Jag har jordvärme och en ivt-anläggning som är 16 år gammal och fungerar väl.
Min fråga är:
Behöver man byta givaren som sitter på husväggen och påverkas den av solljus och vind mm på vintern för att ge rätt temperatur inomhus?

Jag bor i ett en-planshus med inredd källare av betong där t.o.m. bjälklaget är i betong. För extra värme på vintern eldar jag i en kamin. Det känns inte som det blir tillräckligt med värme främst i källaren där jag har element i varje rum. Bättre fråga nu innan nästa vinter kommer.
 
C
I menyn kan du kontrollera att utegivaren signalerar rätt temperatur till pumpen (GT2).
Men det är normalt inget som går sönder.
Har du termostater på radiatorerna i de rum som värms av kaminen (antar att kaminen inte står i källaren)?
När du eldar reagerar annars pumpen med att skicka ut mindre värme och då blir det kallare i t.ex. källaren.

Alternativt kan pumpen vara dåligt inställd. Den har en värmekurva som bestämmer hur mycket värme som skall skickas ut vid en given utetemperatur och returtemperatur från radiatorerna.
 
  • Gilla
Frangipanista
  • Laddar…
Kaminen står på övervåningen. Även när jag inte eldar är elementen inte så varma. Ska jag öka på displayen? Ska så småningom installera en kasett i öppna spisen i källaren och elda där. Den använder jag inte idag. Har även en liten dosa inne som jag tror känner av något. Ser ut som en Liten fjärrkontroll, ska jag lägga den i källaren kanske?
C cpalm skrev:
I menyn kan du kontrollera att utegivaren signalerar rätt temperatur till pumpen (GT2).
Men det är normalt inget som går sönder.
Har du termostater på radiatorerna i de rum som värms av kaminen (antar att kaminen inte står i källaren)?
När du eldar reagerar annars pumpen med att skicka ut mindre värme och då blir det kallare i t.ex. källaren.

Alternativt kan pumpen vara dåligt inställd. Den har en värmekurva som bestämmer hur mycket värme som skall skickas ut vid en given utetemperatur och returtemperatur från radiatorerna.
 
C
Frangipanista Frangipanista skrev:
Ska jag öka på displayen?
Du kan öka där, men risken är att det då istället blir för varmt när det är varmt ute. Med rätt inställd värmekurva så skall du inte behöva skruva upp och ner på pumpen.

Har även en liten dosa inne som jag tror känner av något. Ser ut som en Liten fjärrkontroll, ska jag lägga den i källaren kanske?
Har aldrig sett en trådlös inomhusgivare, men om du har en sådan så placera den för all del i det kallaste rummet.
Men kanske bäst att kolla upp exakt vad det är för något.
 
  • Gilla
Frangipanista
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Du kan öka där, men risken är att det då istället blir för varmt när det är varmt ute. Med rätt inställd värmekurva så skall du inte behöva skruva upp och ner på pumpen.


Har aldrig sett en trådlös inomhusgivare, men om du har en sådan så placera den för all del i det kallaste rummet.
Men kanske bäst att kolla upp exakt vad det är för något.
 
  • Föråldrad vit fjärrkontroll för termometer märkt med "TFA Germany" på en brun yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den där är väl inte till värmepumpen?
 
useless useless skrev:
Den där är väl inte till värmepumpen?
Jag har ingen aning vad den är till annars. Låg i huset när jag flyttade in.
 
C
Det där verkar vara en fjärrtemperaturgivare till en termometer/väderstation.
23112-1_bezdratovy-teplomer-s-hodinami-tfa-30-3034-10-ratio.jpg
Tvivlar på att den har något med värmepumpen att göra.
 
  • Gilla
lordi
  • Laddar…
Det där är säkert en givare till en batteridriven TFA väderstation som kanske sitter kvar någonstans i huset(?) Hör inte ihop med värmepumpen. Men det är bra att ha en väderstation så man har koll på ute och innetemperaturerna och luftfuktighet etc.
 
C cpalm skrev:
Det där verkar vara en fjärrtemperaturgivare till en termometer/väderstation.
[bild]
Tvivlar på att den har något med värmepumpen att göra.
Ok där ser man. Då är det mysteriet löst tack
 
J Josth skrev:
Det där är säkert en givare till en batteridriven TFA väderstation som kanske sitter kvar någonstans i huset(?) Hör inte ihop med värmepumpen. Men det är bra att ha en väderstation så man har koll på ute och innetemperaturerna och luftfuktighet etc.
Tror inte själva väderstationen finns kvar. Inte sett någon iaf.
 
C
Kanske förresten är läge för en genomgång av pumpen så att den går som den skall och inget är igensatt någonstans?
Lite beroende på var i landet du finns har ju de senaste vintrarna inte direkt satt uppvärmningen på prov.

Se bara till att du anlitar någon seriös och inte låter dig luras att kompressorn är slut och att du behöver en ny värmepump. Verkar tyvärr vara ganska vanligt. Ungefär som när TV-handlarna förr i tiden sade att bildröret är slut när de hellre ville sälja en ny TV än att reparera något gammalt.
 
  • Gilla
Frangipanista
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Kanske förresten är läge för en genomgång av pumpen så att den går som den skall och inget är igensatt någonstans?
Lite beroende på var i landet du finns har ju de senaste vintrarna inte direkt satt uppvärmningen
Se bara till att du anlitar någon seriös och inte låter dig luras att kompressorn är slut och att du behöver en ny värmepump. Verkar tyvärr vara ganska vanligt. Ungefär som när TV-handlarna förr i tiden sade att bildröret är slut när de hellre ville sälja en ny TV än att reparera något gammalt.
Det gick sönder en del för 2 år sedan när det var som kallast och en firma var här och bytte delen. Kommer inte ihåg nu vad det var. Antar han kollade över resten lite då. Den har funkat bra sen dess förutom vädret som gett ojämn temp inne. På sommaren producerar den endast varmvatten.
 
Finns ett problem med de stålomspunna gummislangarna som särskilt drabbat IVT har jag läst. Att metallen är magnetiskt och flexslangarna fylls med magnetit från värmesystemet. Då blir cirkulationen dålig i värmesystemet och det känns kallt i huset. Kanske någon bör undersöka konditionen på dessa slangar och även cirkulationspumpen hos dig?
 
  • Gilla
Frangipanista
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.