J
Hej!

Nu ligger det en trevlig kåk ute, för entusiasten ett drömklipp för realisten kanske en mardröm.

Men vart går egentligen gränsen för en normal person med begränsad budget? Hur mycket jobb är det att få ett sånt här objekt beboeligt? Någon som har erfarenhet av att renovera ett liknande objekt och kan delta med sig av sina erfarenheter?

Här är objektet:

Äldre rödfärgad trähus med slitna fönster och tak, omgivet av grönska, potentiellt renoveringsobjekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsbehovigt rum med skadat trägolv, bar vägg och gammal tom bokhylla vid sidan av ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förfallen interiör av ett hus med skräp och bråte på golvet, avskalade väggar och en trappa som leder uppåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nedbrytet interiör av ett gammalt hus med skadade väggar och spillror på golvet som behöver renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förfallen inredning av ett rum med skadat tak, trasigt golv och öppna fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Förfallen inomhusmiljö i hus med skadad innertak, sönderfallna golvplankor och gammalt fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där tycker jag blev "orimligt" cirka 1970 :(
 
  • Gilla
  • Haha
E-L J och 6 till
  • Laddar…
J Stormfrog skrev:
kanske en mardröm.
Inte bara kanske. Ska man renovera den kåken ska det va för att man verkligen vill ha just den och ingen annan för den är inte "värd" att renovera.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Åja, jag tycker att det var ett väldigt charmigt hus men det faller ju under rubriken "vi räddade en ödegård" vilket ju i sig vore ashäftigt med det huset. Men allt beror på hur starka nerver man har, hur mkt tålamod man har och hur mkt tid och pengar det får kosta. Och till vilken standard man vill ha huset i slutändan.
Men... Nej jag hade inte gjort det. Men jag skulle vilja att jag vågade ;).
 
  • Gilla
Strmpr och 2 till
  • Laddar…
Det där skulle inte ens jag ge mig på om det inte fanns ett fullt beboeligt hus på samma gård.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Orimligt har det nog varit länge. Det är inte bara förfall, utan även skadegörelse. Tacka din lyckliga stjärna för att du slipper.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Beror som sagts på. . .

Om du är van att bo i skogen under en pappskiva så kan du ju snabbt få till det så detta blir bättre. :D

Men oftast vill man ha bra komfort och då ska du leta efter bättre objekt än denna kåk.

//AA
 
Tja...

Det där innebär extremt mycket jobb, stora kostnader och ett mångårigt projekt.

Du bör vara hyfsat snickarkunnig men åtminstone ta hjälp av dem som kan och förhoppningsvis är billig inom familj, släkt och bekantskapskrets.

Jag och min familj köpte ett torp/sommarstuga i september 2016. Allt såg pittoreskt ut. Solen sken, trädgården löpte genom en björkskog mot sjön. Säljarna var i 80-årsåldern och ingjöt förtroende och tillit.

Nu, 3 1/2 år senare, har vi i princip gjort allt som tänkas kan. Vi har rivit alla innerväggar och innertak. Rivit veranda och öppen farstukvist. Rivit bort gamla plåttaket och ersatt delar av en myrangripen nockås. Tagit bort gamla golvåsar samt grävt ur krypgrunden rejält. Bytt alla fönster och dörrar. Fixat nya golvåsar med isolering och nytt golvspån. Reglat cc60 utvändigt timret med reglar och sedan isolerat och spönat med liggande panel. Reglat innerväggar och isolerat. Ett lager OSB och ett lager gips. Nu är väggarna spacklade och slipade. Innertaken är på plats via nedregling, isolering och panel. Yttertaket är sedan ngt år reglat och isolerat på befintligt planktak. Rote, takpapp, läkt och ny pannplåt och bandtäckning.

Nu saknar vi el och vatten. Badrummet ska förses med tapet och matta efter golvvärme och flytspackling. Alla innerrum, inklusive kök, är fortfarande bara färdigt skal. Utanpåliggande el ska till när vi tapetserat, lagt golv och listat.

Nu i helgen fick jag ta ”ledigt” från stugan. Haft fem veckors ”semester” från jobbet och då lagt 98 procent av dagtid där. Upp 6.30 och i säng 23.30 nästan varje dag, vardag som helg. Litet yr, utmattad och muskelvärkande.

Ditt tänkta hus ser mycket större ut än min stuga (63 som blivit 85-90 kvm).
Kan bara föreställa mig det du funderar på att ta dig igenom.
Jag har haft farsan (allroundkunnig), morsan och frun vid min sida. Plus en svåger som kickade igång uppbyggnaden under tre veckor mot betalning. Själv var jag helt novis i början men har lärt mig mer och mer under resans gång. Vi la 730tkr på köpet och har snart kommit upp i samma renoveringskostnad trots att föräldrarna jobbat gratis i 3 1/2 år (!). Vi kommer att behöva låna 150tkr för att kunna färdigställa stugan helt.

Om det varit värt det? Både ja och nej!
Jag har lärt mig massor vilket byggt upp mitt sedan tidigare klena självförtroende. Bara boosten av att ha byggt sitt eget är enormt tillfredsställande. Jag har kommit samman med mina föräldrar och blivit 500 procent tightare med dem jämfört med tidigare.

Baksidan är samvetet gentemot dottern som blivit lidande. Inga större resor, inte lika mycket tid med henne som tidigare. Relationen till frun har varit som en berg-och-dalbana.

Jag skulle aldrig göra om resan, om man säger så. J-ligt mycket jobb som ska utföras maj-november såväl under semester som under kvällar och helger.
Samtidigt har man lärt sig mycket.

Mitt råd till dig är dock NEJ!
 
