useless useless skrev:
Vilket pris då?
Det nominerades till Kasper Salinpriset 2010, Mies van der Rohepriset 2011 och tilldelades bland annat The International Architecture Award av the Chicago Atheneaum 2011.
 
  • Gilla
HOBBY ARCHITECT och 1 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
C cpalm skrev:
Du är ett bra arkitektämne, det hör jag det. :rofl:
Vad menar du?
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det nominerades till Kasper Salinpriset 2010, Mies van der Rohepriset 2011 och tilldelades bland annat The International Architecture Award av the Chicago Atheneaum 2011.
'Nominerades till' är inte samma sak som att vinna. Donald Trump nominerades till fredspriset...
 
C
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Vad menar du?
Det var lite retsamt menat, därav smileyn.
Men om du inte fattade piken så finns det en rätt utbredd uppfattning att det nästan verkar vara ett krav på att en god arkitekt skall gå igång på den där typen av byggnation, medan "vanligt folk" i allmänhet tycker att det är skitfult.

P.s. Personligen kan jag tycka att det finns många häftiga exempel på modernism, men INTE inklämt i en 1700-talslänga.
 
  • Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
C
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Det är bara dina fördomar.
Inte bara mina. Som flera andra varit inne på: https://www.arkitekturupproret.se/, men de känner du säkert redan till.
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
useless useless skrev:
'Nominerades till' är inte samma sak som att vinna. Donald Trump nominerades till fredspriset...
Det vet jag, men du fick denna info som bonus när jag berättade vilket pris de vunnit. ;)
 
  • Gilla
crappyusrname och 1 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
C cpalm skrev:
Inte bara mina. Som flera andra varit inne på: [länk], men de känner du säkert redan till.
Dom där tokarna är spm arkitekturens sverigedemokrater. "Det ska va som det alltid har varit." Så jävla polariserat. Varför skulle man inte kunna bygga både i gammeldags stil och modernt. (Inte samtidigt då förstås.)
 
  • Gilla
arkTecko och 1 till
  • Laddar…
C
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Dom där tokarna är spm arkitekturens sverigedemokrater.
Ja, som sagt, du tänker som en riktigt arkitekt. :rofl:
Skall inte argumentera om det i den här tråden. Bara konstaterar det.
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
C cpalm skrev:
Ja, som sagt, du tänker som en riktigt arkitekt. :rofl:
Skall inte argumentera om det i den här tråden. Bara konstaterar det.
Du citerade ju bara en del av mitt inlägg. Säger ju allt.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi skrev en artikel om det 2011 och fick visa fina bilder på det av arkitekturfotografen Åke E:son Lindman. Här kan ni läsa om hur arkitekterna tänkte när de ritade det. [länk]
Fina bilder och huset är spännande. Personligen tycker jag inte det passar in men det är redan bevisat att det verkar vara en vattendelare. Det jag tycker är mest synd är att materialvalen i vissa fall ser väldigt budget ut. Till exempel liknar badrummet en hyresrätt. Hade man lagt ner genomgående samma energi och kvalitet i huset hade säkert fler gillat det.
 
J Jarlsgård skrev:
Jag tycker som såhär.

Jag gillar inte försöker bygga något som ska se ut som något det inte är.

Så att försöka återuppbygga ett 1700-tals radhus känns fel. Med det sagt tycker jag detta är för modernt. Jag hade hellre sett att man gjort ett modernt bygge med inspirstion/influenser av original husen. Kanske med faluröd träfasad, spröjs lösa fönster men ändå symmetriskt satta och med sadeltak. Så att det följer siluetten men ändå sticker ut så att säga :)

Håller med dig i det du skriver. Tycker kanske inte att det som är på platsen är för modernt i sig, men det sticker ut lite väl mycket från den övriga bebyggelsen i profil. Föredrar dock detta före någon pastisch, men något som följde profilen på det befintliga hade varit att föredra tycker jag.

Är det något jag ogillar så är det saker som försöker efterlikna något det inte är. Plåttak som ska se ut som tegel, falsk spröjs, klinker som ska efterlikna sten mm. mm.
 
  • Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…
Ja det finns då folk till allt...
Kul att springa på en greting när man ska till sovrummet.
 
richardtenggren
R R650 skrev:
Ja det finns då folk till allt...
Kul att springa på en greting när man ska till sovrummet.
Man behöver ju inte gå i kanten av bron, det går ju utmärkt att gå på akrylplasten i mitten.
Jag kan hålla med om att det är konstigt att man inte lagt akrylplast i hela bredden.
 
A Andreas_jti skrev:
Fina bilder och huset är spännande. Personligen tycker jag inte det passar in men det är redan bevisat att det verkar vara en vattendelare. Det jag tycker är mest synd är att materialvalen i vissa fall ser väldigt budget ut. Till exempel liknar badrummet en hyresrätt. Hade man lagt ner genomgående samma energi och kvalitet i huset hade säkert fler gillat det.
Jag håller med dig helt och hållet. Verkar som arkitekten inte fick uppdraget att inreda badrummen för där skar det sig totalt! Vilken tabbe, synliga vent-rör, billigt kakel och enkla oestetiska lösningar. Så går det när man ska snåla in på kostnader, sorgligt!
 
  • Gilla
Andreas_jti
  • Laddar…
richardtenggren
Detta är tydligen ritat av Gert, men tror inte han varit med på insidan, känns som att de inte kom ända in i mål liksom.
 
  • Gilla
Jensa86
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.