Hej,

Jag har en 430X som säger "ingen slingsignal". Laddstationen har fast grönt sken. Följande är gjort:

1. Kopplat ur slingan ur laddstationen. Laddstationen blinkar då blått. Således verkar laddstationen fungera.
2. Felsökt slingan manuellt med kabelsökare. Den ger signal hela vägen runt.
3. Återställt inställningar på klipparen.
4. Skickat ny slingsignal vilket dock inte gick. "Ny slingsignal ej skapad" säger den.

Eftersom jag inte kan skapa ny slingsignal och slingan är hel tänker jag att det är slingsensorn som kanske är trasig? Kan man isf byta en sådan själv?

All input är uppskattad. Klipparen har gått ca 550h.
 
Har du garanti på den så börja ej själv att mecka och öppna maskinen.
Kolla signalvärdena du får från sensorerna genom att hålla nere 0 några sekunder. Kanske ger någon ledtråd.

Du har koppla vänster och höger beg.kabel till korrekt kontakt?

Har den fungerat men nu hux flux lagt av?
 
Har inte kunnat läsa mig till längden på garanti men hon köptes in för ca 2 och ett halvt år sedan från aukt. återförsäljare. Troligen ingen garanti kvar med andra ord.

Höger och vänster är på rätt ställe/kontakt.

Hon fastnade när vi var på semester och och när vi kom tillbaka hade hon slut på batteri. Bar då tillbaka henne till laddstationen och när hon skulle ut igen saknade hon slingsignal. Inte haft några problem innan mer än att jag har grävt av slingan en gång tidigare. Ska prova att hålla in 0. Täck för tipset. Kände inte till det.
 
Jag har också börjat få liknande problem med min 420.
Kommer upp en ruta som säger slingfel. Ibland när man öppnar locket står det ”Följer ut” men det står stilla i bort.
Drar jag då ut den ur boet så startar den. Sedan går den bra, laddar och går ut igen.
Har fått för mig att felet uppstår om jag varit inne och ändrat något, t ex ändrat tidsschema.
 
Detta är liknande. Det står "Följer ut" när jag försöker starta från laddstationen men går som sagt inte ut och sen blir det "Ingen slingsignal". Hon startar dock inte om jag drar ut henne heller.
 
H
Hade samma på min.
Slingan var av.
Min kära sambo hade kört ned spaden rakt i slinga .
Allt ok i laddstationen.
Sökte med mätare runt allt ok.
Mätte Ohm allt ok.
Koppla ena guiden på ena slinga då fungerade det.
När jag tog andra guiden så fick jag slingfel.

då kom sambon och sa hon hade grävt i rabatterna, så tog upp slingan där hon vart och den va av på 3 ställen.
Men vet inte om de låg nära så signalen gick genom men inte vart nog stark för roboten eller om fukten i jorden ledde över.
Skarvade och nu är Hugo på full klipp igen.

det andra jag kan tänka mig är om åskan vart framme
 
  • Gilla
Johan Svanbäck
  • Laddar…
MultiMan
J Johan Svanbäck skrev:
Har inte kunnat läsa mig till längden på garanti men hon köptes in för ca 2 och ett halvt år sedan från aukt. återförsäljare. Troligen ingen garanti kvar med andra ord.

Höger och vänster är på rätt ställe/kontakt.

Hon fastnade när vi var på semester och och när vi kom tillbaka hade hon slut på batteri. Bar då tillbaka henne till laddstationen och när hon skulle ut igen saknade hon slingsignal. Inte haft några problem innan mer än att jag har grävt av slingan en gång tidigare. Ska prova att hålla in 0. Täck för tipset. Kände inte till det.
Det har väl åskat och eftersom du lämnade den inkopplad så har något skadats, slingan och/eller klipparen.. Känns som den troligaste förklaringen med det du berättar.
 
Skönt att inte vara ensam i detta :) Min känsla har hela tiden varit att slingan faktiskt är av så jag ska prova att flytta över guiden till slingan. Tack för tipset.

Åskan kan ha varit framme medan vi var på semester men jag isf inte märkt av det på annan apparatur.
 
H Hallerudsbo skrev:
Hade samma på min.
Slingan var av.
Min kära sambo hade kört ned spaden rakt i slinga .
Allt ok i laddstationen.
Sökte med mätare runt allt ok.
Mätte Ohm allt ok.
Koppla ena guiden på ena slinga då fungerade det.
När jag tog andra guiden så fick jag slingfel.

då kom sambon och sa hon hade grävt i rabatterna, så tog upp slingan där hon vart och den va av på 3 ställen.
Men vet inte om de låg nära så signalen gick genom men inte vart nog stark för roboten eller om fukten i jorden ledde över.
Skarvade och nu är Hugo på full klipp igen.

det andra jag kan tänka mig är om åskan vart framme
Vi har också grävt av slingan när vi röjt maskrosor. Då blev det tvärstopp resp. att den blev lite yr den inte hittade guideslingan.
Nu är det dock något annat. Den startade inte imorse utan jag fick dra den ur laddstation och starta. Då fungerade det och den går fortfarande, 9 tim efter min åtgärd. Detkänns nästan som att den ”fastnar” i laddstation när man ändrat något eller att den startar på timer.
Vi har varit noga med att dra den ur laddstation och sedan bryta strömmen när det börjat åska. Har nästan en känsla av att felet uppstod efter sista gången vidgjorde denna insats.
 
H
Dom är känsliga för åska
Ta bara en bit slinga å lägg ut ny ett par meter.
Samma fel så vet du att det är trasig
 
  • Gilla
Johan Svanbäck
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Dom är känsliga för åska
Ta bara en bit slinga å lägg ut ny ett par meter.
Samma fel så vet du att det är trasig
Smart. Hade man ju kunnat tänkt på :) Tack för tipset.
 
H
Jag testa olika tills en sambo kom och erkände att hon hade grävt.
Men som sagt jag hitta inget fel med slingtestaren.
Men roboten sa sling fel.
 
F
H Hallerudsbo skrev:
Dom är känsliga för åska
Ta bara en bit slinga å lägg ut ny ett par meter.
Samma fel så vet du att det är trasig
inte nödvändigtvis. Jag hade samma fel.

Med några meter slinga (tror det var 30m eller nåt) tillfälligt lagd så gick den men när jag kopplade in vanliga slingan var den dör trots grön diod. Meggade slingan då jag trodde den var kass men allt var ok.

Fick byta ett kort i laddatationen så gick den igen. Detta var inget dom hittade på felsökningen hos aukt.ÅF.

Detta var efter ett åsknedslag i närheten.
 
Men om det nu skulle vara dålig kontakt, avgrävd slinga e likn, varför går den då problemfritt när man väl får igång den?
 
F fsn skrev:
inte nödvändigtvis. Jag hade samma fel.

Med några meter slinga (tror det var 30m eller nåt) tillfälligt lagd så gick den men när jag kopplade in vanliga slingan var den dör trots grön diod. Meggade slingan då jag trodde den var kass men allt var ok.

Fick byta ett kort i laddatationen så gick den igen. Detta var inget dom hittade på felsökningen hos aukt.ÅF.

Detta var efter ett åsknedslag i närheten.
Fråga: Klipparen fungerade när du hade ny slinga på 30m tillfälligt lagd men inte på den ordinarie slingan? och det berodde på laddstationen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.