Tomture61
På 6 år är jag nu inne 3:e LLVP :en !
Så vad man väljer för märke är mycket viktigt , har idag en Daikin , tidigare värmepumpar från Ahlsell :thumbdown:

Mitsubishi är ett bra märke tex (y)
 
  • Gilla
Micke MOH och 3 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
På 6 år är jag nu inne 3:e LLVP :en !
Så vad man väljer för märke är mycket viktigt , har idag en Daikin , tidigare värmepumpar från Ahlsell :thumbdown:

Mitsubishi är ett bra märke tex (y)
Jag tittar på Mitsubishi och samsung just nu.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
A
inget fel i att titta på samsung så länge man väljer mitsubishi
 
  • Gilla
  • Haha
Nyfniken och 15 till
  • Laddar…
En sak att komma ihåg om man vill kyla sitt hus är att solen värmer med ca 1kW per kvadratmeter fönster mitt i sommaren, så en värmepump som klarar att värma huset på vintern har inte en chans att kyla huset om solen får lysa in genom fönsterna.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
P Plutus skrev:
En sak att komma ihåg om man vill kyla sitt hus är att solen värmer med ca 1kW per kvadratmeter fönster mitt i sommaren, så en värmepump som klarar att värma huset på vintern har inte en chans att kyla huset om solen får lysa in genom fönsterna.
Det är väl inte 1kW per kvadratmeter fönster utan ungefär 1kW insolation generellt per ytenhet? Vad som transmitteras in i huset beror väl av flera saker så som fönsterkonstruktionen bland annat.

Men bra poäng och något jag ska ta hänsyn till.
 
Redigerat:
A
TS är på semester
 
T
Haha ja semester men hemma. Håller på att ta in offerter från olika firmor nu.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
sunnis
Kör en Mitsubishi FH35 på två plan 190kvm nybyggt hus monterad i trappen så den kan kasta luft både på över och undervåningen. När det är som varmast ute går den på max dygnet runt och det blir stor skillnad inne med den på, är man noga med att dra igen fönster till sovrum och alla möjliga trix för att minimera värmestrålningen så får vi i alla fall ner temperaturen till ca 22-24 grader vilket är ganska stor skillnad mot 28-30 vilket är helt olidligt.

En annan fördel som jag upptäckte i vintras är att fläktläget är väldigt bra när man eldar i kaminen för att sprida värmen. Så nu används den året om periodvis.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Har samma case ungefär, 100kvm nedre plan jag vill kyla. I princip nytt hus med frånluftvärmepump.

Ska ta in offerter hos olika firmor men undrar om någon kan rekommendera en luftvärmepump som kan kyla 100kvm plus?
Frånluftvärmepumpen suger ut den kalla luften från huset - sedan kommer varm uteluft in....
 
S skaraborgsfakir skrev:
Frånluftvärmepumpen suger ut den kalla luften från huset - sedan kommer varm uteluft in....
Vad menar du ?
 
Magnus E K
Samtidigt som ni med nybyggda hus måste skaffa LLVP bara för att kyla så funderar jag på att slå på pumpen i värmeläge (aldrig hänt i juli eller augusti), hade under 19 grader i morse. Bor i södra delen av landet.
 
  • Ledsen
Claes Sörmland
  • Laddar…
Tomture61
19 , det var varm du !
7.7 gr som kallast här du .
Nu pratar jag utomhus .

Inomhus 23 gr , utomhus 8 gr . Just nu .
Det är vell kyl / frys som värmer huset .
 
Redigerat:
Magnus E K
19 var inne förstås, men när jag har värmen på brukar jag ligga på 21-22 så det känns lite svalt. Just nu bara 8,7 ute (södra Östergötland på gränsen till småländska höglandet) så blir nog ännu lägre imorgon.
 
galento
P Plutus skrev:
En sak att komma ihåg om man vill kyla sitt hus är att solen värmer med ca 1kW per kvadratmeter fönster mitt i sommaren, så en värmepump som klarar att värma huset på vintern har inte en chans att kyla huset om solen får lysa in genom fönsterna.
Vi har sol från tidig morron till sen kväll och 2018 när det
var 34 grader i skuggan hade Mitsubishi pumpen inga
som helst problem att kyla hela huset (y) funkade otroligt
bra och ser ingen större skillnad i kwh förbrukning heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.