Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Går definitivt att kombinera med borgen för den rätta känslan. Dock kan vatten attrahera parkslide men är man beredd kan det bli ett perfekt bakhåll.
Givetvis ska den vara fylld med roundup!
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Givetvis ska den vara fylld med roundup!
Inte alls dumt.

Det närmar sig det optimala fortet!

Men vad händer om man råkar få parksliderester under skorna och det kommer över?

Ser en potentiella lucka i försvaret.
 
Var i västra Göteborg är detta? Jag har sett ca 10 bestånd här på Näset och inget av dem verkar breda ut sig med någon större fart. Ett växer i en privat rabatt och där har bekämpning gett bra resultat, även om det brukar komma upp en envis stängel varje år.

(Det jag vill ha sagt är att parkslide inte alltid är monsterväxten från yttre rymden, och att bygga så här:

Baselapallice08.jpg

är att överdriva lite.)
 
  • Gilla
STB och 2 till
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Inte alls dumt.

Det närmar sig det optimala fortet!

Men vad händer om man råkar få parksliderester under skorna och det kommer över?

Ser en potentiella lucka i försvaret.
Nejdå, i och med att du bara har en entré, via vindbryggan, så får du givetvis ha en dekontamineringssluss på väg in. Hjäper både mot parkslide, ebola och försäljare.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Nejdå, i och med att du bara har en entré, via vindbryggan, så får du givetvis ha en dekontamineringssluss på väg in. Hjäper både mot parkslide, ebola och försäljare.
En vattenfilterförsäljare kan rena vattnet (roundupen) och sen simma över. :surprised:
 
  • Haha
Singenjören89
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
En vattenfilterförsäljare kan rena vattnet (roundupen) och sen simma över. :surprised:
Kan man måntro avla fram alligatorer som trivs i roundup?
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Kan man måntro avla fram alligatorer som trivs i roundup?
Kan man inte ha getter på sommarbete? Dom äter väl allt?
 
K kirilian skrev:
Kan man inte ha getter på sommarbete? Dom äter väl allt?
Även försäljare?
Då tror jag mer på grisarna.
 
S
Märkligt hur parksliden skämtas bort här när det finns folk som uppenbarligen har ett rent helvete med den.

Jag skulle avstå ett hus med parkslide i närheten oavsett om avloppsrören är armerade med nät eller inte.

det är garanterat fler än jag som skulle göra det.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Joak och 2 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Märkligt hur parksliden skämtas bort här när det finns folk som uppenbarligen har ett rent helvete med den.

Jag skulle avstå ett hus med parkslide i närheten oavsett om avloppsrören är armerade med nät eller inte.

det är garanterat fler än jag som skulle göra det.
Hur stort avstånd behöver du? ett par hundra meter? Km eller mil?

Mina föräldrar har som jag sagt parkslide som håller sig på sin plats och har gjort i ja jag vet inte hur länge, men var det 20 år eller något.
Klipps ner varje år, tar väl 10 minuter :p Kanske hade varit värre om han inte lagt 10 minuter varje höst.

Däremot där kommunen inte lagt krut så har de spritt sig lite, men det är långt från hus, typ 100 meter. Men vägar mellan.
 
  • Gilla
Ltke och 1 till
  • Laddar…
S
R Rkarlsson skrev:
Hur stort avstånd behöver du? ett par hundra meter? Km eller mil?

Mina föräldrar har som jag sagt parkslide som håller sig på sin plats och har gjort i ja jag vet inte hur länge, men var det 20 år eller något.
Klipps ner varje år, tar väl 10 minuter :p Kanske hade varit värre om han inte lagt 10 minuter varje höst.

Däremot där kommunen inte lagt krut så har de spritt sig lite, men det är långt från hus, typ 100 meter. Men vägar mellan.
har inte tänkt så långt, på granntomten är uteslutet iaf :)
 
S SueCia skrev:
har inte tänkt så långt, på granntomten är uteslutet iaf :)
Beror ju på hur stor granntomt ;) Från min ena ände till andra är det väl 45-50 meter.

