tommib
Vad är det bakom ryggen på soffan då? Är det garageväggen? Du vill ju inte ha fall mot garaget.

Edit: Jaha, inte det. Då kan du ha fallet på den ledden men du måste ha dit några stolpar som klarar av lasten. Du måste också stabilisera konstruktionen mot skjuvning då du inte skruvar fast någon sida i en vägg.
 
tommib tommib skrev:
Vad är det bakom ryggen på soffan då? Är det garageväggen? Du vill ju inte ha fall mot garaget.
Bakom ryggen, dvs till höger på ritningen, finns tomgränsen (en häck). Dit vill jag att regnvatten rinner.

Garagegaveln ligger mot den övre linjen på ritningen.
Den nedre linjen på ritningen är också en tomtgräns.

Utemöbler på en trädäck terrass med skuggsegel ovanför och en häck i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uteplats med trägolv och loungemöbler under ett segeldukstak med en häck i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av ett garage med angivna mått, tomtgränser och markering för häck på högra sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Magnus E K
O olahall skrev:
Aha, du tänker att man fäster taket i den bakre delen i stället...!
Hm!
Ja, det innebär att jag nog skulle behöva smälla upp några nya stolpar i så fall...ganska rejäla kanske?

Men taket kommer i så fall ”hänga” ut ca 3 meter.

Skulle det funka??
Nja, "stolpen" i min bild var tänkt att vara en stabil vägg (t ex husgavel). Men lösa stolpar blir det nog problem. Går väl i och för sig att lösa med en "motvikt" på andra sidan:
Ritning av ett stödkonstruktionssystem med vägg, stålvajer och betongfundament.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: Fråga grannen på andra sidan häcken om han accepterar ett betongfundament med stålvajer mitt i sin gräsmatta.
 
Redigerat:
tommib tommib skrev:
Vad är det bakom ryggen på soffan då? Är det garageväggen? Du vill ju inte ha fall mot garaget.

Edit: Jaha, inte det. Då kan du ha fallet på den ledden men du måste ha dit några stolpar som klarar av lasten. Du måste också stabilisera konstruktionen mot skjuvning då du inte skruvar fast någon sida i en vägg.
Jag tänker ju mig att lasten som blir, är inte så stor om jag väljer ett väldigt enkelt plasttak.
Då måste det räcka med relativt små reglar att fästa taket i. Om jag kör CC 100, blir det 5 stycken + taket. Totalt kan det inte väga mer än 50 kg + balken.

Jag är inget proffs men kanske en totalvikt på max 150-180 kg???

Sen snö på det då...
2 dm snö väger väl då typ 240 kg max...

Så balken ska klara ca 400 kg som mest, vilket i så fall troligen blir undantagsfall. Mycket snö, som inte faller av...
 
Redigerat:
Magnus E K Magnus E K skrev:
Nja, "stolpen" i min bild var tänkt att vara en stabil vägg (t ex husgavel). Men lösa stolpar blir det nog problem. Går väl i och för sig att lösa med en "motvikt" på andra sidan:
[bild]
Motvikt blir problem...då den i så fall skulle hamna hos grannen...

:/
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Nja, "stolpen" i min bild var tänkt att vara en stabil vägg (t ex husgavel). Men lösa stolpar blir det nog problem. Går väl i och för sig att lösa med en "motvikt" på andra sidan:
[bild]

Edit: Fråga grannen på andra sidan häcken om han accepterar ett betongfundament med stålvajer mitt i sin gräsmatta.
Avslag på det! Haha!
 
5x3 meter blir 15 m2. 2 dm snö x 15m2 = 3 m3 snö. Tänk blötsnö och halva vikten av vatten så har du 1500 kg last...
 
T tobbbias skrev:
5x3 meter blir 15 m2. 2 dm snö x 15m2 = 3 m3 snö. Tänk blötsnö och halva vikten av vatten så har du 1500 kg last...
Jag var lite för snabb där... :)
3 X 4 m är det dock (svårt att se på ritningen).

Men det blir väl i så fall ändå omkring 2,4 m3 om det är 20 cm snö.

Jag räknade 100kg/m3 i vikt för snö, vilket i så fall blir 240 kg. Men blötsnö är väl tyngre så klart...men knappast som vatten, tänker jag. Halva vikten av vatten blir ju ca 1200kg.

Jag bor i Skåne, så inte ofta det inträffar...

Jag vet inte hur man räknar ”korrekt”. Men jag tänker att man i så fall får öka på lutningen.
Därför känns det i magen bäst att göra en ramkonstruktion.
 
som jag skrivit tidigare.
Dimensionera för takets last och vindlast. För snölasten så sätter du upp en stötta på mitten av den långa bärlinan, då klarar den fyrdubbla lasten.
 
GoC GoC skrev:
som jag skrivit tidigare.
Dimensionera för takets last och vindlast. För snölasten så sätter du upp en stötta på mitten av den långa bärlinan, då klarar den fyrdubbla lasten.

Du tror inte på en fackkonstruktion?? Skiss av en enkel fackverkskonstruktion i trä sett från sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så klart är ett fackverk ännu bättre, men då får du beräkna det med cremonas kraftplan. Det kunde jag en gång (hade 5:a i konstruktion bygg)
Funkar troligen med ett fackverk i 45x45 reglar. Men det får du beräkna själv :), jag kommer inte ihåg ett jota ev detta efter 40 år.
 
GoC GoC skrev:
Så klart är ett fackverk ännu bättre, men då får du beräkna det med cremonas kraftplan. Det kunde jag en gång (hade 5:a i konstruktion bygg)
Funkar troligen med ett fackverk i 45x45 reglar. Men det får du beräkna själv :), jag kommer inte ihåg ett jota ev detta efter 40 år.
Om jag hade koll på det du refererar till, hade jag troligen inte skrivit här i forumet...

:/
 
Jag vill bara poängtera att detta kan vara bygglovspliktigt. I min kommun får man maximalt ha 15 kvm skärmtak, sen är det bygglov som gäller för mer än det... Och man räknar den totala ytan skärmtak totalt på din tomt... Och om jag minns rätt så tar skärmtaket upp byggnadsyta på din tomt så det finns också en maxgräns över hur mkt du får bebygga... detta är info så du inte får kommunen efter dig.
 
T tobbbias skrev:
Jag vill bara poängtera att detta kan vara bygglovspliktigt. I min kommun får man maximalt ha 15 kvm skärmtak, sen är det bygglov som gäller för mer än det... Och man räknar den totala ytan skärmtak totalt på din tomt... Och om jag minns rätt så tar skärmtaket upp byggnadsyta på din tomt så det finns också en maxgräns över hur mkt du får bebygga... detta är info så du inte får kommunen efter dig.
Japp, är medveten om det.
Också om 4,5 meter från grannens tomt.

Men tack!

:)
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Min tråkiga input i hela ditt dilemma är att det är nog svårt att få till något som ser acceptabelt ut ur en design-vinkel. Jag hade absolut byggt en fyrkantig pergola konstruktion runt din soffa och sen lagt ut ett plasttak ovanpå detta. Enklast är sen att du tar ned plasttaket på senhösten och ställer dem som takskydd över din soffa och sen en pressenning runt allt.
Det som är trevligt med pergola är att du skapar ett "rum" på din altan som gör att det känns som att du på ett naturligt sätt är i ett "soff-rum" och utanför så är du i ett "sola solstol-rum" osv.
Nackdelen med en pergola är att du får 4 st stolpar...
Men fundera lite till på dina tankar. Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.