Hej
Har blivit ägare till en en inca rikthyvel. Kunde först kolla hyvel kvaliteten när jag kom hem, å det är här jag undrar.
Resultatet blev sådär. Träbit med ojämn yta och spår efter hyvling på ett mörkt arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag undrar om det kan hänga ihop med skären på hyveln. Det var nämligen 2 stycken helt olika. Kan vara så att det är i sin ordning.
Det ens verkar dock som det grovaverkar
Närgränsad bild av två olika skär på en Inca rikthyvel, med tydliga tandmönster och spår av användning på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den undrar jag om det är detta som skapar spåren. För det andra ser helt vanligt ut.
Närbild av en Inca rikthyvels skär och arbetsbord med synliga bearbetningsspår och möjliga olikheter på skären.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller så kan det vara som så att Motern går baklänges, där det handlar om att byta på faser.
Vad säger ni som vet?
Troligen när detta är löst har jag säkert kommit på mrr fråger. Själva inställningen har jag inte kunnat börja med ännu, mer än att jag tycker den tar grovt även om den är inställd på o mm avverkning.
 
Sturmtiger Sturmtiger skrev:
Hej
Har blivit ägare till en en inca rikthyvel. Kunde först kolla hyvel kvaliteten när jag kom hem, å det är här jag undrar.
Resultatet blev sådär. [bild]

Jag undrar om det kan hänga ihop med skären på hyveln. Det var nämligen 2 stycken helt olika. Kan vara så att det är i sin ordning.
Det ens verkar dock som det grovaverkar
[bild]
Den undrar jag om det är detta som skapar spåren. För det andra ser helt vanligt ut.
[bild]
Eller så kan det vara som så att Motern går baklänges, där det handlar om att byta på faser.
Vad säger ni som vet?
Troligen när detta är löst har jag säkert kommit på mrr fråger. Själva inställningen har jag inte kunnat börja med ännu, mer än att jag tycker den tar grovt även om den är inställd på o mm avverkning.
Det taggiga skäret är boven.
Du ska ha två vanliga hyvelstål, om du vill ha släta fina ytor.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Okej, dessa hyvel stål var hittar man de enklast?
 
Det borde väl passa med vilken leverantör som, eller?
Eller är det bundet till ett visst märke?
 
Sturmtiger Sturmtiger skrev:
Skulle dessa kunna funka?
[länk]
Spontant borde de funka ja.
 
Hejsan, så har jag fått det nya stålet. Nu så ska den kunna ställas in tänker jag. En första fråga. Vilket håll ska den snurra, klockans håll, eller?
Sedan upplever jag den hugger väldigt lätt, även om man har den inställd på minimum.
Jag har bara hyvlat nån gång (tänkte dock inte på vilket håll den snurrar på) på en större maskin, men jag undrar om det är stabiliteten, man får av vikten som påverkar känsligheten för hur mycket man kan avverka på en gång. Men där är iallafall 1-1.5 mm standard, men här kan det max röra sig om några tiondelar...
Men själva anhållet verkar stämma iallafall, det är alltid en början.
 
Hej

Grattis till din nya rikthyvel, säkert en bra maskin!

När du står framför din hyvel och för ämnet som skall hyvlas från höger till vänster över kuttern med hyvelstålen så skall den — precis som du skriver — snurra med klockan. Du ska så att säga mata in ämnet mot kutterns rotation, inte tvärtom. Om du tänker på hur man handhyvlar så för man ju hyvelstålet "mot" träet och inte med.

"Stora" hyvlar kan ofta ta fyra mm eller mer vid rikthyvling, din bör rimligtvis ta mindre men ändå upp till en/en och en halv utan problem. Har ingen egen erfarenhet av Incas hyvlar så blir gärna rättad här om jag är ute och cyklar men min gamla Woodstar avverkade upp till två mm vid rikthyvling med resultat som nästan var acceptabelt.

Om du bara kan avverka ett par tiondels mm vid rikthyvling behöver du kolla i manualen att hyvelstålen är rätt monterade i kuttern och att riktborden är rätt inställda, grovt sett, till att börja med.
Har du ingen manual till maskinen kanske någon här på forumet kan hjälpa dig att få tag i en.

Lycka till med din nya hyvel och se till att du har och använd de skydd som hör till.
//Ronnie
 
Tack för hjälpen. Ja, det borde jag förstått att den körde "på fel håll".
I skydd å övrigt. Ja det har blivit ett kutterskydd som är ställbart sidledes som jag har monterat.
Egenbyggd trähyvelbänk med ställbart kutterskydd och anhåll i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Å anhållet är oxå egen byggt.
 
Tack för all hjälp, har fått till det med inställningarna nu. Ja, den hyvlade bra mycket bättre, när den körde på rätt håll ;)
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Stationära hyvlar är rysligt effektiva på att hyvla fingrar... jag har inte gjort det själv men vet andra som har .
man matar sakta och försiktigt in biten och så hugger det , biten är plötsligt helt borta och fingrarna på väg ner i kuttern.
Använd påskjutare och stora säkerhetsavstånd mellan fingar och kutter.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Säkerheten främst såklart, alltid!

