år för att få ner den då den faktiskt blir hög. De har däremot inte rotat bland rötterna alls. Står ca 4 meter från huset. Men de kunde inte hitta någon form av rötter till parksliden när de lade marksten mellan hus och rabatten den står i.
Kan vara att den står bra till i skugga, har andra växter som hämmar den eller vad som. Den är ett mysterium.
Men om man bara låter dem vara tror jag de tar över helt. Det har man sett på kommunens mark där de fått leva rövare och tagit över lite mark.
 
S STB skrev:
Själv hade jag nog bara gett mig på och utrotat, men det beror givetvis också på metoden. Gräva ett 3m djupt hål med grävmaskin är ju inte riktigt lika diskret som att kapa hela beståndet varje vecka. Min bror kör kapningsmetoden på kommunal mark bara några meter från tomtgränsen och han har inte frågat någon.
Ah, då är jag med. Grävskopan på kommunal mark känns sådär ja. Kapning känns helt klart bättre.
Har gått många promenader runt i området och tyvärr finns det en hel del av växten i omgivningarna, främst kommunal mark men någon buske här och var. Kanske att det kommer uppfattas som normalläget snart...


R Rkarlsson skrev:
Jag kollade bättre upp mina föräldrars parkslide i dagarna.
Den planterades -86. Och har inte spritt sig sedan dess. Den beskärs varje år för att få ner den då den faktiskt blir hög. De har däremot inte rotat bland rötterna alls. Står ca 4 meter från huset. Men de kunde inte hitta någon form av rötter till parksliden när de lade marksten mellan hus och rabatten den står i.
Kan vara att den står bra till i skugga, har andra växter som hämmar den eller vad som. Den är ett mysterium.
Men om man bara låter dem vara tror jag de tar över helt. Det har man sett på kommunens mark där de fått leva rövare och tagit över lite mark.
Uppskattar infon, tack. Personliga erfarenheter som inte skrämmer upp är välkomna :) Tycker jag har hört flera liknande historier, någon som för 30 år sedan fått en exotisk planta av grannar/vänner och att den stått där sedan dess utan allt särskilt mycket trubbel. Personligen tror jag att miljön spelar stor roll - stormtrivs den med mycket sol, lagom vatten och djup jordmån för rötterna lär den sprida sig mer. Dessutom tror jag att undermåliga borttagningsförsök "aktiverar den" mer. Inne i centrala Göteborg vid en fotbollsplan har den fullständigt tagit över en 150 x 20 m stor slänt och där kapas den bara någon gång per år. Vem vet...
 
Singenjören89 Singenjören89 skrev:
Har köpt tomt i västra Göteborg i ett område där parkslide snabbt breder ut sig. Växten finns inte på tomten men ett par hus bort vad jag kan bedöma och dit har den kommit på kort tid (se bild nedan). Vi ska bygga nytt hus och undrar nu hur vi kan "säkra" vårt bygge på bästa sätt inför en eventuell spridning. Spontant tänker jag t.ex. någon typ av kraftig markduk under plattan, gallerskydd för dräneringsrör eller liknande.

Har någon gjort detta tidigare eller har ni andra tankar?

Målet är att trygga husets värde om vi skulle få problem, dels för att sova bättre på natten och dels för att öka värdet vid en framtida ev försäljning. Har läst exempel på säljare som pga invasion fått göra betydande kostnadsavdrag vid försäljning eller till och med haft svårt att sälja. Har man då varit proaktiv är min förhoppning att det kan minimera riskerna.

Tacksam för alla svar!

[bild]
Grannen hade parkslide på tomten. De tog bort en del mekaniskt under markarbetet, lade markduk över det som blev kvar och rullade ut gräsmatta över. Simsalabim, ingen parkslide. Den ligger och vilar därunder, men eftersom gräset frodas och klipps så stannar den kvar under mark och vållar inget problem så här 2 år senare. Nöjer man sig inte med det utan vill ha bort den helt för sin sinnesro är det mekaniskt som gäller, det finns inga genvägar som gift, bensin eller annat som hjälper på rötterna har många trådar här på forumet bevisat :cool:
 
Visst funkar det att angripa den mekaniskt. Men det är även bevisat att glyfosfat funkar om det används rätt.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Givetvis ska den vara fylld med roundup!
Nej Agent Orange ska det vara.
 
H
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Ska du avgränsa är det vertikalt som gäller.

Bygg nedgrävda avgränsningar, plåtar. Du kanske kan ha flera zoner. På sista zonen kan du även avgränsa horisontellt i marknivå.

Du kommer kunna sova gott då.
Blommorna fröar väl också.
 
Jag har parkslide på tomten, den ser nuförtiden ut såhär. för att va riktigt gangsta slängde jag upp ett garage ovanpå den också...undrar om den kanske är lite sur nu?
DbE0Sye.jpg
 
H HEM2121 skrev:
Blommorna fröar väl också.
Nej
 
H
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Nej
De bommar ju. Så varför skulle inte dessa fröa av sig? Kan inte något om just Parkslide, informera gärna om du är säker.
 
S
H HEM2121 skrev:
De bommar ju. Så varför skulle inte dessa fröa av sig? Kan inte något om just Parkslide, informera gärna om du är säker.
I västvärlden finns bara honplantor så den kan inte föröka sig med frö. Tyvärr kompenserar den det med att vara riktigt bra på att låta oss människor sprida dess rötter.
Du kan läsa om det och mycket annat i mitt dokument. http://bit.ly/parkslide
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.