Undrar om ett tak gör att kontaktblecken klarar sig bättre?
 
F Fred vom Jupiter skrev:
Undrar om ett tak gör att kontaktblecken klarar sig bättre?
Inte i vårt fall. Vår laddstation har aldrig varit utsatt för vädrets makter, då jag ordnade garaget för det innan installationen av hela systemet.
 
Same thing occurred once here. Application said "charging" but battery percentage went still down. I did not do anything except took rob out from charger and pushed back in. That fixed it. I have been checking those metal charging parts and they are in bad shape. Later I was wondering that if root cause of charging problem was after all corrosion.
Anyway.. today robot stopped working at 02.23 and went to charging station. At 07.23 precisely after 5h it went back to work for 10minutes and back to charging station even though battery level was 94% and daily hours were not full. That is weird and I do not understand what is going on. That precise 5h time that robot decided to stay in station feels like it must have something to do with daily hours.. but there was plenty of hours left.
So could it be that robot spent 5h at charging station because of charging problem. Could it be that charging took 5h until battery was full. If so.. then robot counts those hours as part of working hours which is really weird.
I cleaned those metal parts today as good as I could. Slot is so small that it is quite hard to get sand paper there. Maybe Dremel with right sanding head could be great.
Dremel Lite multiverktyg med tillbehör och USB-laddningskabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snabelb
  • Laddar…
Använd inte en Dremel!!! :surprised: Du kommer garanterat slipa bort på tok för mycket.

Skaffa en nagelfil om du inte har något annat passande manuellt verktyg, typ nålfil, eller limma lite fint sandpapper på en glasspinne.
 
F Fred vom Jupiter skrev:
Undrar om ett tak gör att kontaktblecken klarar sig bättre?
på min har det varit kontakterna i klipparen som har behövts göras rena. Det blir ju en hel del damm och grässtrån mm där och det är nog det som orsakar dålig kontakt
 
A Aronb skrev:
på min har det varit kontakterna i klipparen som har behövts göras rena. Det blir ju en hel del damm och grässtrån mm där och det är nog det som orsakar dålig kontakt
Bigger tool -> better results :rolleyes:
Well, maybe Dremel is too much..
 
I det här fallet skulle jag säga: Finer tools -> better results. Man lagar ju inte en klocka med hammare...:p Kontaktblecken är ganska tunna och en sliprulle på en Dremel avverkar mycket material snabbt...speciellt i de situationer man inte har 100 kontroll på maskinen, vilket jag absolut skulle säga att man inte har om man ska in och rota i hålet på boten.

Jag har aldrig lossat på kåpan på vår maskin, men tänkte att jag skulle göra det snart för att göra en grundlig rengöring. Jag gissar att det ger god tillgång till kontaktblecken och att det blir väldigt enkelt att rengöra dem med lite slippapper.
 
Ni som har problem med laddningen, har ni kollat hur pass mycket laddblecken pressar ner blecken i laddaren?
Där bör vara rejält med kraft mellan blecken just för att få rengjort ytorna vid rörelse ut och in.
Kanske får blecken på laddaren justeras uppåt för högre tryck mellan blecken?
 
På S600 trycker laddarens bleck nedåt mot "skenorna" i boten. Jag har inte kollat det...och jag har svårt att se hur man ska kunna kolla det eftersom skenorna sitter så långt in i boten att det inte syns från utsidan. Med kåpan av kanske det går att kolla.

McChulloch har nästan en dans med liten extra manöver när boten går in för laddning. Först kör den fram och stannar en liten bit från laddaren, sen "lajnar" den upp sig och kör fram så laddtungan går in i hålet. Sen gör den ett uppehåll på någon sekund och trycker sedan till en extra gång. Jag gissar att den sista manövern är för att gnugga kontaktytorna mot varandra lite extra.
 
Det där att klipparen pressar lite extra in mot laddaren känner jag igen från Gardena R70. Det beteendet fick vi efter en programuppdatering för några år sedan.
 
Om jag förstått saken rätt så är mjukvaran ganska lika mellan Husqvarna, Gardena och McCulloch i och med att de i grunden är samma maskiner där endast utseende, vissa "features" och viss hårdvara skiljer så det förvånar inte.

Det jag kan tycka är synd är att det inte finns mer information i bruksanvisningen som förklarar botens olika beteenden. Det extra trycket är en sån sak och att boten kör väldigt långsamt när den följer guidekabeln mot laddstationen samt när den ska åka ut och starta i Zon 2 (eller Zon 1 som det förvirrande nog kallas av McChulloch)..."Voff, voff, voffor gör den på dette viset?" Det blir mycket spekulationer från ägarnas sida...:thinking:

För många spelar det nog inte så stor roll...så länge det funkar så bryr man sig inte, men om man är som jag, som vill veta varför maskiner gör som de gör blir det lite frustrerande.
 
P Paxman skrev:
Jag hittade ingenting om problemet som den här tråden avhandlar, att roboten säger att den laddar men i själva verket står och laddar ur. Detta kan vara något som McCulloch kan vara intresserade av att känna till...speciellt nu när åtminstone två ägare (som köpt sina botar ungefär samtidigt) råkat ut för samma sak.
Uppenbarligen är McChulloch inte alls intresserade av att få feedback om detta problem.

I rutan mitt mail:
P Paxman skrev:
Hej,

Vi har haft vår S600 i drygt två månader och häromdagen uppstod ett lite förrädiskt fel på den.

I displayen och appen stod det att den laddade och att batteristatus var 31%. När jag kollade i appen efter en stund stod det fortfarande att den laddade men batteristatus hade sjunkit till 29%.

Det märkliga med detta är att jag bara dagarna innan detta hände svarade i en tråd på forumet byggahus.se där en kille med en S600 (köpt ungefär samtidigt som vi köpte vår) hade exakt samma problem. Boten säger att den laddar, men batteristatus sjunker.

Anledningen till att jag skriver till er om detta är just att detta fel är mycket förrädiskt. Att boten påstår att den laddar när den inte gör det innebär att batteriet kommer laddas ur totalt med risk för skador på det samma. Om ägaren inte får reda på att det är problem med smutsiga kontaktbleck så kan ju denne inte vidta någon åtgärd.

Något i botarnas programmering eller konstruktion är knas här, eftersom den under vissa förutsättningar tror att den laddar när den inte gör det.

Med vänlig hälsning
(Jag har klippt ur lite i texten ovan då det bara var information som redan redovisats i den tråden)

Svaret från support är helt fantastiskt:

"Hej
Jag brukar titta till min maskin varje fredag så aiit ser bra ut.

Med Vänliga Hälsningar
Joacim
Gardena/McCulloch kundservice"

:rofl::crysmile::rofl::crysmile: *
face palm*

Jaha...vad duktig du är då Joacim...:rofl:
 
  • Haha
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
MultiMan
"Joacim" låter tyskt och svaret andas google-translate kundtjänst. Google är helt usel på tyska, blir ofta helt obegripliga översättningar fortfarande trots deras världsledande AI-team i DeepMind som är så duktiga annars.
 
Du menar att svaret är autogenererat av en algoritm?
 
MultiMan
Kan vara det eller en tysk som använder Google Translate, men fler och fler använder botar som kundtjänst, t ex Tradera och många, många andra idag, oftast då som 1st line eller utanför arbetstid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.