Hej

Ny som husägare, ny på forumet.
Har precis köpt ett hus byggt 1921 som idag har självdragsventilation. Besiktningsmannen menade på att ventilationen från- och tilluft inte är tillräcklig. Min fråga är hur man bäst ventilerar huset till ett så bra pris som möjligt (FTX är inte aktuellt nu) samt om man kan överventilera eller ventilera för mycket? Vilka är koncekvenserna?

Jag har förstått att frånluftsfläktar bör in i smutsiga utrymmen (kök, badrum, garderob) och tilluft i rena utrymmen (sovrum, vardagsrum). Bör man ha en (till eller frånluft) i varje rum eller är det för mycket?

En annan fundering på ämnet är vår vind, idag kallvind med viss påväxt som enl. besiktningsmannen kommer inifrån. Bör jag installera frånluftsfläktar på vinden eller är risken att fuktig luft då sugs upp ännu mer?

Tack

Fredric
 
  • Gilla
Henkan Sundberg
  • Laddar…
Att du inte har samma luftflöde i ett 100 år gammalt hus jmf med dagens standarder är naturligt. Jag hade avvaktat och sett hur ni upplever inneklimatet.
Som första steg kanske du kan montera in fläktar i bad/wc.
Antar att ni har en köksfläkt.
I ett hus som är hundra år lär det finns en hel del påväxt. Ta några bilder så blir det enklare att få en uppfattning om läget.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Börja med att sätta fuktstyrda fläktar med grundventilation i våtutrymmena. Kolla att eventuella befintliga kanaler är täta så inte den fuktiga luften hamnar på fel ställe.
 
Är med på att 100 år gammalt innebär en del skavanker och fel, ventilation inte som dagens standard mm men vill göra så bra som möjligt på ett så rimligt och enkelt vis som möjligt. Det finns fuktstyrd ventilation idag i badrum som är renoverade sedan 10 år, köket ska vi bygga nytt så iongen fläkt finns där idag utan enstaka till och frånluftsventiler som inte är tillräckliga.

Bilder från vinden bifogas för att visa påväxten. Era tankar?


Gammal träkonstruktion på vind med synliga tecken på fuktskador och påväxt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Synlig mögelpåväxt på träbjälkar och plank i ett gammalt husvindsutrymme, som indikerar behov av förbättrad ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oisolerad vind med synliga träbjälkar och spån, dammiga golvytor och rörledning längs taket, indikation på äldre ventilationssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mörk vind med träbjälkar och sparsam belysning där ljuset strilar in genom ett litet hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tilluftsventiler i vardagsrum, allrum, sovrum, ca 1 st per 25 m2 golvyta.
Frånluftfläktar med fuktautomatik och grundflöde i badrum, tvättstuga, toalett.
Se till att evt ha luftspalt i dörrar så att luften kan cirkulera även om dörren är stängd.
 
  • Gilla
marcusjj
  • Laddar…
Jag ser mest påväxt från spikhål eller gamla läckor. Är det något vitt du menar eller det svarta enbart ?
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vart är påväxten?
 
Det svarta menade besiktningsmannen är tecken på fukt inifrån och ev svartmögel. Inget är vitt vad jag kan se.
 
Bra, skrapa lite på det svarta och känn efter med en knivspets om panelen är murken eller blöt. Vad jag kan se lär det inte vara något speciellt. Alltså helt normalt på ett gammalt hus. Var besiktningsmannen från ett bolag som börjar på A?
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Tycker det ser helt normalt ut på ett gammalt hus eller menar besiktningsmannen att det finns 100 år gamla hus med helt opåverkat virke på vinden? Så länge virket torkar mellan perioderna det kan tänkas vara lite fuktigare så spelar det ingen som helst roll att det svartnar lite.
 
Besiktningsbyrån använde vi oss av så det finns fler då som reagerar på detta med andra ord.
Virket är torr och fint, har huggit med skruvmejsel så det verkar friskt och bra. Kanske kan sandpappra bort det svarta. Ingen fara att bygga in de så småningom som ni ser det?
 
Ingen idé att slipa, eller menar du av estetiska skäl?

Mitt tips är att hålla det under uppsikt över året, men är det torrt och fint nu så lär inte så mycket ändras så länge ni inte ändrar husets konstruktion.
 
Ser helt normalt ut på vinden. Håll koll på det, men ingenting att oroa sig för i nuläget. Det bör tilläggas att virket var betydligt bättre på den tiden också vilket gör det mer motståndskraftigt mot påväxt.

Ang. ventilationen är den såklart sämre med självdrag än i ett nybyggt hus med FTX. På vintern kan det dock bli tvärtom. Oftast är det de varma månaderna man har problem. Jag hade inte gjort några åtgärder direkt utan bo in er och se hur ni upplever det. Personligen hade jag nog nöjt mig med fläktarna i våtrummen.

Tänk hur många lägenheter det finns i våra städer som är byggda samtidigt, tidigare eller senare än ditt hus som ventileras med självdrag och där det bor människor.

Tyvärr har många besiktningsmän väldigt bristfällig kunskap om vad de uttalar sig om. Speciellt när det kommer till äldre byggnader och byggnadssätt.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
J
Tips är att rita med blyerts runt några påväxter och fota. Kolla om ett par år igen. Ni lär använda huset på helt nya sätt än det var konstruerat för, så det är bra att dokumentera lite och följa upp.

Där det är mer tydliga fuktgenomträngningar utifrån kan du laga/byta pannorna.

Men bo in er, ingenting rasar eller är anmärkningsvärt på 100årigt hus
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Tack för bra info och inspel, mycket värdefullt för en med mindre vana av detta.
På sikt har vi även en ambition att isolera vindsbjälklag och taket. Några farhågor ni ser där om att stänga inne fukt eller på andra sätt sätt krokben för oss själva när ambitionen är att minska energikostnader?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.