Jag har hela familjens apparater (telefoner, hörlurar, klockor osv) i en sån laddstation som @Johannes Carlsson la in bild på. Den sitter sedan i en brytare från Telldus med schemalagd laddning mellan 20.00 - 07.00. Behöver nåt stödladdas under dagen kopplas det in i laddstation, sen säger vi åt Google att starta laddstation i X antal minuter.
Det går säkert att få till en regel nu när rutiner har kommit till Google Sverige att den bara ska vara påslagen en timme vid tillsägelse :thinking:
 
  • Gilla
r3tina
  • Laddar…
Kollade på laddarna precis: köpte 2 st extra från itsajten.se som skulle vara original. Kollar på laddarna och ser att de två från itsajten.se har GS och originalet står det N. Inga kopior hoppas jag?Misstanken kommer då de var "billiga".
 
  • USB-strömadapter med GS-märkning i jämförelse med ett misstänkt original med N-märkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två USB-strömadaptrar med olika markeringar, en med "GS" och en med "N".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmbild av onlinefaktura för 2 vita iPad-laddare från IT-sajten, med pris och moms specificerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
China Export-märkning är en skröna så tro inte på det. Det finns en märkning, CE, som ibland dock förfalskas.

CE-märkningen är tyvärr utformad så att det är tillverkaren själv som godkänner sina prylar och sätter CE-märket på så att även ett äkta CE-märke innebär tyvärr inte att produkten är garanterat säker. Kontrollerna är alldeles för få. Potentiellt kan tillverkarna som CE-märkt få dryga böter av EU om kraven inte uppfylls men i praktiken händer väldigt sällan (som jag sett iaf).

Har du barn och behöver garanterat säkra produkter, köp först och främst enbart original. Apple som du använder gör riktigt bra och mycket säkra laddare, bland de bästa konstruktionsmässigt som finns på marknaden. Men handla dessa direkt från Apple själva och inte på någon marknadsplats där det alltid finns massor av kopior som är potentiellt livsfarliga. Just Apple piratkopieras i stor omfattning. Likaså Samsung.

I andra hand köp från välkända märken (finns sådana Apple själva godkänt) eller stora kedjor som sedan tidigare är kända för att inte våga sälja livsfarliga produkter.
 
  • Gilla
r3tina och 1 till
  • Laddar…
Så köpa två stycken nya från app store. :/

[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Jag har hela familjens apparater (telefoner, hörlurar, klockor osv) i en sån laddstation som @Johannes Carlsson la in /QUOTE]
Smidigt. Fungerar snabbladdning för alla enheter? Vad heter produkten?
 
MultiMan
Dina 1401-laddare kan vara äkta men tyvärr tillhör en av modellerna en som förfalskats flitigt så utan att mäta på den med ett oscilloskop så hade jag inte vågat använda den. Piratladdare brukar vara allmänt usla och skicka ut riktigt skitig ström med mycket rippel/störningar som kan skada anslutna apparater, därför ser man oftast direkt på ett oscilloskop att det är pirat.

ITsajten verkar inte vara en auktoriserad ÅF för Apple och ingen av deras "Apple"-laddare har mer är en odistinkt bild på laddaren, står ingenstans att Apple tillverkat och säljs i bulk. Hade förutsatt att alla de laddarna är pirat.

Edit: Förtydligande.
 
Redigerat:
  • Gilla
r3tina
  • Laddar…
:( Se vad man lär sig! Med tanke på priset skulle jag misstänkt det. :/ Fortfarande lagligt att sälja sånt i Sverige? De kanske har en oscilloskop på barnens skola :p Borde köpa nya då. :(

Alla laddstationer.. Synd att de inte snabbladdar. Tar för långt tid annars.
 
MultiMan
Kan du inte ladda på nätterna? Det borde väl räcka? Barnen sitter väl inte mer än 18 timmar vid plattorna (hoppas jag)?

Ska du köpa en laddstation så kolla upp vad du köper innan. T ex Deltaco har haft en hel del tveksamma produkter genom åren. Har ju som affärsidé att köpa så billigt som möjligt i bulk från Kina och sedan sälja här. Ibland bra grejer, ibland ok, ibland direkt dåliga.
 
