Hej,
Vårt hus ritas nu, från början var det sagt att vi skulle ha vinkällare. Sen sa vi att vi skippar det o satsar på nån vinkyl. Men nu när jag tog upp ämnet igen med killen som ritar så sa han att det varken är särskilt dyrt eller krångligt att rita in en vinkällare i vår grund, eftersom det är förhöjd betongkonstruktion.

Vi måste nu ta reda på hur stor o djup vi vill ha den osv.
En lucka i golvet i köket är så vi tänker oss det, den ska vara liten men man ska kunna stå där nere samt rymma ca 200 flaskor.

Alla råd, boktips, länktips osv tas tacksamt emot. :)




 
:D Tack immobil.. snabba ryck.. ;)

 
Tänk på att om Ni har kyla i vinkällaren, isolera och se till att det är ventilation runt vinkylsrummet.

www.norcool.se har en del lösningar.

Vi har kopplat på kyla på bergvärmen men inte gjort klart vinkällaren. (Skippar det då vi har sålt huset nu)

Vi byggde i källaren så att det skulle vara "estetiskt". Man går ner för en spiraltrappa och runt spiraltrappan, längs väggarna, (väggarna är som ett U med spiraltrappan i mitten) byggde vi sarger som var 60 höga från golv och gick ner 60 cm från taket. Däremellan skall det sitta glas samt två glasdörrar. Skitkul och fräckt på ritningen.

Vinkällaren är byggd så att ventilation går både bakom, under och över byggnationen. Isolerad med 10 cm frigolit.

Det skall inte bli någon kondens på glasrutorna, då luften cirkuleras runt av kylfläktar.

Rymmer dock cirka 2500 flaskor vin beroende på hur man gör inredningen...... Tänkte inte så långt då, :p men det blir snyggt! ;D ;D ;D
 
Kul att höra Olha. Du har inga bilder kvar på vinkällaren?
Har några dumma frågor att ställa, skriver direkt så slipper jag göra bort mig.. Om det är ok ;)

 
Absolut! Men jag måste dra till Sthlm nu och är ltie stressad. Skulle åkt för en kvart sen... ;-)

Har både bilder och ger Dig gärna info.

Hör av dig!

Och Du, det finns f-n inga dumma frågor....
 
8) ok, ska bli kul o se. Har beställt en bok "Glädjen att bygga en vinkällare" ::)
Kanske får jag svar på vissa frågor där...

Men du verkar kunnig o eftersom du ber mig så varsågod:
Hur fungerar det att ha vinkällaren i grunden, med t ex golvvärme? Hur får man jämn temperatur då?
Vad finns det för andra nackdelar med att ha källaren i grunden?

Vill att det ska vara teglade väggar och golv är det smart?
Hur gör man luckan ner till källaren "snygg" eller osynlig?
Det finns väl ingen risk för möss i utrymmet? usch.. :-X

Börjar så... ;)



 
Hemmakatten
Möss finns i ALLA hus. Det räcker att du har ytterdörren eller ett fönster öppet en liten stund så springer de in, speciellt framåt hösten.....

Hur pass stort är vinintresset? För många som börjar köpa vin blir intresset riktigt stort. Plats för 200 flaskor är inte så mycket.

Ett bra rödvin som skall lagras tex 5 år som kostar under hundralappen kanske man köper två kartonger av, dvs. 24 flaskor. Och det var en kort lagringstid. Bordeaux kan behöva lagras uppåt 20 år, mindre för de vita. Sedan köper man vin till barnen att öppnas på 18-årsdagen. Så måste man ju ha lite portvin som skall lagras uppåt 30 år. Och glöm inte champagnen till alla högtidsdagar!! Och sedan plats för de viner man köper som skall drickas inom det närmaste året.

Så du ser, det gäller att tänka till på hur mycket plats man behöver.
 
:) Mitt vinintresse är (enligt mig) lagom ;)
Min mans o min övriga familjs vinintresse är stoort. Familjen har en gemensam vinkällare på ett annat ställe.
Vi hade inte tänkt ersätta den, bara ha en egen liten variant. Men nu när du säger det, 200 flaskor är nog lite lite trots allt. Kanske ska satsa på plats för 1000 när man ändå gör sig besväret att bygga.

Ang. möss, :surprised: nä jag måste nog starta en ny tråd om det. Jag hatar möss o råttor som kommer in i hus!

