Det passar bra för oss. / Johannes & Cecilia :D
 
Hej !

Det passar bra
 
Johan , hur gick det med bergvärmen?

 
det blir bra! :D
 
gudarna har visat sitt medgivande till att vi köper Yttersjö 1:100. :D

varför undrar ni? jo, genom att ge oss den helt ologiska adressen sandåsbergsvägen (14!!!) <----- YEAH!

it´s a sign! :D

ps : B.Shanahan 4 ever!!
 
Vi på 11:an vill med bestämdhet hävda att 11 egentligen står för 21.....dvs kingen Peter "Foppa" Forsberg. ;D
 
Ang Bergvärme,
har talat med Per Åström som håller på med bergvärme och pumpar. Vi har tänkt om i denna fråga och undersöker likt Johannes och Cilla vad det kommer att kosta att gräva ner jordvärme på tomten. Tror att det blir en billigare lösning som man snabbare kan räkna hem...

Onsdag v.12 passar oss.
Plats?
 
hoj!

vi e me på möte....

Lycksele RULES!!!!!
 
hur många meter slinga blir det då?

tomten är ju inte såå stor..
 
Man kan, som jag förstår det, lägga upp det på 2 sätt.
Antingen traditionella Jordslingor och enligt pumpleverantörer så ska det endast krävas ca: 250 m2 för att lägga ner den 150 m långa slangen.

Det andra anlternativet är att man använder Kompaktkollektorsystemet som tar betydligt mindre "yta" i anspråk och fungerar likt stående element i backen(2m långa) Dessa har sådan funktion att de på sommaren skickar tillbaka överskottsvärme ut i backen för att återställa temperaturen i backen.

Annars talat många om faran med "permafrost"-liknande resultat på gräsmattat i samband med jordvärme. Men detta bör undvikas om man dels ha återleverans av överskottsväme samt en mindre yta som belastas..... man jobbar mera neråt i backen.  :-/ kanske  ;)

Man talar om att man sänker gräsmattan 2 klimatzoner om man har jordvärme utan återuppvärmning. Och det medför att Äppelträd, vinbärsbuskar mm kan bli problematiska att anlägga.
 
Hej.

Vi bygger i Ersmark och kommer att använda jordvärme. Vet inte vad som är rätt och fel, men den info jag har fått efter att ha pratat med kommun och vp-leverantör m.fl. är att man bör lägga ca 200m slang ist.f. "de rekommenderade" 150.
Ska man dessutom enbart ha jordvärme (vi kommer att ha en IVT 495 TWIN som är både flvp och jordvärme) behövs det än mer slang.
Jag undersökte också alternativet med kompaktkollektor men IVT sa själva att det endast är till för tomter som inte rymmer slangen. Den är mkt dyrare än vanlig slang dessutom.

Vi resonerade som någon här att i ett nybyggt hus tar det vääääldigt lång tid att vinna igen bergvärmen eftersom husen är så pass energisnåla.

Ok, hoppas det är OK att lägga näsan i blöt här på er Yttersjö-tråd ;)
MVH
 
Jag/vi har oxå kollat på IVT 495 TWIN då den finns i sortimentet som vår husleverantör arbetar med.

Har du kontrollerat hur mkt markyta som krävs för att gräva ner 200 m slang? Vad kan man räkna med att en grävfirma tar för att gräva ner slangen? Vi vet fördyringen iom uppgradering av pump till 495 samt slangkostanden.... det som känns som en osäkerhetsfaktor är vad grävare tar för att lägga ner slangen.

och Det är helt ok att lägga näsan i blöt och skriva på denna tråd ;D
 
Hej igen!

Anledningarna till att vi valde Twin:en är att det känns bra att inte vara helt beroende av el (som ju faktiskt 490 är om än med återanvänd värme), samt att effekten totalt är 4kw jämfört med 490:s 2kw. Därför inbillar jag mig att elpatronen i 490 får jobba extra ganska mkt.

Vi grävde ned slangen nu då schaktningen/grunden gjordes. Bra för att man slapp framkörning av maskin etc, sämre pga lite tjäle. Men jag tror att det slutade med ca 8h debitering från grundfirman. Det borde innebära runt 6000 inkl moms. Ytan blev för oss någonstans mellan 150 och 200 kvm.

Glöm inte kostnaden för att sätta igång systemet. Den som gör VA arbetet för oss kommer att koppla på slangarna, fylla på vätskan och köra igång/trimma in systemet. Vet inte exakt vad det kostar då vi fick ett paketpris av honom där slang, vätska och lite skyddsrör också ingick men räkna med en halv till en dag för VA-personen.


 
Hej !

Var blir mötet på onsdag ?

/#14
 
Jag tänkte höra ifall vi kan vara i pingislokalen på rosettvägen (en gammal klassiker)..

Jag meddelar imorgon om den är ledig.. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.