optimum
T Thomas_Blekinge skrev:
Och detta gäller ju om du är rädd för inbrott. Alla är inte lika nojjiga, Många bor ju faktiskt i områden där bilnyckeln kan sitta kvar i låset utan att det händer något.
Det var förr i tiden det gick ha det så.
Dessutom var det förr man hade bilnyckel i låset. Eller så har man en gammal bil som du verkar ha så kanske den inte är så intressant att stjäla.

För att undvika inbrott bör man egentligen inte ha glasrutor intill ytterdörren. Speciellt inte om låset är enkelt att öppna med ett vred på insidan.

Nu har TS gillat mitt tips så det verkar vara rätt. Du får givetvis ha din dörr öppen om du vill.
 
Detta är helt otroligt! Jag upptäckte att jag också har en sådan ytterdörr!. Jag hade redan räknat ut dörren och planerad att byta den. Huset har helt ändrat karaktär från rosa mexitegel (som var rött en gång) till vitputsat och då passar inte stilen dörrstilen. Men när Linn kommer att visa bilderna efter renoveringen jag kanske ändrar mig.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Sen uppdatering men här har regnat i dagarna så har inte kunnat slipa...
Nu har jag ett dilemma!
Jag är snart klar med slipningen. MEN, som ni ser mitt på dörren så har där dykt upp en mörk fläck! Jag slipar o slipar men det blir bara värre o värre?!
Någon som vet om det är ingrodd smuts eller träet som blir så??
Jag måste få bort den om jag ska olja dörren, annars kommer jag att störa ihjäl mig på den VARJE DAG! HAHA

Funderar på bikatbonat om det är ingrodd skit?

Eller vågar man det? Dörren är ju väldigt utsatt nu när jag slipat ner den..

Annars har jag väl inget annat val än att måla över skiten.. :(
Nu när man slipat o slipat i oändlighet...

Snälla kom med tips!
 
  • Nyslipad träytterdörr med en mörk fläck i mitten, omgiven av tegelvägg och fönster med kritade rutor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
12 procentig väteperoxid fungerar att bleka med. Går rätt snabbt när man applicerat, det gäller att skölja av så det inte bleks för mycket. Kan vara lite svår att hitta väteperoxid idag, men jag har nyligen sett annonser.
Även oxalsyra ska fungera men har ingen egen erfarenhet.
Edit: Kopparplåten ser ju ut precis som den ska numera
 
Finns risk att du slipat genom fanéren tyvärr.
 
Risken för genomslipat fane’r av misstag på en äldre Bordörr får betraktas som försumbar.
 
Tack för snabba svar!!! Här kommer närbild på fläcken!
 
Jag tänkte undvika slipning med min dörr eftersom jag vet att jag kommer inte åt de djupa dlarna.. Test 1: gnuggat med trasa och målartvätt. Meningslöst.
Test 2: Målartvätt och skrapning med kreditkort. En sickla skulle också gå. En liten ljusning.
Test 3: Målartvätt och mjuk mässingborste i ådringsriktning. Ja, det blev bättre men ser ut som ett ändlöst arbete. Inget för mig. Observerar att mässingsborsten är igensatt med brun kladd. Skiten verkar vara gammal träolja blandad med smuts, och sitter i porerna. Skiten går att lösa med T-röd (etanol) från borsten.
Test 4: gnuggat med T-röd. Inget resultat.
Nästa blir att spraya med Isopropanol (ett annan ämne i alkoholraden) och låta det verka. Avdunstar inte lika fort som etanol.
 
Fläck
 
  • Träyta med en mörkare fläck nära en rostig spik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu blev jag begeistrad, vill minnas med bestämdhet att jag har en Bor dörr på baksidan av huset. Den målades för ett antal år sedan Dalaröd. Blir ett fint litet projekt att återge den dörren sin forna glans. Vill minnas att det är teakfanér på den.
 
L Linn159 skrev:
Fläck
Intakt fane’r som säkert kan blekas med väteperoxid, blir färgen gråare än övrig yta kan försiktig betsning tillämpas före oljningen.
 
tack allihopa för respons!
Jag får sova på saken hur jag går vidare med detta,, :)
 
Ser ut som grånat trä, men om du har slipat extra där så är det nog snarare ngn missfärgning i själva träet.

En tröst kan vara att när dörren oljas så blir den mörkare, och därmed kommer fläcken att synas mindre, men den kommer fortfarande att synas.

Bästa tipset: För att undvika att dörren slipas sönder: Varje gång du retar dig på fläcken, låt den påminna dig om vilken kämpainsats du gjort med dörren, och hur mkt bättre den blivit.

(Om man inte kan ändra på omvärlden så kan man ändra på hur man upplever den.)
 
  • Gilla
MariaT75 och 3 till
  • Laddar…
Morrn alla vänner!
Efter mycket fundering fram och tillbaka åkte jag till färgbutiken och köpte mig en pigmenterad olja.
Visserligen tappade den kanske sin "teakkänsla" men jag måste ändå säga att jag är mycket nöjd. Fläcken är borta men man ser fortfarande ådringarna i träet. Nu bara lite finlirkvar men byte av lampa och dörrhandtag.

Tack för all hjälp!
Mvh Linn
 
  • Nymålad rödbrun dörr med fönster och dörrhandtag, belägen i ett tegelhus, med golvvas och blomma framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nymålat trä med synliga ådringar, pigmenterad i en röd teaknyans, utan synliga fläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.