Tack för ditt inlägg!
 
I riktiga vinkällare har man väll singel på golvet för att inte några flaskor ska gå sönder om man råkar tappa dem.
Tegel blir nog väldigt snyggt. Tror inte du behöver oroa dig för möss så länge där inte finns något att äta eller tugga på.

-Åke
 
Här ska inget falla i golvet..flaskorna ska vårdas varsamt o ömt.
Tegel vill jag ha. Gillade Immobils inredningstips också det skulle passa bättre än det jag tänkt mig från början.
Fortsätt komma med tips!
 
Hej igen,

Golvvärmen har vi inte tagit med under vinkällaren. Dock på alla andra ställen i nedervåningen.

Att ha en vinkällare som Du når via en lucka i golvet tror jag inte är så lyckat. Det blir bara "cirkus" på festen när Du skall ner, etc. Men om Du har möjligheten, så går det att i t ex en innervägg, göra en "infälld garderob" på t ex 35-40 cm, om du förstår vad jag menar. (Måste göra innerväggen lite tjockare) Glasa hela den sidan snyggt, göm ett par riktade glödljus och sätt in ett litet dolt kylaggregat. Det blir ett smycke i huset! :) Och billigt. (Glöm inte att räkna på kyla vad det kostar.....

Inredningar kan man göra precis hur man vill, egentligen. Vi lade ekfanér i taket, sargerna och på väggarna som lackades. (Sten går lika bra men vi valde ek.) Nu byggde vi ju det som ett "showroom". Grus på golvet är till för att inga flaskor skall ramla ner och gå sönder. Sen får Du hålla koll på luftfuktigheten och det kan Du göra genom att antingen våtrumssäkra golvet och lägga vatten där, eller ställa in några vattenglas, etc.

Själva inredningen hade vi först tänkt att ha sten men då vi har så stora ytor blev det "slottsruin" av det. Så vi valde ek istället. Tanken var att mixa stora krysslådor med lutande hyllor och i dom två inersta hörnena sätta in "halva" ekfat, något vagnshjul men då mer ur inredningskaraktär. (Tänkte tagit in en kökssnickare från våra nya EU-kompisar och byggt allt utan en enda skruv.)

(Krysslådorna för lagring av dom 23 vinflaskorna kompletterades med 1 vinflaska lagd på "lit de parade" så att man skall kunna se vad det är för viner från utsidan.)

Personligen tycker jag nog 200 flaskor är helt ok av flera skäl.

Om man är normalt intresserad av viner och kan blanda att dricka årgångsviner med vanligt förbrukningsvin från bolaget så räcker det alldeles utmärkt. Vin är ju till för att drickas! Enligt mig.

Ett lagringsvin kostar MINST 200:-/flaska om Du skall köpa något vettigt som t om kan ha en värdeutveckling. (Men det tar tid det...) Kostnaden för 200 flaskor är då 40 tkr. Vi tänkte inte så när vi byggde upp vinkällaren men för mig att lägga en halv mille på att köpa in vin....

I vårt fall skulle jag "mörda" ;) min sambo om jag konstaterade att hon dragit i sig en vinare med sina vänner som kostar en 2000:- Och blandat upp den med fruktsoda för att få en röd dagens då vinet inte "var gott".... (Vinet måste mogna först....) Har hänt och då krävs humor.... Och hon trodde då att det var ett "billigt vin". >:( ;D

Snittvinerna jag köpt då jag rest en del, är lite finare viner som vi sparar. Kostat mellan 1-3 tkr/flaska och då köper man inte 24 flaskor.... Men räkna med 200:-/flaska om Du köper via vingårdar och kan vänta på att det skall mogna, etc. Och Du kan ju mixa gammalt och ungt?! Varför inte visa upp Din samling då? En nackdel är ju att Du blir "Vinexperten" i bekantskapskretsen... så det förpliktigar att Du läser på! ;-)

Och gör även en liten, liten avdelning i vinkällaren för cigarrer! ;-) En humidor!!!
 
Tack Micke! Bra att tänka på, fast tråkig vinkällare o dessutom tål jag inte M.Timell.. :-X
 
Jag funderar på att bygga en vinkällare på tomten, genom att i princip gräva ett hål in i sluttningen som finns på tomten och där konstruera en vinkällare/jordkällare.

Går det att hitta ritningar på detta någonstans?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.