Har 3 ipads som barnen använder. Är så trött på koppla in och ut sladdarna när man ska ladda dem. Finns där någon laddstation som underlättar? Annan metod?
Köpte en sån: https://www.amazon.de/gp/aw/d/B085XXCPRD/ref=yo_ii_img?ie=UTF8&psc=1
Tyvärr laddar den inte ipaden snabbt och vissa e heter laddar inte överhuvudtaget. Annars hade det varit smidigt med en sån.
 

Bästa svaret

MultiMan
Billigare och minst lika bra att handla för 149kr på IKEA som aldrig haft annat än elektriskt godkända laddare varje gång jag tittat på någon undersökning. https://www.ikea.com/se/sv/p/koppla-grenuttag-m-4-hal-och-2-usb-portar-vit-90280826/

Använder en sådan själv. Ger 2,6A på de två portarna (13W) som max.

Finns även Lörby (max 17W, 99kr) och Åskstorm (40W, 199kr) https://www.ikea.com/se/sv/p/askstorm-40w-usb-laddare-moerkgra-50461193/ USB A-portarna verkar vara begränsade till 5W på den senare.

När det gäller snabbladdning så är det mer eller mindre alltid problem så länge man inte använder originalladdare eftersom de särskilda protokollen måste följas annars kan batteriet börja brinna. Gäller inte bara Apple (som egentligen inte haft någon snabbladdning att tala om förrän senaste åren, Android-tillverkare ligger långt före).

EU håller på att försöka lagstifta för gemensamma laddare men särskilt Apple har motsatt sig detta av de vanliga ekonomiska skälen, även om de som alltid försöker hitta andra bortförklaringar. Mycket vill tyvärr alltid har mer, även om det bara gäller försäljning av laddare. De har patent på lighting-kontakten och varje enhet som säljs med den får de betalt för, däri ligger deras motstånd. Miljön kommer i andra hand trots alla fagra ord.

Laddproblem kan för övrigt ligga i både kabel och laddare.

Edit: Verkar vara beslutat, får se hur snabbt det slår igenom. Snabbladdning kan kanske fortfarande bli problem med (inte läst detaljerna i lagen): https://www.engadget.com/2020-01-31-european-union-wants-common-charging-cable-standard.html
 
Redigerat:
  • Gilla
r3tina
  • Laddar…
Har inte Apples prylar Qi-laddning (dvs deras egen standard för detta)? Det kanske går att komplettera befintliga Appleplattor med trådlös laddning?

Jag vill samtidigt varna för att snabbladdare (som alltså efter överenskommelse ger en högre spänning) inte alltid är överens med mottagaren ifall den klarar snabbladdning. Har eldat upp några (dyra) prylar. Protokollet verkar inte vattentätt.
 
  • Gilla
r3tina
  • Laddar…
V
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Har inte Apples prylar Qi-laddning (dvs deras egen standard för detta)? Det kanske går att komplettera befintliga Appleplattor med trådlös laddning?
Qi är ingen speciell Apple standard.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Qi_(sladdlös_laddning)
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
MrJay
V vf98al38 skrev:
Qi är ingen speciell Apple standard.
[länk]
Nej, men Apple har som vanligt en egen implementation som gör att ”vanliga” Qi-laddare inte vet laddstatus på enheten. Dessutom, iPad har inte Qi-laddning.
 
V
MrJay MrJay skrev:
Nej, men Apple har som vanligt en egen implementation som gör att ”vanliga” Qi-laddare inte vet laddstatus på enheten. Dessutom, iPad har inte Qi-laddning.
Konstigt med tanke på att så är inte fallet för mina laddare, de vet status när jag laddar. Har inte påstått att ipad inte har trådlöst, det är jag fullt medveten om.
 
MrJay
V vf98al38 skrev:
Konstigt med tanke på att så är inte fallet för mina laddare, de vet status när jag laddar. Har inte påstått att ipad inte har trådlöst, det är jag fullt medveten om.
Konstigt? Inte alls, dina har stöd för Apple Qi-implementation. Har själv haft RAVPower Qi-laddare som inte hade koll på status på våra iPhone vilket gjorde att laddningslampan på enhet lyste trots att den hade laddat telefonen (funkade fint med Android-lur jag hade liggande), efter att ha pratat med tillverkaren och fått problemet förklarat och bytt ut till nyare modell löstes det.
 
Redigerat:
Är det en sån här laddstation du behöver?

Annars är väl tipset att lära ungarna ladda sina enheter?

Multiladdningsstation med flera tabletter och laddkablar anslutna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Tack alla som svarat! Bra tips!

Anker kanske är lösningen, men hur är det med snabbladdning? Kan den snabbladda alla ipaden på en gång?

Finns det risk att barnen får ström i sig om de handskas med laddaren eller usb-kontakten? De kan ha blöta fingrar och tänker inte på det. Hur är det om 4 åringen stoppar sladden i munnen? Därför har jag laddat de själv. :/
 
Vad är som är så jobbigt, att sätta laddaren i vägguttaget eller sladden i iPadden?

om det är vägganslutningen som är jobbig, låt laddare sitta i hela tiden.
Är du en som som inte vill att den ska sitta i hela tiden, använd en sladdosa med strömbrytare.
Det ska vara ofarligt att slicka på laddsladden, undantaget ”piratladdare” typ Biltema som kan ha felaktiga komponenter och för små isolationsavstånd.

Du skulle behöva trådlös laddning men det verkar inte kommit till iPad.

Protte
 
  • Gilla
r3tina
  • Laddar…
Vill inte ha i laddaren i hela tiden pga ev brandrisk. Finns det en sån? Under brandutbildningen på jobb varna de för det. Men jag påpekade att hur många är det som har sina i och hur många bränder har ni haft.. Han håll med bara. Jag har inte hört talas att ett hus har brunnit pga det.

Nä aldrig lågpris produkter! Kanske en förlängningsladd då :) Om inte Anker gör jobbet. Verkar smidig om det nu funkar med 3 st Ipad samtidigt eller andra enheter som tex mobilen där alla har snabbladdning! Trådlösladning är väll fortfarande långsamt?
 
Redigerat:
Brandrisken är väl som störst när man laddar, sedan är ju det farligaste litium-jon batterierna, inte laddarna.

Protte
 
  • Gilla
r3tina
  • Laddar…
MultiMan
Finns tyvärr många felkonstruerade laddare som importerats från Kina utan kontroller, där det saknas tillräckliga säkerhetsavstånd internt och transformatorer som är livsfarligt lindade, bl a. Båda kan leda till 230V på USB-kontakten och bränder. Bara att titta på Elsäkerhetsverkets undersökningar och sedan finns ju hela Youtube som är full av skräckexempel.

https://www.elsakerhetsverket.se/om...-att-kopa-laddare-fran-vissa-e-handelssajter/

10 olika laddare har undersökts och samtliga visade sig ha mycket allvarliga brister som gör dem direkt farliga att använda. Flera av dem är också gjorda av ett sådant material att de kan bidra till brandspridning.

- De 10 laddarna klarade inte ens baskraven för säkerhet. Sex av laddarna uppfyller inte kravet på brandbeständighet, utan brinner upp i sin helhet. Ingen laddare klarar kravet på isolationsavstånd. Sex av laddarna har inget isolationsavstånd alls mer än lacken på ledarna och resterande ligger alla kring eller under en halv millimeter, kravet är minst 4 millimeter, säger Mikael Carlson, teknisk expert vid Elsäkerhetsverket.
 
  • Gilla
r3tina
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.