Jag håller på med en bastu i en oisolerad del av en källare. Bastun ska inrymmas i ett ytterhörn. Så det är två väggar som är yttermurar. Längden på dessa väggar är ca 1,7m per vägg. Jag har möjlighet att göra en liten luftspalt på ca 20mm som kan luftas upp över bastutaket. Källarmuren är lecablock med puts på insidan. Golvet är gjutet med klinkers på. Samt en klinkerssockel ca 70mm upp på väggarna.

Jag tänkte mig 20mm luftspalt närmast putsen. Sedan 20mm PIR-isolering. Sedan bastufolie och sedan panel.

Detta tänkte jag åstadkomma genom att sätta vertikala träreglar, 20mm tjocka på 20mm distanser mot putsen. Mellan dessa reglar lägger jag sedan PIR-isoleringen. Men nu kommer alltså problemet. Om jag sedan lägger bastufolien utanpå reglar och PIR. Då stänger jag ju in de vertikala träreglarna innanför bastufolien. Det är alltså dessa reglar jag hade tänkt fästa bastupanelen i sedan.

Jag skulle ju kunna använda stålreglar. Då kan jag ju sätta 40mm-reglar direkt mot putsen och skippa distanserna. Men hur fäster man bastupanel på stålreglar? Går det?

Här någon stans börjar man ju undra hur mycket bastufolien egentligen hjälper i praktiken? Skulle jag egentligen inte bara kunna sätta vertikala 20mm träreglar på 20mm distanser och sedan PIR-skivorna mellan reglarna och sedan fästa bastupanelen i de vertikala reglarna utan bastufolien. resultatet blir väl att det tränger in en del fukt som kondenserar mot den kalla muren. Men och andra sidan sitter inte de vertikala reglarna direkt mot muren. och utan folie borde de kunna torka ut inåt bastun osv. I vissa lägen känns det som att folien ställer till mer än vad den hjälper. Eller?

Till saken hör att den gamla bastun som jag rev hade träreglarna direkt mot muren. Sedan bastufolie mellan reglar och panel. Där låg träreglarna exponerade för påskjutande fukt utan möjlighet att torka ut inåt bastun. De träet var som nytt efter 50 år.

Finns det ingen bra ångbroms som är diffusionsöppen som man kan använda i ett sådant här läge?

Och hur är det med att fästa bastupanel på stålregel. Går det? När jag kikar på bastupanel i handeln så fattar jag inte ens hur man ska kunna fästa den i en träregel. Inte med dolda spikar?
 
Jag har en liknande bastu som du. Ytterhörn i källare. Idag är det bastupanel på alla sidor. Bastun behöver renoveras och funderar på om det inte går att lämna de två ytterväggarna helt öppna utan någon panel!? Måla med en riktigt bra färg och slippa massa dolda väggar och organiskt material mot källarvägg.
 
Faktum är att jag funderat i de banorna jag också. Det känns som att det är relativt lite yta. På den ytan ska man dessutom få plats med förstärkningar för lavar mm. Om man nu lyckas få till någon form av principlösning för isolering och luftspalter mm så blir det ju små ytor i förhållande till kanterna runt och samt att ytan sedan blir perforerad av förstärkningspunkter osv.

Min enda anledning till att faktiskt sätta panel på dessa väggar är att jag vill kunna isolera för att det ska gå snabbare att värma upp bastun. Kanske kunde man bara sätta reglar direkt på putsen och sedan isolera med någon organisk isolering och bastupanel på det sedan. Sedan får det fukta upp och torka ur bäst det vill. Säg att man lägger 30mm organisk isolering och sedan 15mm panel på det. Det lär ju torka ur ganska fort.

Men om man skulle vilja stoppa den värsta vätan från vattenkastning mm så kanske det skulle vara bra med ett diffusionsöppet membran mellan panel och isolering.
 
Ja jag kan inte mycket om detta och har inte heller börjat med min basturenovering ännu och är därför dåligt påläst. Men det känns som som den enda skälet till att isolera mot ytterväggen är att det ska både hålla värme bättre och gå snabbare att värma upp, men i mitt fall är inte bastun jättestor och tror nog uppvärmingen går ganska snabbt ändå. Tänker att det kanske blir en viss fuktpåverkan mot väggen, men det är väl ändå en torrbastu och det lär väl torka upp fort igen.

jag kommer nog låta väggarna vara oklädda, om detta nu är möjligt. Kanske någon annan är kunnig inom ämnet här på forumet och kan svara.
 
Risken är väl att det kommer rinna en hel del kondensvatten längs med väggarna. Att det blir lite slaskigt helt enkelt.

En variant är ju att medvetet bygga en okonventionell riskkonstruktion. Tex smocka på trä och isolering rakt på putsen på källarmuren och bastufolie på det sedan. Sedan kan man ju göra konstruktionen sådan att man enkelt kan demontera och inspektera efter ett år eller två. Jag blir mer och mer frestad av den tanken faktiskt.
 