Man ska väl ha respekt för växten men det har blivit sån jädrans hype på alla inasiva växter och giftiga dessutom.
Jättelokan kommer jag inte ihåg att folk snacka om när jag var liten och det fanns ställen där de var enorma och många som vi barn cyklade förbi för att komma till sjön.
Idag skall de utrotas även om ingen människa någonsin skulle gå eller komma i närheten av dem.

Vi fick bara veta att vi fick inte röra vid lokan.
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
Ja, det är lämpligt att utrota dem. De tränger undan inhemska växter. Inte på grund av att de är giftiga. Men visst är det överdrivet när det sägs att allt måste plastas in och brännas.

Parkslid och lupiner är värre på att tränga undan växter.
 
D Daniel 109 skrev:
Den kan inte skada din platta. Dränering och annat kan den naturligtvis skada. Men om du inte låter den växa fritt på tomten är det ingen risk att vara rädd för.
Om dräneringen förstörs eller stoppas upp låter det rätt jobbigt. Någon idé kring förebyggande åtgärder?


M Mattias_Edeslatt skrev:
Med tanke på hur hemskt svårsanerat PS verkar vara så är jag fullt allvarlig. Jag skulle inte vilja ha en livstids kamp mot eländet. Det kanske går att hantera om man vore själv mot eländet, men där det då också finns grannar som kanske inte "bryr sig" så finns det ju inget sätt att bli fri från det...
Tycker det verkar jäkligt hypeat ändå alltså. Pratade med några grannar som haft jätteslide och blivit av med det på två år, dock med rätt tunn jordmån vilket säkert underlättat. Mitt största bekymmer är att en sådan skräck kanske kommer påverka huspriserna i området i framtiden.


Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Ska du avgränsa är det vertikalt som gäller.

Bygg nedgrävda avgränsningar, plåtar. Du kanske kan ha flera zoner. På sista zonen kan du även avgränsa horisontellt i marknivå.

Du kommer kunna sova gott då.
Tack för svar! Har funderat på något i den stilen.
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Sista och absolut bästa tipset är att bygga huset på pålar, minst 4m upp i luften.

Där är det parkslidefritt.
Nu snackar vi!
svartöra svartöra skrev:
Var i västra Göteborg är detta? Jag har sett ca 10 bestånd här på Näset och inget av dem verkar breda ut sig med någon större fart. Ett växer i en privat rabatt och där har bekämpning gett bra resultat, även om det brukar komma upp en envis stängel varje år.

(Det jag vill ha sagt är att parkslide inte alltid är monsterväxten från yttre rymden, och att bygga så här:

[bild]

är att överdriva lite.)
Detta är Västra Hisingen. Har också mest sett bestånd av den typen, med ett par undantag på kommunal mark där det spårat ur mer.
S SueCia skrev:
Märkligt hur parksliden skämtas bort här när det finns folk som uppenbarligen har ett rent helvete med den.

Jag skulle avstå ett hus med parkslide i närheten oavsett om avloppsrören är armerade med nät eller inte.

det är garanterat fler än jag som skulle göra det.
Tycker skämten var kul! My cup of tea, men uppskattar såklart även all konstruktiv input mer :) Tråkigt att höra att oron sitter så djupt - den blir ju onekligen ett problem i sig vid framtida försäljning om vi skulle få in det på tomten.


R Rkarlsson skrev:
Hur stort avstånd behöver du? ett par hundra meter? Km eller mil?

Mina föräldrar har som jag sagt parkslide som håller sig på sin plats och har gjort i ja jag vet inte hur länge, men var det 20 år eller något.
Klipps ner varje år, tar väl 10 minuter :p Kanske hade varit värre om han inte lagt 10 minuter varje höst.

Däremot där kommunen inte lagt krut så har de spritt sig lite, men det är långt från hus, typ 100 meter. Men vägar mellan.
Detta är min uppfattning med - de flesta bestånd på privat mark verkar hålla sig rätt lugna.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.