hscn hscn skrev:
Då är det säkerligen koppar. Du har använt för grovt slipmedel när du putsat. Häxan som föreslagits tidigare är bra. Sen får du nog förlika dig med att koppar mörknar och ärgar. Det är absolut inget fel, tyder istället på att det är en kvalitetsdörr. Det har aldrig varit meningen att den ska blänka. Koncentrera dig på att snygga till teaken enl föregående inlägg, putsa plåten blank och låt den sedan mörkna
Tack för all hjälp! Det blir ju så mycket roligare att fixa och dona när man får hjälp härifrån! :)
Bild kommer med resultatet! :)
 
hscn hscn skrev:
Vackert tegel förresten, är nästan helt säker på att det är en hårdbränd variant av Bohustegel (tegelbruket är tyvärr är nedlagt).
Tillhörde de dyrare sorterna under Mexiteglets guldålder.
Åh tack! Så roligt att höra! Jag gillar verkligen nyanserna i teglet! Vi har även en öppen spis i samma sorts tegel som också ska få sig en uppfräschning så småningom! :) En annan fråga som ni kanske kan svara på vad gäller fasaden. Jag har sett att murbruket har släppt/försvunnit i vissa springor runtom huset. Är det något man kan "laga" själv genom att lägga i lite ny murbruk? Tips på något märke av bra kvalité? :)
 
Det är med säkerhet en kopparplåt. Varför ville du behandla det med salt i början? Det kan lätt bildas kopparklorid som är en blågrön kopparsalt. På första bilden såg det ju ganska bra ut, var det innan din behandling?
Kopparplåten kommer knappast att glänsa som t ex mässing. Det bästa jag fick till var att gnugga mina kopparrör i vatteninstallation med stålull utan något medel. Då får man kopparets fina lyster och glans men det måste upprepas typ varje år.
Grattis till den fina dörren.
Jag hade dock funderat på att byta sidoljusets glasrutor till klarglas, det gör väldigt mycket i hallen.
 
Ja då har det säkerligen bildats kopparklorid.. :) Jag googlade runt lite och läste att salt och ättika skulle fungera bra på koppar för att "rengöra". Den första bilden är tagen efter behandling med salt och ättika skrubbad med vanlig mjuk disksvamp.
Tyvärr har jag ingen bild på hur det såg ut före. Den var helt svart/brun med en massa svart beläggning. Man såg inte att det var kopparplåt där.. Tyvärr så höll inte resultatet av bild 1 mer än några timmar. Bilderna längre ner visar hur det såg ut dagen efter..

Tack för tips!
Dock behåller jag nog glasrutorna då jag gärna vill slippa insyn :)
 
C
L Linn159 skrev:
Den var helt svart/brun med en massa svart beläggning. Man såg inte att det var kopparplåt där.. Tyvärr så höll inte resultatet av bild 1 mer än några timmar.
Som redan sagts, den kommer inte att vara kopparfärgad och blank särskilt länge om du inte klarlackar ytan efter polering.
Men det har sannolikt aldrig varit meningen. Först blir den brun för att sedan bli mer och mer svartbrun och sedan blir den eventuellt grön så småningom, men det kan dröja 100 år beroende på hur utsatt den är. Du kan skynda på den processen med olika behandlingar om du vill.
 
L Linn159 skrev:
Åh tack! Så roligt att höra! Jag gillar verkligen nyanserna i teglet! Vi har även en öppen spis i samma sorts tegel som också ska få sig en uppfräschning så småningom! :) En annan fråga som ni kanske kan svara på vad gäller fasaden. Jag har sett att murbruket har släppt/försvunnit i vissa springor runtom huset. Är det något man kan "laga" själv genom att lägga i lite ny murbruk? Tips på något märke av bra kvalité? :)
För att det ska bli hållbart bör man kratsa/fräsa ur fogen någon/några centimeter innan ny fogning. Det är Inte självklart vilken typ av fogbruk du ska använda, beror på vad som använts tidigare. Tycker du ska tala med en erfaren murare för bedömning.
 
