Jag tycker att det ofta blir priset som är svårt att få rätt på....
 
Ja det är nog bara Rikthyveln jag saknar. Men jag ska igentligen inte gnälla. Jag får ju pilla på dem på jobbet, varje dag om jag vill (jobbar på en träindustri fabrik), men vill ju kunna tillverka mina egna allster oxå.
Därav har jag lite turen att kunna handla virke, ganska enkelt
 
Sturmtiger Sturmtiger skrev:
Ja det är nog bara Rikthyveln jag saknar. Men jag ska igentligen inte gnälla. Jag får ju pilla på dem på jobbet, varje dag om jag vill (jobbar på en träindustri fabrik), men vill ju kunna tillverka mina egna allster oxå.
Därav har jag lite turen att kunna handla virke, ganska enkelt
Din tur kommer också! Rikthyvlar är som bussar och tåg. Missar man kommer det snart en ny!
 
  • Gilla
Benny Bjerrehus
  • Laddar…
I väntan på Godot!

Sommaren tar paus och det blir tid för batteridrivna klyvsågsprojektet. Har beställt lite mindre delar som skall användas till det nya sågbordet. Beställde två olika Makita sprängskydd för några veckor sedan hos ”Ljusakuten” men deras sätt att leverera och kommunicera tycks inte vara av akut kvalitet! Inget svar på två mail under veckan angående orderstatus. Tycks bli en lååångbänk! Tänkte kanske använda ett av sprängskydden som hållare för klyvkniven efter lite modifiering så klyvkniven får vila tills dom dyker upp. Jobbar även med en plan B men skulle gärna vilja testa båda idéerna innan jag monterar sågen.

Har i dag rensat och målat det gamla ELU bordet. Sågen kommer att monteras permanent med fyra genomgående bultar så bordets fästanordningarna plockades bort. Även benen har skrapats/slipats rena från rost och fått en ny svart färg. Kommer att använda snabbspännare för bordsbenen. Hittade bara en i rattlådan men ClasOlle hade nya som reservdelar så dom är beställda.

Gråmålat sågbord med ett nytt träinlägg i mitten och verktyg i bakgrunden på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delar av ett sågbord med en verktygshållare, bordsben i bakgrunden och borrverktyg på arbetsbänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på del av sågbord, med fokusering på bult- och skruvanslutning som underhållsachter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Batteridriven AEG klyvsåg på arbetsbänk, omgiven av verktyg och delar till ett sågbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av en del till ett sågbord med genomgående bult och justeringsmekanism.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fixade också till ett nytt inlägg i sågbordet. Hade tur att det gamla fanns kvar så det blev lättare att göra. Fick göra det i två delar av ek som limmades ihop på plats. Enhetliga skruvar skall monteras i slutfasen.

Ett nytt och ett gammalt träinlägg på ett grått metalliska sågbord, båda med utskärning för sågblad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två träbitar ligger på ett sågbord, en placerad i en rektangulär öppning och den andra ovanför, i en renoveringsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nya och gamla träinlägg för sågbord bredvid öppning för klyvkniv, varav ett är orangerött och slitet och de andra är obehandlade och rena.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träinlägg monterat på metallbord med skruvar, en del av ett sågbordsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trevlig Helg!
Dag
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 6 till
  • Laddar…
Intressant projekt Dag! Följer den här tråden med stort intresse och särskilt det här bygget. Det ser lovande ut.

Ha en riktigt skön helg!
//Ronnie
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
ELU är fina grejer
Ja att kunna utgå ifrån originaldelar när man ska ersätta dem, det är verkligen najs
 
  • Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
Stöd

När man sitter och klyver atomer över ett klyvanhåll till batterisågen är det bra med ordentligt stöd!
Målet är att dra ihop ett stabilt anhåll för att användas på höger sida av klingan. Det ger ca.15cm justeringsmån mellan klingan och anhållet. Hittills när jag har använt Boschen på utesäsongen har det nog varit till 99% 120 trall som klyvts. Årets andra 9 månader står sågen bara i ett hörn i verkstaden. Får se om Boschen hamnar på transferlistan efter provsågningen.
Hittar dom flesta delarna till anhållet i ”Bra och ha” lådorna och med tanke på vädret kommande vecka lär det bli lite verkstadstid och det är ju alltid trevligt.