  • Gilla
r3tina
  • Laddar…
Vågar inte ladda de på natten. :( Borde jag? Har timer kanske.
 
MultiMan
Ja, inte med piratladdare av okänt ursprung, det kan vara livsfarligt. Garanterat Apple originalladdare skulle jag säga är så riskfritt som det kan bli med elektronik. Väldigt välgjorda med många säkerhetsdetaljer. Glöm inte att även kabeln måste vara av bra kvalitet då billiga piratsladdar ofta har usla kontakter som kan orsaka glapp och överhettning. Ofta extremt tunna ledare också som kan ge laddproblem, särskilt vid snabbladdning.
 
  • Gilla
r3tina
  • Laddar…
F
R r3tina skrev:
Okunskap bland många som tyvärr har köpt från Kina. Men om man har CE produkter (ej Kina C E :p) som ev skulle faila och barnet stoppar den i munnen eller tar i den med blötta fingrar, hjälper då jordfelsbrytaren? Vill slippa oroa mig när barnen ska ladda :)

Den här sidan var också bra: [länk]
Jag väntar på ett svar på den frågan med och hoppades att ett el-proffs skulle svara.
 
  • Gilla
r3tina
  • Laddar…
Jag vill gärna också veta om jordfelsbrytaren slår ifrån strömmen om barnen har blöta fingar osv.

Då får man köpa nya kablar också :p
Detta är väll garanterat apple produkt (billigare än apples sida): https://www.amazon.de/Apple-iPad-Po...eywords=ipad+ladekabel&qid=1594710767&sr=8-11

Helt sjukt kabel kostar 350 kr https://www.apple.com/se/shop/product/MD819ZM/A/lightning-till-usb-kabel-2-m
Vill inte lägga ner så mycket för en sladd. Man borde väll kunna lita på amazonsprodukter?? https://www.amazon.de/AmazonBasics-...s=apple+usb-c+kabel+2m&qid=1594711843&sr=8-15
 
Redigerat:
MrJay
R r3tina skrev:
Kollade på laddarna precis: köpte 2 st extra från itsajten.se som skulle vara original. Kollar på laddarna och ser att de två från itsajten.se har GS och originalet står det N. Inga kopior hoppas jag?Misstanken kommer då de var "billiga".
Jag kan garantera att itsajten säljer kopior, köpte ett par ”original” Apple hörlurar, kopior rakt av och så ljuger de och påstår att det är ”bulk”. Apple säljer inte bulk.
 
MrJay
R r3tina skrev:
Tack alla som svarat! Bra tips!

Anker kanske är lösningen, men hur är det med snabbladdning? Kan den snabbladda alla ipaden på en gång?

Finns det risk att barnen får ström i sig om de handskas med laddaren eller usb-kontakten? De kan ha blöta fingrar och tänker inte på det. Hur är det om 4 åringen stoppar sladden i munnen? Därför har jag laddat de själv. :/
Oroa dig inte, Anker snabbladdar utan problem. Apple certifierat och allt ;)

Använder också Anker kablar till allt, från USB-A 2.0 till Lightning. Extremt välbyggda och tåliga kvalitetsprodukter, dessutom inte superdyrt som Apples egna. Såklart MFi-certifiering
 
Redigerat:
  • Gilla
r3tina
  • Laddar…
MultiMan
Du jämför priset på en 0.9m USB-C kabel mot en 2m Apple Lighting-kabel? Vad har du för iPads? Alla lighting-kablar kostar extra eftersom enbart Apple får leverera kontakterna och tar betalt därefter. Det finns bra kablar, t ex https://www.dustinhome.se/product/5011075170/lightning-kabel som jag själv har. Väldigt robust. 3m för 213kr. Klarar snabbladdning trots längden.

Du vill spara 70kr genom att beställa laddaren från Amazon istället för direkt från Apple? Hade jag personligen aldrig gjort. Har du läst recensionerna? Verkar ha levererats annat än original.
 
  • Gilla
r3tina
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.