  • Gilla
Linn159
  • Laddar…
Finns väl en tråd där någon sodablästrade sin teakdörr. Kan vara ett alternativ till att slipa.
 
  • Gilla
Linn159
  • Laddar…
Work in progress... :)
 
  • Nyinstallerad obehandlad träytterdörr i en tegelvägg med ett fönster och en grön pall undertill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jnse och 4 till
  • Laddar…
Ja, en sån dörr vill man behålla.
Vi har en liknande, men något mer svårslipad bordörren-dörr.

Traditionell träpanel dörr i brun nyans med dekorativ krans, omgiven av röd tegelvägg och två par gummistövlar vid tröskeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Informationsmärke på en vintage dörr med tekniska specifikationer, nött och delvis rostad, mot en träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med matchande plåtarbeten på huset i grönärgad koppar.
 
  • Gilla
Linn159
  • Laddar…
optimum
Om du inte gjort det. Se över lås och byt om det är gammal variant man enkelt kan öppna.
Du har fönster vid sidan om och kan vara en väg in.
Annars håller jag med. Restaurera din dörr.
Se över gångjärn och bakkantslåsning.
 
  • Gilla
Linn159
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Ja, en sån dörr vill man behålla.
Vi har en liknande, men något mer svårslipad bordörren-dörr.

[bild]
[bild]
Med matchande plåtarbeten på huset i grönärgad koppar.
Åh så roligt att få se andra dörrar av samma märke! väldigt vacker dörr!
 
optimum optimum skrev:
Om du inte gjort det. Se över lås och byt om det är gammal variant man enkelt kan öppna.
Du har fönster vid sidan om och kan vara en väg in.
Annars håller jag med. Restaurera din dörr.
Se över gångjärn och bakkantslåsning.
Det ska jag göra! tack!
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
N noupe skrev:
Klart du ska renovera upp den. Jag har gjort det på ett antal teakdörrar som såg ut ungefär som din i skick. Slipa av den ordentligt med ökande finhet på sandpapperna - börja grovt för att få bort det yttersta effektivt. Använd slipmus eller en multimaster tex för de stora områdena och komplettera med att slipa för hand där det krävs. Olja sen dörren med ofärgad eller teakolja (den senare har lite rött pigment). Inga konstigheter.

Gällande plåten kan du ju alltid byta den om du inte lyckas få den fin med de tips du fått tidigare med kopparputs etc.

Beroende på hur utsatt dörren är bör den oljas om någorlunda regelbundet.
Själv vill jag slå ett slag för : försiktigt handlag med en vass skrapa ! Lätt slipning efteråt med något åt 400,
och lossa skruv - det är inte meningen att slipa bort patinan på dem. Det lär dock vara spårskruv så bra mejsel och noggrannhet är av nöden ! Drag de sedan så att spåret i skruvar på sidan av fönstret pekar lodrätt och de i de horisontella glaslisterna pekar rakt mot fönstret (tänk att vatten ska rinna rakt ner utan att stanna i skruven.)

Har en Bordörr som dock är i furu - den fick en ordentlig dos Le Tonkinnois olja för 4 år sedan, träet blev bättre än när den var ny.

I ditt fall: det kommer att gå åt olja !
 
Redigerat:
L Linn159 skrev:
Det ska jag göra! tack!
Nya cylindrar vara längre än de gamla, så ytterringen lär inte passa helt - dock kan det sitta en mellanbit innanför cylindern. Det blir rätt om cylindern sticker ut säg knappt en mm utanför ringen.
 
optimum optimum skrev:
Om du inte gjort det. Se över lås och byt om det är gammal variant man enkelt kan öppna.
Du har fönster vid sidan om och kan vara en väg in.
Annars håller jag med. Restaurera din dörr.
Se över gångjärn och bakkantslåsning.
Och detta gäller ju om du är rädd för inbrott. Alla är inte lika nojjiga, Många bor ju faktiskt i områden där bilnyckeln kan sitta kvar i låset utan att det händer något.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.