Dag

Verkstadsarbete med trä och verktyg, och två ölburkar använts som temporärt stöd under en såganordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 5 till
  • Laddar…
Den försvann fort, annonsen enligt länk ovan finns inte längre....
 
R roli skrev:
Den försvann fort, annonsen enligt länk ovan finns inte längre....
Ja, dom är väldigt eftertraktade dom små rikthyvlarna. 60cm är betydligt lättare hitta då dom är för stora och klumpiga för hemmasnickare.

Dag
 
Redigerat:
Regn = Verkstadstid = Plattform

Fick i går dom efterlängtade Makita sprängskydden. Ett stor och ett litet. Funderade på att bygga en komplett plattform för klyvkniven av det stora men vid närmare kontroll så skulle då spännringens stora diameter inkräkta på såghöjden när det hela monterades.
Över till det mindre. Betydligt mindre spännradie som inte inkräktar på såghöjden men får göras med två plåtbitar för att nå bakom klingan där den tilltänkta klyvkniven skalL monteras.
Gjorde en öppen liten passbit av formplyfa med hjälp av två hålsågar och mycket slipande av ytterradien för att få till så bra passform som möjligt. Kapade bort den halva skyddsradien på sprängskyddet med vinkelslipen. När jag testa på sågen låg klingan emot plåtbiten. Fick då plana plåtytan på slipen och ta en bit på fästets undre del. Det blev många slipa/testa moment innan klingan snurrade fritt. So far so god! Nu blir det till att sova på saken och ta nya tag en annan dag med klyvknivsfästet. Mycket jobb för en liten plåtbit! Men när träbitar tjurar så är den guld värd!

Halvt svart Makita sprängskydd för såg på träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två modifierade sprängskydd i olika storlekar och en passbit av formplyfa liggande på en träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Modificerat sprängskydd med kapad kant på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svart Makita sprängskydd modifierat för klyvknivsfäste på en verkstad, närbild med justeringar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delvis kapad svart Makita sprängskyddsplåt på en verkstadsbänk, modifierad för klyvknivsmontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delvis iklädd Makita sprängskydd med bortkapad sektion och synliga slipspår på verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • En cirkelsåg med modifierat sprängskydd och synlig märkning "AEG BRUSHLESS".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Beemaster och 2 till
  • Laddar…
Sovtid = Tanketid

En klar fördel med att inte forcera fram snabba lösningar är att slutresultatet oftast blir mycket bättre. För några dagar sedan när jag funderade på klyvanhållet och hur det skull utformas infann sig inte den rätta känslan när jag satt och funderade. Det blev varken bra eller smart. Efter några dagar dök det plötsligt upp en bild i huvudet. Varför inte försöka få till något bra av det gamla fästet för kapanhållet som satt på bordet och som jag hade demonterat.
En stabilt aluminiumarm med två 20mm bussningar för axeln satt i nedre delen.
Knackade försiktig ut lagerbussningarna och köpte ett 20mm stålrör på Biltema. Röret var inte exakt 20mm och runt men det har ingen betydelse för den tilltänkta funktionen. Slipade upp lagerbussningarna så att röret kunde röra sig fritt. Mitt mellan lagerbussningarna gängade jag ett nytt M6 hål för den spännskruv som skall fixera måttet vid klyvning.

Aluminiumarm med lagerbussningar för ombyggnad till klyvanhåll på sågbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Aluminiumarm med bussningar avsett för sågbordsfäste, ovanifrån på smutsig vit yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av en aluminiumarm med ett gängat M6-hål och 20mm bussningar för klyvanhållet på ett sågbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närkoll av en svart metallarm med spännskruv och en nygängad hålad mot en repig vit yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stålrör som inte är exakt 20mm placerat på ett vitmålat slitet arbetsbord med mått antecknade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett svart metallfäste med ett 20mm stålrör och en spännskruv, placerat på ett använt vitt arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gammalt fast fäste för kapanhåll med installerat 20mm metallrör bredvid en ritsad yta, förberedd för verkstadsanvändning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett anpassat verktygsfäste med en svart aluminiumarm och ett grått stålrör med en svart spännskruv på en vit arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Anhållet kommer att monteras fast på sågbordet men enkelt kunna fällas bort om det inte behövs. Två kraftiga ekreglar kommer att monteras på kortsidorna för att montera klyvanhållet i och dom kortare rostfria benen som gör att man inte behöver montera dom högre benen om det bara är en enstaka sågning. Sågbordet får alltså två arbetshöjder.

