wildeside
Tänk vad bra det va en gång i tiden när det fanns banker som hantera kontanter och man kunde göra kontant affärer.:whistle:
 
  • Gilla
Lizzardo och 2 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Tänk vad bra det va en gång i tiden när det fanns banker som hantera kontanter och man kunde göra kontant affärer.:whistle:
Ja, kommer man in med kontanter på banken idag, så blir man genast misstänkt för penningtvätt
 
  • Gilla
GargamelSE
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Skärmdump på köparens kontoöverföring, säljaren behåller registeringsbevis och kvitto, och skickar detta när pengarna finns på kontot.
Man skriver ett avtal där ovanstående finns inskrivet.
Skärmdump på köparens returmail från försäkringsbolaget att bilen är försäkrad.
Man kan inte ta skärmdump på alla banker, eller iallafall inte jag :p Det blir inget av det, säkert en säkerhetsgrej.
 
R Rkarlsson skrev:
Man kan inte ta skärmdump på alla banker, eller iallafall inte jag :p Det blir inget av det, säkert en säkerhetsgrej.
Funkade utmärkt på min bank SEB nu. Det är ju telefonen som tar en bild på skärmen, och den kan visa vad som helst.
Men vad vet jag, det kanske inte funkar på nån annan bank.
Nu har jag inte bokstavligt sett använt skärmdump på telefonen, utan köparen har fått logga in på min dator, betalat, och så har jag skrivit ut bekräftelsen från banken att överföringen är gjord.
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Funkade utmärkt på min bank SEB nu. Det är ju telefonen som tar en bild på skärmen, och den kan visa vad som helst.
Men vad vet jag, det kanske inte funkar på nån annan bank.
Nu har jag inte bokstavligt sett använt skärmdump på telefonen, utan köparen har fått logga in på min dator, betalat, och så har jag skrivit ut bekräftelsen från banken att överföringen är gjord.
Okej =) När jag tänker efter så tror jag att det var handelsbanken som inte fungerade på telefonen. LF har jag inte ens provat.
 
Isakare Isakare skrev:
Funkade utmärkt på min bank SEB nu. Det är ju telefonen som tar en bild på skärmen, och den kan visa vad som helst.
Men vad vet jag, det kanske inte funkar på nån annan bank.
Nu har jag inte bokstavligt sett använt skärmdump på telefonen, utan köparen har fått logga in på min dator, betalat, och så har jag skrivit ut bekräftelsen från banken att överföringen är gjord.
Swedbank kan inte heller ta skärmdumpar.
 
R Robert-san01 skrev:
Swedbank kan inte heller ta skärmdumpar.
Varför inte ? Eller menade du att banken själva inte kan ta skärmdumpar ? Sedan är det ju så att skärmdumpar kan manipuleras och därför inte är så säkra.
Skärmdump av Swedbanks välkomstsida med menyalternativ och klockslag.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Varför inte ? Eller menade du att banken själva inte kan ta skärmdumpar ? Sedan är det ju så att skärmdumpar kan manipuleras och därför inte är så säkra.
[bild]
Försöker jag ta skärmdump i Swedbank appen får jag meddelande om att funktionen är spärrad av säkerhetsskäl. Kör android.
 
Gick för säkerhets skull in och prova. Nu gick det att ta skärmdumpar. Skumt...
 
Skandiabankens app blockerar också skärmdumpar.
Vill man ha en skärmdump så får man gå via webläsaren istället.
 
Inga problem att ta en skärmdump på Skandiabankens app i min iphone. Men som redan sagts, det känns inte som ett tillförlitligt sätt när det kommer till privata affärer med sexsiffriga belopp.
 
Jag glömde skriva att jag kör Android. Funktionen att blockera skärmdumpar kanske inte finns i iOS?
 
....men varför snöar ni in helt på skärmdumpar? En skärmdump kan modifieras och skapas i förväg, ett utmärkt sätt att bli lurad.

Alla former av bevis på betalning från köparen är helt ointressanta. Antingen ser du pengarna på kontot eller så garanterar en bankanställd att överföringen är korrekt gjord,

Swish är utmärkt för privatköp, även för dessa belopp. Det är bara för köparen att få någon närstående att skicka överskjutande belopp, över gränsen.
 
  • Gilla
Tokslut och 4 till
  • Laddar…
Man får ju tänka till lite oxå.
Givetvis är en skärmdump från köparen skickad via tex messenger inget att ha.
Köparen får logga in på säljarens dator el telefon och överföra, och då tar man en dump på bankens bekräftelse.
Det är ingen säkerhet, men som i vilket rättsfall som helst, är det bättre ju fler bevis man har.

Och som jag skrev tidigare, skriver man ett avtal med samma text som står på alla bilhandlaravtal.
"Bilen AAA XXX är säljarens egendom tills full likvid om 200.000 kronor är erlagd"
 
Jag menar bara att det finns bättre sätt att göra det på där man inte exponerar sig för en risk.

Och med risk för att låta paranoid, men att låta någon okänd använda min dator eller telefon finns inte på kartan. Ytterligare en helt onödig risk.

Som köpare skulle jag heller ALDRIG logga in på en okänd dator och utföra bankärenden, helt uteslutet.

Vad som står i ett köpekontrakt är helt ointressant när du träffat någon med falsk legitimation och din bil står på en lastbil på väg till ett östland.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.