Vad för färgspruta ska man för att lacka tex innerdörrar mm som inte är allt för dyr?
 
?
 
Har du tillgång till tryckluft? Då är sprutan billig, t.ex. denna skulle funka fint: https://www.biltema.se/verktyg/tryckluft/fargsprutor/fargspruta-sg600-2000034670

Utan tryckluft finns elektriska alternativ som funkar helt ok, en sak man får tänka på med dem är att de spottar när färgen tar slut. Man får alltså aldrig låta färgen sina i koppen innan man fyller på.

Färgen är ett kapitel för sig. Jag har med gott resultat sprutat latexfärg på skåpluckor. Färgen behöver förstås späs och när man jobbar i hemmiljö så får man stå ut med små noppor/ damm i färgen.
Var också noga med att luckorna blir 110% rena från fett, inte minst latexfärg har oerhört svårt att flyta ut över en fet yta.
 
Har använt Biltema ES 650 i några månader. Kostar ca 450:-. Sprutat alla köksluckor/lådor. Med äggoljetempera har jag målat om "bastupanel"-tak i grabbarnas rum, listor, karm och speglad furudörr. Skall man spruta väggar är det äggoljetempera som gäller. Den fixar inte väggfärg. Den som inte grejar att spruta en dörr med den sprutan klarar det inte med någon spruta.
 
Intressant, är inner på att köpa Biltemas SG500 färgspruta tryckluft för att lackera om ytterdörren själv. Vad använder man för typ av färg till en ytterdörr ?
 
Just Biltemas spruta kan jag inte ge en personlig åsikt om. Kompressorsprutor som sådana är ju klart att föredra om man gör mycket jobb i verkstaden eller om man har en smidig portabel kompressor som duger. En ytterdörr till ett yngre hus skulle jag personligen plocka ner och göra ett så gediget underarbete på som jag bara kan. Det skulle dock fungera klockrent med typ en Biltemas ES650 (CLO och Jula har likvärdiga sprutor) men det beror också på vad man ser för användning av färgsprutan i förlängningen. Är man prismedveten och kanske mest sprutar lite för husbehov och inte har kompressor eller ser någon större framtida användning av kompressor så är mitt tips att spara pengar och köpa typ ES650. Har man lite yvigare måleriplaner så är ju kompressorspruta kanske det bästa alternativet.
Bl.a har Bosch en spruta som liknar ES650 men som klarar väggfärger. Den är riktigt bra men kostar nästan 2.000 kr. Skall man ge sig på att klara hushållets alla målerijobb inklusive väggfärg så är det ett riktigt bra alternativ. Min erfarenhet är att den inte lika smidig och enkel som ES650 men mycket mer kompetent. Målar man med väggfärg skall man vara uppmärksam på munstyckets slitage och byta när hålet blir stort och/eller ojämnt. Med det sagt så tycker jag ändå att en tryckluftsspruta är aldrig fel att ha om man har kompressor.

Vad det gäller färg till dörr så det som redan finns på dörren avgörande men många förstå-sig-påare svarar många att fönsterfärg är "the shit". Är dörren helt oskyddad mot naturens krafter så är det nog ett bra val. Kan i det flesta fall brytas så färgvalet är ju efter smak. Linoljefärg och lasyrer vet jag har använts med gott resultat också. Hållbarheten vet jag inte exakt men fönsterfärg skall vara bland det bästa.

Ålder på dörren kan vara av betydelse. Ett äldre hus med gammal vackert hantverkad dörr och märkt av tidens tand kanske inte sprutmålning är det allra bästa alternativet för. Tyvärr byter många bort vackra gamla fullgoda dörrar eller behandlar dem på ett sätt som förtar ett gammalt hus charm. En sån dörr penselmålar man.
 
Jag rekommenderar stark Biltemas billigaste (SG600). Den fungerar alldeles utmärkt. Vet att en del lackeringsfirmor föredrar att köpa billiga sprutor eftersom de bäckar igen för eller senare ändå.
 
För snickeriarbeten som att lacka köksluckor fungerar HVLP som ovan nämnd Bosch eller en Wagner utmärkt. Sådana ger bra finish och minimalt med överspray men är långsamma för vägg och takmålning jmf med airless-sprutor (som å andra sidan är dyrare och ger sämre detaljfinish).
Det finns en lång och bra tråd om sprutmålning i ett annat underforum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.