J justusandersson skrev:
Oorganiska väggkonstruktioner är t.ex. murade med leca (isoblock) eller håltegel. Det finns tyskt håltegel som är suveränt. Balkonggolvet kan lämpligen vara en betongkonstruktion av någon form. Lättballastbetong eller lättbetong. Bygger du upp ett träbjälklag bör underlagssponten vara luftad på undersidan. Passar dessutom dåligt ihop med dålig lutning.
Om man bygger upp i stål då, skulle man kunna tänka sig byta ut råsponten med nåt?
 
Råsponten är ett olämpligt material eftersom taket ska vara isolerat. Lättbrtongelement kan man lägga direkt på stålbalkar. Korrugerad plåt kan fungera som underlag för andra typer av betongkonstruktioner.
 
Lättbetongelement ser ju trevliga ut och löser en del problem. Dock får man väl räkna med minst 200mm tjocklek? Det tillsammans med isolering och allt annat bygger nog för mycket för min situation :/
 
Lättbetong har ungefär samma isoleringsförmåga som massivt trä. 200 mm lättbetong motsvarar ca 70 mm mineralull, så du behöver inte komplettera med så mycket.
 
J justusandersson skrev:
Lättbetong har ungefär samma isoleringsförmåga som massivt trä. 200 mm lättbetong motsvarar ca 70 mm mineralull, så du behöver inte komplettera med så mycket.
Lust att spåna hur en full uppbyggnad med lättbetong skulle kunna se ut, från takpapp ner till innertak? För en amatör som mig är det lite svårgooglat..
 
Vad tror ni om att EPS fallskivor för att få till en lutning på takpappen?
Sundolitt har med lutning 1:100. 30mm lägst ut ger ungefär 75 mm längst in. Kan man t.om. tänka sig lägga likadana ovanpå för att få en plan yta för trallen? På det sättet utnyttjar man ju även fallet till isolering.
 
Höjder är alltid ett problem med denna typ av ”indragna” terrasser. Man vill ha full takhöjd under och helst samma nivå som golvet på övervåningen. Att ha ett massivt bjälklag som man isolerar på ovansidan bygger väldigt mycket. Därför är Koljern-element en bra lösning där man sparar mycket höjd. På detta element klistrar man sedan på ytterligare foamglas-skivor samt fallskivor(min 1:40), sedan en 2lags papptäckning. Materialet rör sig väldigt lite och är väldigt hårt jämfört med exempelvis eps. EPS-skivor behöver även täckas med en hård stenullsskiva innan pappen, osäker på om detta är tillräckligt hårt dock då trallen kommer nöta bra på pappen. En annan nackdel är att utbyggnaden har väldigt mycket glas vilket gör att man kan behöva isolera taket extra just pga detta. Skulle gissa på att det är därför polyuretanisoleting föreslaget av konstruktören. Dessvärre tror jag att det blir svårt att klara höjderna utan att behöva ha ett invändigt trappsteg/hög tröskel för att ta sig ut på terrassen från övervåningen, och samtidigt ha full takhöjd inomhus.
 
A attefall skrev:
Vad tror ni om att EPS fallskivor för att få till en lutning på takpappen?
Sundolitt har med lutning 1:100. 30mm lägst ut ger ungefär 75 mm längst in. Kan man t.om. tänka sig lägga likadana ovanpå för att få en plan yta för trallen? På det sättet utnyttjar man ju även fallet till isolering.
1:40 är minsta rekommenderade lutning för att uppfylla tätskiktsgarantiers riktlinjer dessvärre.
 
Idén med fallskivor är utmärkt. Överhuvudtaget är det bättre att ha isoleringen på utsidan. Fallet kompenserar du för genom golvreglarna som måste vara kilformiga och ligga i fallets riktning. Det stora problemet är att göra en stomkonstruktion som inte stjäl för mycket i höjd.
 
Jag bollar med glädje över ansvaret till @bossespecial. Han är mycket kunnigare än mig när det gäller alternativa skivkonstruktioner. Jag tror att det blir svårt att uppfylla energikraven i BBR för detta utrymme. Man får hitta på någon formellt godtagbar nödlösning.
 
B bossespecial skrev:
1:40 är minsta rekommenderade lutning för att uppfylla tätskiktsgarantiers riktlinjer dessvärre.
Gäller det även om materialleverantören säger något annat? Enligt uppgift ska Bmi Mono PC klara ner till 1:100.
 
J justusandersson skrev:
Jag bollar med glädje över ansvaret till @bossespecial. Han är mycket kunnigare än mig när det gäller alternativa skivkonstruktioner. Jag tror att det blir svårt att uppfylla energikraven i BBR för detta utrymme. Man får hitta på någon formellt godtagbar nödlösning.
Byggingenjören på kommunen menade på att det var OK så länge snittet för alla ytor är under U 0,4 i tillbyggnaden, trots att taket hamnar på över 0,13.
 
J justusandersson skrev:
Jag bollar med glädje över ansvaret till @bossespecial. Han är mycket kunnigare än mig när det gäller alternativa skivkonstruktioner. Jag tror att det blir svårt att uppfylla energikraven i BBR för detta utrymme. Man får hitta på någon formellt godtagbar nödlösning.
Nej nej, alla ska med :D Jag får ursäkta om jag lät lite kort, två skrikande barn, kvällsmat, tandborstning, läggning, skriver så mycket jag bara orkar utan att andas:sweat:.
 
A attefall skrev:
Gäller det även om materialleverantören säger något annat? Enligt uppgift ska Bmi Mono PC klara ner till 1:100.
Ja de har produkter som klarar väldigt platta tak. De tar dock inte på sig resterande konstruktion. En liten nedböjning och man har stillastående vatten. De jag har kontakt med förespråkar tätskiktsgarantiers riktlinjer så långt det bara är möjligt.
 
A attefall skrev:
Byggingenjören på kommunen menade på att det var OK så länge snittet för alla ytor är under U 0,4 i tillbyggnaden, trots att taket hamnar på över 0,13.
Perfekt, då har du fått ett värde av kommunen iaf(y) Vet du vilka glaspartier du ska köpa ännu?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.