Kan man inte helt sonika sätta träreglar och isolering rakt på putsen, sedan sätter man sådan här https://www.bauhaus.se/vindpapp-windy-base-2-75x25m#go-to-description
istället för helt tät bastufolie. På så sätt borde det blir hyffsat tätt för fukt inifrån bastun och ut i källarmurarna. Men samtidigt kan det över tid andas inåt. Bastun står ju ändå förmodligen oanvänd hela sommarhalvåret. Eller används sällan då i alla fall.
 
Känns som att det inte är helt ovanligt att bygga bastu i källaren. Kanske kan kontakta något ”bastumärke” typ Tylö eller liknande om
rådgivning, måste ju så klart finnas en optimal lösning för bastu i källare eller åtminstone någon kännedom om ”hur andra brukar göra”.

I vårt förra hus fanns det bastu i källaren också med isolerade väggar på källaryttervägg. Där påpekade besiktningsmannen detta som en riskkonstruktion. Det luktade dock inte dåligt och verkade okej. Bastun var dock inte flitigt använd. Jag menar bara om detta är en riskkonstruktion, så bör det ju finnas en konstruktion som lämplig för bastu i källare.
 
  • Gilla
Klövbo
  • Laddar…
Visst finns det rekommendationer för hur man bygger en bastu i källare. Och det är att bygga enligt rum i rummet-principen. Problemet är bara att väggtjockleken bygger så mkt att det inte blir något basturum kvar för min del. Jag kan acceptera en väggkonstruktion som bygger ca 50-60mm från puts till insida panel. Och då måste man nog använda PIR och banta ner luftspalten till ca 20mm. Eller så skiter man i luftspalten och gör bastun på samma sätt som den föregående bastun stått i 50 år.

Men en gemensam nämnare för gamla bastuar är ju att de inte använts så flitigt genom åren. Så det kanske är det som har räddat dem.
 
PeterFalun
tylös byggbeskrivning i länken ovan
 
Det där har inga gemensamma nämnare med mina förutsättningar. Tack ändå.
 
PeterFalun
O Olf Oggler skrev:
Det där har inga gemensamma nämnare med mina förutsättningar. Tack ändå.
 
  • Sektionsskiss av bastuvägg vid yttre vägg med luftspalt, mineralullisolering och träpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skissen ovan är ju en märklig rekommendation. Det verkar inte avse en källarmur. Men ändå, de rekommenderar att man ska skippa bastufolien. Och sedan undrar jag över alla dessa luftspalter. Det är lätt att rekommendera luftspalt. Men vart ska luftspalten ta vägen. Det är ju där problemet ligger många gånger. Det är min känsla.
 
Vad är det egentligen för uppenbara risker med att täta insidan på en källare. När man gör våtrum i källare så är rekommendationen att man ska ha diffusionsöppet tätskikt. Men vad är det för risker med att tex sätta en helt tät våtrumsfolie i källare. Små ytor sägs ju gå bra. Men större. Vad händer egentligen. Det blir fukt konstruktionen. Men vad är nackdelarna med det?

Jag tänker närmast på om man skulle täppa till bastuväggen helt istället. Tex limma PIR-skivorna rakt på putsen som Drsakke gjort i den här tråden:

https://www.byggahus.se/forum/threads/drsakke-bygger-bastu-i-kaellaren.336183/

I mitt jag har ju en dusch bredvid bastuutrymmet. Där är det 1,6m källarmur som är tätskiktad helt tät (ej diffusionsöppen). Om jag skulle täppa till bastuytterväggarna också så blir det totalt sammanhängande 5 meter som blir helt täta. Vad kan hända på sikt. Kan putsen släppa?
 
Efter en sömnlös natt:) har jag såklart några frågeställningar till det allvetande oraklet "byggahus".

1) Om jag nu skulle bygga enligt konstens alla principer. Med ventilerade luftspalter osv. Jag har då möjlighet att ventilera ut dessa luftspalter i taket ut mot angränsande duschavdelning. Det är enda stället tror jag. Men hur får jag detta snyggt. Det är ett helkaklat rum med en glasvägg in till bastun. Glasväggen delar av rummet på mitten så ena halvan är bastu och andra halvan är dusch. På sidorna går glasväggen ända ut mot kaklet. Men i ovankant har jag alltså möjlighet att ventilera ut luftspalterna. Men hur får man detta snyggt?

2) Är det klokt att ventilera ut luftspalterna till intilliggande duschrum? Bastun kommer ju användas sällan. Duschen ofta. Är det inte risk att man tillför fuktigt luft från duschen in i luftspalterna istället. Att det helt enkelt blir omvänd effekt?

3) Vanlig konventionell bastupanel är ju föt det första dyrt. För det andra verkar det vara svårt att montera på ett sätt så det går att demontera utan att skada den. Vad för annan panel skulle man kunna tänka sig i en bastu om man tex skulle vilja öppna en vägg efter några år och kolla hur det ser ut där bakom? Kan man använda vanlig träpanel som man behandlar med någon lasyr av något slag för att få det lite snyggt. Jag har för mig att det finns ytbehandlingsprodukter avsedda för bastubruk. Som inte gasar osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.