  • Gilla
  • Älska
Strmpr och 9 till
  • Laddar…
Y
Huset har sin charm, men jag gissar att utformningen inte är lik dagens standard. Små svårmöblerade rum osv. Badrum och tvättstuga kanske var ute i någon bod så ska man kompromissa och bygga bort det man charmades av för att få in nutiden. Är läget bra - riv och låt en hustillverkade bygga nytt i liknande stil. Då spar du nog både pengar och livsglädje.
 
Du kan polera en skitkorv hur mycket som helst. Men det är fortfarande en skitkorv.
 
  • Gilla
  • Haha
E-L J och 6 till
  • Laddar…
Har man för mycket fritid så är det bara att köpa. Men jag skulle gissa på att det tar minst 10år innan det är ett hus igen.

Fördelen med ett sådant här hus är att du får bygga om allt som du vill ha det. Golven behöver bytas, så man kan lika bra lägga golvvärme. Köket kan du flytta vart du vill, då allt ändå är skit. Toaletterna kan du med flytta till vart du vill, då allt måste göras om. Gör du allt jobb själv går nog renoveringen på en miljon. Men ska du hyra in elektriker och rörmokare så tror jag det går på en miljon till.

Har man tiden, pengarna och huset är på rätt plats, hade jag inte tvekat.
Som en skrev, kommer relationen med familjen bli lidande. Vet många fall där deras partner bygger nytt eller renoverar ett hus. När huset är klart skiljer de sig och säljer huset.

Vet en som köpte ett sådant hus. Är väll på runt 300m2. Det tog de 10år innan de kunde flytta in( som de gjorde nu i våras). Den renoveringen gick på 1 miljon (Men då har de haft inbrott 8ggr, annars hade det gått på betydligt lägre). Då har de dock köpt allt matrial från blocket.
Elen har jag fått dra där. Bara det har nog tagit ett par månader.vvs kände han också en person och han har nog med fått lägga flera månader på stället.
Men det blev ett väldigt fint hus.
De som köpte huset kunde 0% bygge. Men nu kan han nog det mest inom bygg. Han hjälpte mig att sätta upp gips för någon månad sedan. Tog inte en lång stund innan hela rummet var klart.
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Jag har sitt värre ruckel som har blivit fullgoda boningshus med goda förutsättningar att tjäna som bostad för 8 generationer till.
Fast det förutsätter att man antingen är träkunnig eller har en viss medfödd händighet och kan avsätta tid att lära sig hantverkskunnandet. Framför allt förutsätter det massor med tid. Och så förutsätter det att man anpassar sig till husets förutsättningar.

Skall man renovera sånt där snabbt med lejd arbetskraft och mycket pengar enligt någon färdigplanerad arkitektvision då blir det totalt orimligt.

Allt hänger på i hurudant skick grunden och timmerstommen är. Det går att lappa ihop en nästan hur dålig stomme som helst. Nors herrgård utanför Norrtälje är ett lysande exempel på det. Den timran är väl nästan till hälften ny. Fast det går åt oerhört många timmermansdagsverken och hjälpkarlsdagsverken innan ett sådant arbete är gjort. För att inte tala om en hel del virke som skall väljas ut på rot i skogen och kapas till långa längder ofta uppåt 10 meter och sedan antingen sågas eller skrädas till block och torka minst ett år gärna två innan de timras in på sin plats.

Att byta syllvarv och någon stock här och var är överkomligt men när det blir flera hela väggar som måste nytimras för att taket har läckt och väggen är rutten hela vägen uppifrån och ned då drar arbetsmängden iväg.

Samma sak om hela grunden måste förnyas. Gamla sättningar som har avstannat för 100 år sedan eller så är ingenting att bry sig om. Den tidens grunder satte sig alltid litet när huset kom på plats. Problemen kommer när grunden rör sig än idag.

Allt det övriga utom grund och timmerstomme är enkelt att förnya eller reparera förutsatt att det finns tid och att det växer träd i skogen.

Spontant skulle jag inte skrämmas av ett mindre hus i det där skicket men nu talar du om ett stort hus i sådär pass dåligt skick och det skrämmer. Ju större hus destu fler kvadratmeter vägg och tak och grund och golv och så vidare.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Först och främst: Finns det eller planeras det barn i familjen ska en renovering till normal och beboelig standard inte ta mer än max ett år eller så tycker jag. Med riktigt små kan det kanske ta lite mer tid, men annars anser jag att det är barnmisshandel att tvinga dem att växa upp på en byggarbetsplats.

För de växer upp riktigt, riktigt snabbt.

Sen är frågan om kåken håller ihop, om stomme, grund, syll mm är ok.

Finns det affektionsvärde kanske man kan tänja lite på principerna. Men inte mycket. Affektionsvärden är långtifrån alltid lika mycket värda som man tror.

Sen är frågan — vill du lägga precis all ledig tid på att bygga hus? I flera år? (eller den tid det tar att göra klart)

Hus finns det alltid. Men livet som swishar förbi får man tyvärr inte igen.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
För stort hus, det blir orimligt. Sedan har ju taket uppenbarligen läckt in så det kan finnas röta var som helst. Men ett hus på typ 100kvm i det skicket och någorlunda frisk stomme hade jag gärna försökt mig på.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Oj, instämmer med kritikerna.

Allt beror på livssituation och familj och pengar.

Är stommen och grunden bra så går det alltid att riva allt, tak mellanbjälklag bottenbjälklag ja allt så det bara är väggar kvar och så börja bygga upp igen.

Men det handlar om flera års jobb och många hantverkstimmar.

Hade inte ens innan barnen kom till världen velat ta på mig ett sådant projekt fast jag är en rastlös själ
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.