Men påskjutare vid rikthyvling låter extremt knöligt. Push pads som används flitigt på Youtube ser också knepigt ut; ogillar tanken på att manövrera ämnet — oavsett maskin — med lösa handtag som ska kontrollera det bara med hjälp av "non-slip" material mellan ämne och handtag.

Misstänker att man dessutom riskerar att få en riktning med långa vågor vid hyvling med push pads pga hur det brukar se ut när de för ämnet över kuttern. Trycket på ämnet över/efter kuttern varierar ofta stort, många släpar bara ämnet över kuttern med hjälp av sina push pads.

När jag gjorde lumpen 80-81 brukade vår plutonchef säga " Är olyckan framme kan man bryta tummen i röven när man torkar sig. Tänker man sig för kommer det inte att hända."
Olyckor kan alltid hända, det finns inga garantier. Men om ett ämne "hugger" vid rikthyvling och sas försvinner ur händerna tänker jag att det beror på att man gör någonting fel.

Antingen försöker man avverka för mycket på en gång, eller så hyvlar man mot fiberriktningen/hyvlar en extremt vresig träbit eller så är ämnet för litet för att man ska kunna hålla i det på ett säkert sätt alternativt för tunnt. Tunna ämnen blir sladdriga vid rikthyvling vilket givetvis påverkar säkerheten.
Sista riskfaktorn jag ser är väl slöa hyvelstål som inte avverkar som de ska men kan ändå inte tänka mig att det skulle orsaka hugg som ger kickback vid hyvling. Då har stålen slutat ge acceptabla resultat sedan länge troligen.

Jag har lärt mig att man använder SUVA-skyddet som det är tänkt, håller koll på sina händer och kuttern och respekterar kraften och hastigheten i maskinen och avverkar vad som är rimligt — men jag använder mina händer när jag hyvlar. Inte lösa plasthandtag.

//Ronnie

PS Har förmånen att praktisera på ett riktigt snickeri. Vid ett tillfälle valde jag att åsidosätta säkerheten när jag använde justersågen för att kunna åstadkomma identiska mått på olika ämnen som skulle kapas upp. Ertappades och kunde inte ge en rimlig förklaring till varför jag gjorde som jag gjorde; dessutom fick jag kortslutning och kunde inte svara på frågan vad som var farligt med mitt beteende trots att jag egentligen visste det.
Konsekvensen var att jag inte fick köra maskiner något mer den dagen. Det sved men det var nyttigt, jag undviker genvägar som jag inser är riskfyllda även på hemmaplan där jag själv är chef. DS
 
Säkerhet, ja det är superviktigt.
Att kunna hantera maskiner är oxå superviktigt.
Förstånd, omdöme, ja det finns många aspekter att ta in. Men allt tillsammans främjar en säker arbetsmiljö.
Men "påskjutaren", tycker jag bäst hör hemma vid justersågen, eller vid inmatning i en planhyvel.
Det handlar oxå om att kunna ha en känsla för sin uppgift, vad som är viktigt ock korrekt.
 
Jag har en INCA, rikt/planhyvel.
Tror det är en hobbymaskin, men av hög kvalite.
Jag ska försöka att delge mina erfarenheter lite kortfattat.

Inspektera virket som skall hyvlas efter kvistar spikar eller annat som kan störa hyvlingen.
Använd utsug så slipper du vada i spån.
Ha tryckströmbrytaren till utsuget nära, kanske en vajer i taket om man har flera maskiner med utsug.
Använd påskjut vid mindre bitar.
Vaxa bordet ofta, när jag planade furu för första gången gick det sämre och sämre...… jaha, vaxa bordet :)
Köp en Tormek med hyvelstålstillsats så du kan slipa själv.
Använd blyertspennetricket vid inställning av stålen.
Ha alltid vassa stål.
Använd ögon och öronskydd men ej handskar.
Placera hyveln så du kan köra långa bitar exempelvis mot en öppen dörr.

Jag är inget proffs så rätta mig gärna och/eller lägg till i listan

/W
 
Vax säger du. Behövs det för att skydda mot rosta grep, eller mest för att ta bort friktionen av hartsen i furu?
Jag hade inte tänkt att använda furu, direkt. Jag är bortskämd av bok, ask eller björk från jobbet. Detta material i första hand, å där undrar jag om det lämnar något bi matrial, som behövs tas bort. Däremot hade ju förra ägaren kört med furu, det är det jag misstänker kan ha lämnat någon beläggning på ytan, som jag delvis har putsat bort.
Spånet ja. Jag har kopplat in ett spirorör i den 125mm, med en botten platta i mynningen så det ska kunna sugas ut i det övriga spånsugesustemet.
Så löste jag det, att bara låta det falla i en ränna som förra ägaren gjorde, tror jag inte på som optimalt.
Men tack för inputen.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.