Jag är ingen expert men dom som gjorde vårt badrum i källaren körde nät, samt att vi kört nät i andra halvan av källare som vi putsat själva.
Det blir ju som en kaka på betonghålstenen som håller ihop även om det skulle spricka lite bakom.
Vi har en gillestuga också där det inte är nät och sär har vi massa småsprickor. Så om su har ett hus om rör sig lite så skulle jag kört på nät, även om det är riktigt drygt att sätta.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
Nu till frågan: behöver jag nät?
Ja.
 
Tusan också. Jaja, det är väl bara sätta upp nät då. Men det gör man väl efter att man har slammat?
 
Japp slamma först sedan nätning.
 
Snåla inte på märlorna. Sjukt tråkigt när nätet börjar bukta ut när du ska putsa sen :p
 
Hm, en säkerligen dum praktisk fråga: Jag antar att jag måste spika märlorna i fogarna (kalkbruk). Hur hittar jag fogarna när det är slammat?
 
Du ser fogarna efter att du har slammat så inga problem. Själv så skjuter jag fast näten med klammer-pistol, går riktigt fort.
 
N
Hej.
Alla skriver att du ska näta, men ingen skriver vilket nät du ska använda.
Jag anser inte att du behöver näta.
Och tycker att bruk med klass A blir för hårt, men fungerar. Jag hade kört B bruk som grundning.
Och och ruggig yta för bra fäste.
C bruk är bra som ytskikt, och 1 mm bruk fungerar nog bra invändigt slammat.
Men blir ganska fint och ger inte lika mycket karaktär som 3 mm bruk, men är det en inredd källare så hade jag använt 1 mm bruk.
Utvändigt med 1 mm ser det ut som en dåligt riven slätputs med 3 mm bruk.
 
Redigerat:
  • Gilla
patrik_bjorklund
  • Laddar…
Nu har jag redan köpt lite A-bruk, så jag börjar med det iaf.

Om man läser Finjas instruktion så låter det inte som att man behöver nät egentligen, men det kanske är mer förlåtande för en klåpare som undertecknad?

Jag hade tänkt använda det här nätet, som vad jag kan se är identiskt med Finjas. Jag hade tänkt fästa det med sådana här krampor. Det jag inte riktigt har fått klart för mig är hur jag skall få lite distans mellan nätet och väggen, men det kanske inte behövs?

Sedan tänkte jag sätta avdragsbanorna ovanpå nätet, det verkar enklast. Jag har inte riktigt bestämt hur jag skall fästa dem, om jag skall sätta dem i lite bruk eller om jag skall dra fast dem med krampor också.
 
N
=)
du har köpt rätt nät men kramlorna är fel. Man skruvar in dom med distanser så nätet sitter utanför väggen.
Och bruk kommer in bakom, som du skrev,
Putsbanorna sätter du med vattenpass dagen innan med ex gipsbruk.
Men om du inte ska putsa badrum så behövs inga putsbanor.
Slå på en lös grundning med det a bruk du köpt, förvattna innan för att få bort damm, inte annars.
 
N
Och väljer du att näta ska nätet sitta i c bruket. A och B bruk är hårdare än nätet, och spricker bruket så spricker även nätet. Sitter nätet i c bruket framför kommer du inte märka att det spricker bakom i a bruket.
Men som sagt tidigare, man brukar inte näta invändigt.
 
Hm, det vore ju onekligen skönt att slippa nätet... Mycket av det jag skall putsa skall kaklas sedan, så blir det någon liten spricka är det väl inte hela världen.

Men jag tänker att det kanske är lättare att få bruket att sitta kvar på väggen om man har nät. Det här är ju första gången jag putsar...

Jag kanske får köpa finjas svindyra nätfästen ifall jag skall använda nät. Kanske testar utan på någon väggsnutt först...
 
N
Ska det kaklas så är banor bra, kanske 1,5 meter imellan så man kan dra käpp.
Och gipsbruk ska man inte ha i våtutrymme eller i källare vid risk för tillskjutande fukt, så sätt banorna med c bruk, svårare med a bruk.
Men då ska putsen brädrivas, inte slammas.
Du har rätt i att putsen stannar lättare kvar om du har nät på väggen, och putsen ska helst slås på.
Om du nätar så kör på dom märlor du köpt, och överlapp 3-5 rutor, spika på mitten uppifrån och ner först, håll det sträkt.
 
Redigerat:
Ja. Slamningen är ju bara det första lagret med A-bruk. Det andra lagret med C-bruk tänkte jag trycka dit med skånska.

Jag har inte köpt varken nät eller kramlor än (råkade dra av en hälsena, så det är lite paus i projektet just nu) så där kan jag ändra mig. Men det är typ omöjligt att plugga och skruva i mina väggar, det enda som verkar rimligt är att spika i fogarna. Men finjas nätfäste går ju att spika dit också.

Jag funderade ett tag på att sätta avdragsbanorna i kakelfix, men det kanske är lika enkelt med c-bruk :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.