Hej
Jag ska prova vara så tydlig som möjlig men ändå prova att hålla hyresgästen anonym...

Fråga om nåt är oklart

Har en hyresfastighet där en av hyresgästerna nyligen avlidit i förtid, runt 40år

Han är från ett EU land och har ingen släkt här, däremot några vänner.

Pga åldern så blev det rättsmedicinskundrsökning, om den är klar vet jag inte men jag har kvitterat ut nyckel från polisen och det var ok att gå in och tömma sopor osv.

Det är ungefär så långt jag kommer när jag frågar, har kontaktat polisen kommunen och begravningsbyrån.

Finns en förälder i livet och denne måste skriva en fullmakt till någon här som får ta hand om bouppteckning (denne har ingen möjlighet att åka hit, kan inte annat än modersmål osv)

Jag och 2st som inte är släkt med mig gick in och tömde det som kunde börja lukta här om dagen.

Föräldern skriver inte på fullmakt av någon anledning, vill ha hem kroppen och att någon säljer geejer och tömmer lgh och skickar ev överskott... Fattar inte att ingen kan göra nåt utan fullmakt

Hur 17 gör man när varken jag eller vännen inte får fullmakt?
Vännen har känt föräldern i närmare 25-30år, sista 10 dock utan större kontakt.
 
Ansökan om handräckning hos kronofogden?
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ansökan om handräckning hos kronofogden?
Ok ja det är kanske en väg, vad händer då med dödsboet?
Kan ev finnas nån grupplivförsäkring, där brukar det väl vara nån begravningshjälp summa man kan få ut, tänker på transporten till hemlandet
 
  • Gilla
jeppe42
  • Laddar…
Jag vet inte, antar att kronofogden bara löser situationen för dig som uthyrare så att lgh kan hyras ut igen.
 
Ja, nu har ju jag känt honom i 15år och vill att ev överskott ska gå till familjen och inte allmänna arvsfonden (eller hur det blir om ingen tar tag i saken)

Så just den biten att bara få hyra ut igen är inte det primära.

Samtidigt vill jag ju så klart att det inte bara står i månader...
 
  • Gilla
em72 och 1 till
  • Laddar…
C
nino nino skrev:
Ok ja det är kanske en väg, vad händer då med dödsboet?
I praktiken så skickar kronofogden ett nytt brev och anmodar dödsboet att flytta grejorna senast ett visst datum.
Om inget händer skickar de dit en flyttfirma och kör grejorna till ett förråd och sen är det inte ditt problem längre. Om ingen kvitterar ut dem så förverkas de, dvs. slängs eller säljs om det är något av värde.

Men jag antar att det första du måste göra är att se till att hyresrätten blir uppsagd enligt konstens alla regler. I praktiken är ju nu dödsboet hyresgäst och har mer eller mindre samma rättigheter och skyldigheter som hyresgästen.
 
Om du vill hjälpa familjen gissar jag att kronofogden inte är rätt väg. Vad händer om du bara gör det som behöver göras, fast utan fullmakt? Det kanske går att spela in ett telefonsamtal eller liknande för att iaf ha något stöd för aktiviteterna.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Ja...
I går fm skulle föräldern skriva på sen på em så nej det skulle inte skrivas på.

Förstår nog inte även fast det borde vara ganska liknande regler i hemlandet då det är EU
 
nino nino skrev:
Ja...
I går fm skulle föräldern skriva på sen på em så nej det skulle inte skrivas på.

Förstår nog inte även fast det borde vara ganska liknande regler i hemlandet då det är EU
Det är ju tyvärr rätt mycket som borde vara samma i EU, som inte är det..

Frågan är väl hur mycket tillgångar/skulder det finns i dödsboet?

Även om du vill hjälpa familjen så kan det ju finnas skulder etc. som ska regleras innan arvet kan delas ut?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Tror det kan finnas en slant sparat, bil båt lösöre mm ev försäkringar, skulder finns nog inga, inga abbonemang osv

Blir inga kostnader för begravning heller iom att dom ska hämta hem han och det bekostar dom själva, har lånat av släkt och vänner.

Jag vet inte hur jag ska gå vidare...
Ska jag bara sitta lugnt och vänta?
 
Kan du inte bara lägga ut alla saker på blocket och sen skicka pengarna till familjen om du nu vill hjälpa familjen? :thinking: familjen verkar ju skita i allt annat (försäkringar och dylikt).

1. Om du bara vill ha ut allt ur lägenheten och hyra ute den igen, ring kronofogden.

2. Vill du hjälpa familjen och dom inte vill skriva under fullmakten, förklara för familjen att du säljer allt och skickar pengarna till dom.

Jag skulle skita i det som finns på konton och försäkringar eftersom familjen inte samarbetar.. sälj grejerna och skicka pengarna till dom så blir dom nog supernöjda och du slipper allt problem :)
 
Det är väl svårt att sälja någon annans bil utan fullmakt?

Men det enklaste om du vill hjälpa till är nog att sälja allt som går att sälja och låta dödsboet ta hand om resten.
Se till att få ett skriftligt intyg, t ex mail, på att du får sälja grejerna.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Z zzoink skrev:
Kan du inte bara lägga ut alla saker på blocket och sen skicka pengarna till familjen om du nu vill hjälpa familjen? :thinking: Varför måste du ha en fullmakt för det?

1. Om du bara vill ha ut allt ur lägenheten och hyra ute den igen, ring kronofogden.

2. Vill du hjälpa familjen och dom inte vill skriva under fullmakten, förklara för familjen att du säljer allt och skickar pengarna till dom.
Tror inte man får göra det, ska ju upprättas bouppteckning osv, bankkonton kommer man inte åt utan fullmakt
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
C
nino nino skrev:
Ja, nu har ju jag känt honom i 15år och vill att ev överskott ska gå till familjen och inte allmänna arvsfonden (eller hur det blir om ingen tar tag i saken)
Förstår hur du tänker, men om du tar tag i detta så hamnar du i en förtroendeställning gentemot arvingarna och det är en jättedålig idé om du inte har det formella mandatet. Någon släkting kanske får för sig att det funnits pengar som du nu har lagt vantarna på, osv.

Nummer ett måste helt enkelt bli att få föräldrarna att förstå att du behöver en fullmakt för att kunna göra någonting. Det är inget unikt för sverige.

Samtidigt vill jag ju så klart att det inte bara står i månader...
Tror du få förbereda dig på att det kan ta lite tid att reda ut det här...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är väl svårt att sälja någon annans bil utan fullmakt?

Men det enklaste om du vill hjälpa till är nog att sälja allt som går att sälja och låta dödsboet ta hand om resten.
Se till att få ett skriftligt intyg, t ex mail, på att du får sälja grejerna.
Ja men det är det som dom inte skickar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.