Modifierat sågbord med nytt anhåll monterat på träreglar och justerbart aluminiumarm med stålrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Anpassat såghållare med aluminiumarm och stålrör monterat på sågbord, redo för klyvning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild på anpassat sågbord med aluminiumarm och stålrör som en del av konstruktionen för klyvning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett hemmagjort klyvanhåll till soffbord uppvisande aluminiumarm och bussningar, delvis monterat på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Aluminiumarm med bussningar och ett demonterat fäste på en arbetsbänk i en verkstad, omgivet av verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sågbord med justerbara ben och modifikationer för klyvning, två bussningar synliga, i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fyra ”Pelarborr” fyller samma funktion men det är ju slöseri med resurser!

Sågbord med aluminiumarm, stålrör och ekreglar för modifierat klyvanhåll, ölburkar som stöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trevlig Helg!
Dag
 
  • Gilla
bulleribock och 6 till
  • Laddar…
Lång dags färd.........

Har idag fortsatt med sågbordet. Det nya klyvanhållet är färdigt och dom fyra förhöjningsbenen är monterade. Som bordssåg hamnar då sågytan på 27cm. Vill man ha den fristående monteras dom fyra rörbenen snabbt. Dom två bastanta ekreglarna fick snedfasas då dom långa bordsbenen är vinklade ut från bordet. I morgon blir det fasning/putsning av alla ekbitar och en klyvlinjal skall tillverkas för att fästas i aluminiumarmen. Sen blir det dags att lösa klyvkniven. Tid tar det men det blir nog bra till slut.
Dag

Ett hantverksprojekt med sågbord, förhöjningsben, ekreglar och en aluminiumarm som ingår i konstruktionen på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett arbetsbord med nytt klyvanhåll och monterade förhöjningsben i snickarverkstad, redo för fasning och tillverkning av klyvlinjal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Anpassat sågbord med nytt klyvanhåll, förhöjningsben, snedfasade ekreglar och arbetsverktyg på verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av ett hantverksprojekt som visar det nytillverkade sågbordets klyvanhåll och monterade förhöjningsben.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av ett träfäste monterat på ett sågbord med förhöjningsben och ekreglar snedfasade för justering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delvis monterat sågbord med nytt klyvanhåll och förhöjningsben i ek, samt detalj av aluminiumarmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sturmtiger och 3 till
  • Laddar…
Sågbordet klart!

Anhållet ger ca. 20cm till höger om klinga. Två tumstocksdelar kommer att monteras då klingan sitter på plats. Det blir manuell höjning av klingan under bordet så en liten stump kommer att fräsas in i anhållet när klingan är placerad i sitt rätta läge. Nu återstår det bara att fixa klyvkniven och montera sågen i bordet plus lite andra moment. Men det får bli nästa veckas jobb!

Dag

Ett hemmagjort sågbord av metall och trä med anhåll och plats för sågklinga, redo för vidare montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träbit med måttmarkeringar vid 20 cm, placerad på en arbetsyta, förberedd för sågbordsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av sågbord med anhåll till höger om klingans position och tumstock för mätning, ofärdigt byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hemmagjort sågbord under konstruktion med anhåll, arbetsbänkar och träspån i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pysslarn och 6 till
  • Laddar…
On - Off

I och med att jag skall använda en 18v cirkelsåg i sågbordet så måste det bli en annorlunda lösning av On - Off knappen. En 220v såg med sladd är lätt att styra över en extern brytare. Med en batterimaskin får det bli en helt annan lösning med mekanisk styrning.
Jag har funderat i många olika banor och stundtals har vilda idéer dykt upp men tyvärr har ett steg framåt oftast slutat tillbaka på ruta ett igen.
Men i dag blev det ett inköp för att testa en idé som dök upp tidigt i morse vid frukosten. Jag får testa idén i morgon och hoppas jag kan pricka av ännu ett delmål på sågbordsresan!

Dag

Komponenter för att anpassa en 18v cirkelsåg till sågbord med brytare och mätverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Beemaster och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.