Hej
Jag bygger garaget in till huset där elcentralen med hvudsäkringar sitter. är det lagligt? eller måste jag flytta på den eller hela projektet
 
Förstår inte hur du menar
Ska du bygga ihop garaget med huset, eller ligger der bara nära fasaden?
Kan du lägga ut bilder?
 
U Uffe A skrev:
Förstår inte hur du menar
Ska du bygga ihop garaget med huset, eller ligger der bara nära fasaden?
Kan du lägga ut bilder?
Hej Uffe
Jag skall bygga ihop med huset, där elcentralen hamnar i garaget.. Tänkte höra om det går för elbolag, eller vill de alltid ha insyn på propparna??
(min lur har lagt av så bilder kommer inte förrän imorgon)vänligen Sebbe
 
Jag har både mätare och huvudsäkringarna i garaget och dom har suttit där sen det byggdes 1964 :) mig veterligen är det inga som helst bekymmer så länge det bara gäller din byggnad/byggnader :)
 
tommib
Nätbolagen vill gärna ha fasadskåp nuförtiden för att kunna byta mätare när det passar dem utan att kontakta dig. Vid nybyggnad brukar de ställa krav på fasadskåp.

Jag tolkar det som att du ska bygga garage bredvid huset och att befintligt fasadskåp då hamnar i garaget.

Troligen kommer inte nätbolaget säga något. Möjligen surar de lite vid nästa mätarbyte (dessa sker med ca 10 års intervaller) men jag tror inte att de kan kräva att du flyttar ut mätaren. Jag skulle inte heller ringa och fråga, med motiveringen "väck inte den björn som sover".
 
  • Gilla
Sebbe_art och 1 till
  • Laddar…
Som tommib skriver så kan de bli lite purkna
Kan tyvärr inte ge dig något råd om hur du ska agera
De har inskrivet i sin dokumentation var mätarskåpet sitter och vid en situation där de behöver komma åt det kan de bli lite sura
Att flytta på mätarskåpet kan bli en kostsam historia.
Du har ingen möhlighet att ändra placeringen av garaget?
 
tommib
Det man ev kan göra är att förbereda för ett fasadskåp på garaget. Detta kan göras genom att dra tomrör från befintligt mätarskåp till en tänkbar plats för ett nytt, med beaktande av var den befintliga servisen går. Därefter drar man ett tomrör från den tänkta platsen för ett nytt mätarskåp till ca 1-2 m utanför plattan för garaget, där befintlig servis går. Att skarva ihop detta om det blir aktuellt att flytta ut mätaren är en förhållandevis enkel och billig åtgärd. Även rören och ev ett tomt mätarskåp är rätt billiga.

Eller så flyttar man bara ut mätarskåpet. Det är troligen inte heller oöverkomligt. Gör man det när garaget är klart blir det betydligt dyrare.
 
Även om det kan kosta lite är flyttning av mätarskåpet troligen billigare än flyttning av ett garage...

Nu är ju inte garaget byggt, men på många tomter har man oftast inte så stora valmöjligheter.

Skulle föreslå att Du talar med nätägaren som har elkabel fram till Ditt mätarskåp, och har mätaren i det, och frågar efter vad det skulle kosta att få en flyttning av mätaren, inklusive ändring av kabeln fram till den. Beroende på var kabeln kommer från, och var Du kan tänka Dig att sätta ett nytt mätarskåp, så kan det bli rätt billigt (om man kan gräva upp kabeln ur marken kapa den lite och koppla in den i det nya skåpet), eller lite dyrare om man behöver skarva kabeln (för att nå fram till en ny plats)

Kostnaden för mätarskåp, dess uppmontering, och allt efter det skåpet, är Din egen huvudverk att bekosta, utförs av en auktoriserad elinstallatör som sköter det formella (pappersjobbet) med "elverket" för att begära omkopplingen, och för att svara för att det blir rätt kabel/säkring in i huset.

Den standard för mätarskåp som "alla" kräver vid nymontage idag är ca 50 cm brett, med plats för säkringar, styrning, inkommande teleledning mm. Om Du inte redan har ett sådant (som då kan flyttas) bör Du räkna med ett nytt mätarskåp i detta kalas.

Samtidigt kan det vara smidigt med ett nytt skåp, för att där även ta el till Ditt garage, ev. uttag för laddbox om Du tänker Dig elbil i framtiden etc. Då behöver man inte "mecka" med husets elanläggning för att kunna dra ut kabel till det nya garaget.

Diskutera detta med den elektriker Du tänker anlita för bygget, för jag utgår från att Du inte bygger ett garage utan belysning och uttag.
 
  • Gilla
Ridbäck och 1 till
  • Laddar…
Sebbe_art Sebbe_art skrev:
Hej
Jag bygger garaget in till huset där elcentralen med hvudsäkringar sitter. är det lagligt? eller måste jag flytta på den eller hela projektet
tommib tommib skrev:
Nätbolagen vill gärna ha fasadskåp nuförtiden för att kunna byta mätare när det passar dem utan att kontakta dig. Vid nybyggnad brukar de ställa krav på fasadskåp.

Jag tolkar det som att du ska bygga garage bredvid huset och att befintligt fasadskåp då hamnar i garaget.

Troligen kommer inte nätbolaget säga något. Möjligen surar de lite vid nästa mätarbyte (dessa sker med ca 10 års intervaller) men jag tror inte att de kan kräva att du flyttar ut mätaren. Jag skulle inte heller ringa och fråga, med motiveringen "väck inte den björn som sover".
 
  • Närbild av en byggnads yttervägg med en dörr, ett mindre fönster ovanför, en elskåpslucka och förberedd armering för gjutning framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej
Tack för hjälpen . Ringer Öresundskraft imorgon och hör med drm
 
U Uffe A skrev:
Som tommib skriver så kan de bli lite purkna
Kan tyvärr inte ge dig något råd om hur du ska agera
De har inskrivet i sin dokumentation var mätarskåpet sitter och vid en situation där de behöver komma åt det kan de bli lite sura
Att flytta på mätarskåpet kan bli en kostsam historia.
Du har ingen möhlighet att ändra placeringen av garaget?
Hej
Problemmet är att plattan är redan gjuten och det skit lite tomt kvar då tomten är en trapets. Jag talar med öresundskraft imorgon. Tack för hjälpen
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Troligen har du gjutit plattan ovanpå serviskabeln.
Har du tur ligger kabeln i rör och då går den dra ur, annars får man skarva.

Protte
 
  • Gilla
Sebbe_art
  • Laddar…
MrJay
tommib tommib skrev:
Nätbolagen vill gärna ha fasadskåp nuförtiden för att kunna byta mätare när det passar dem utan att kontakta dig. Vid nybyggnad brukar de ställa krav på fasadskåp.
.
Bygger nytt, enligt EON som är vår nätägare brukar de föreslå markmätarskåp nuförtiden, något vi ändå tänkte köra med. Jag misstänker dock de allra flesta bygger med någon husfirma som kör på klassiska sättet med skåp i fasad (fin köldbrygga ;))
 
Mätarskåp i fasaden är bara dumt enligt min mening. Köldbrygga och fult som fan i en dyr fasad. I garaget är perfekt eller bättre, i teknikrummet i huset vid elcentralen.
 
Stickan56
En kompis skulle byta en en-fas servis till en tre-fas.
Då ville nätägaren att det skulle sättas upp et nytt skåp på fasaden och han skulle få betala det själv.
Han vägrade att betala för det och då gick helt plötsligt bra att dra in den nya kabeln till befintlig plats.

Stickan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.