Appendix Appendix skrev:
Kommer se bra ut nästa sommar om du stödsår och gödslar lite på våren :)
Det här är nysådd så den är under ständig ompyssling. :p
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Fortsatt med altanen.
Vid 8-tiden:
Grundläggning av träaltan under uppbyggnad i trädgård vid dagsljus med träd och grönska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vid 20-tiden:
Stommen till en altan under konstruktion med stolpar och tvärbjälkar mot en bakgrund av gröna träd och buskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
"Färdig" med renovering av gräsmatta. Var mycket mossa.
Högst upp till vänster innan.
Upp till höger efter mossrivning.
Ned till vänster efter vertikalskärning.
Ned till höger en månad efter.

Om någon vill veta hur vi gjort:
Steg 1: riva av mossan. Vi hade så mycket mossa att vi körde med mossrivare (stigas moss/vertikalskärare). Utan uppsamlare och sedan kratta.
Steg 2: samla upp all mossa
Steg 3: vertikalskär rätt djupt och kratta upp sista mossan
Steg 4: så nytt gräs. Vi använde en blandning av ICAs egna och weibulls extra green. Anledningen är för att ICAs är snabbväxande och weibulls växer sakta. Men kommer fortsätta stödså weibulls för att ta över under säsongerna.
Steg 4: vattna lite men ofta. Vi vattnade 3-4 gånger per dag i nästan en månad när det var torka. Ca 2 mm i början och därefter öka på för varje vattning. Sista veckan vattnade vi 5 mm per omgång och körde istället 2 ggr per dag. Vi trampade rätt mycket i gräsmattan löpande.
 
  • Fyra bilder som visar renoveringen av en gräsmatta: före och efter mossrivning, efter vertikalskärning och en månad senare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
fremax och 4 till
  • Laddar…
Person står bredvid grävmaskin och ett nyligen grävt hål i en trädgård, beredd för installation av badtunna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hörnet för badtunnan. Det är svårare än vad det ser ut att gräva ett enkelt hål, men en stund senare såg det ut såhär. Mer grävning återstod innan...

Pågående grävningsarbete för badtunna med geotextil i hålet, spade, och vita rör nära en häck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


... det var dags att fylla halva hålet igen. Det kändes lite bittert att fylla upp en stor del av hålet igen, men men.
 
  • Gilla
Jänkarn på slätten och 4 till
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Det är svårare än vad det ser ut att gräva ett enkelt hål
Det är enklare med tiltrotator på maskinen ;).
 
mexitegel mexitegel skrev:
Det är enklare med tiltrotator på maskinen ;).
Jag var tvungen att Googla, men japp, det verkar smidigt. Den kunde vrida i sidled, vilket bara det hjälpte till.
 
Lexington Lexington skrev:
Fruns odlings-projekt påbörjat, Gräsmattan borta, urgrävt och hälften av singeln på plats.
Just nu väntar vi på grannen som ska tillverka tre pallkragar i corten, två långsmala som ska va avgränsning mot gräsmattan (på vars en sida om plattgången) och en stor på 120x160 som ska stå till vänster om plattorna, så vi kan börja ösa över jorden i dom och gräva ut till höger.
Sen ska det hallon mot planket till vänster och en björnbärsbuske i hörnet mot förrådet, sen några mindre pallkragar till höger med blåbärsbuskar.
Har kommit lite längre än sista bilden (plattorna är färdig lagda tex) men glömde fota.

Före
[bild]
[bild]

Grässvål borta
[bild]

Grus och plattor på plats
[bild]
[bild]
Idag kom leveransen av pallkragar.
Bortse från tunna, skottkärra o lite annat skräp, plus att ni själva får tänka att plåten rostat och att det ligger grus framför förrådet, kanske en portal in också! Pallkragarna är överfulla, men va tvungen att göra av med den fina jorden någonstans.
Nyligen levererade pallkragar fyllda med jord i en trädgård, omgivna av gräsmatta och en svart skjulvägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ny leverans av överfulla pallkragar i en trädgård med gräs, en grön soptunna, skottkärra och trädgårdsförråd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mats: Gårdsägare och 6 till
  • Laddar…
Ser nu att skottkärran står bakom tunnan, så den behöver ni inte tänka bort ;)
 
  • Haha
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
Idag kom leveransen av pallkragar.
Bortse från tunna, skottkärra o lite annat skräp, plus att ni själva får tänka att plåten rostat och att det ligger grus framför förrådet, kanske en portal in också! Pallkragarna är överfulla, men va tvungen att göra av med den fina jorden någonstans.
[bild]
[bild]
Ser jätte fint ut! Vart köpte ni pallkragarna?
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
Idag kom leveransen av pallkragar.
Bortse från tunna, skottkärra o lite annat skräp, plus att ni själva får tänka att plåten rostat och att det ligger grus framför förrådet, kanske en portal in också! Pallkragarna är överfulla, men va tvungen att göra av med den fina jorden någonstans.
[bild]
[bild]
Jag ser inga pallkragar i bilderna. Det är märkligt hur pallkragar på något sätt kommit att betyda kant på upphöjd odlingsbädd.
 
  • Gilla
Incitament och 2 till
  • Laddar…
E Elsa henny skrev:
Ser jätte fint ut! Vart köpte ni pallkragarna?
Dom upphöjda odlingsbäddarna köpte vi av grannen, han är smed. Gjorda av 3 mm corten o måttbeställda!
 
  • Gilla
Elsa henny
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Jag ser inga pallkragar i bilderna. Det är märkligt hur pallkragar på något sätt kommit att betyda kant på upphöjd odlingsbädd.
Precis som post-it, ballofix och Melittafilter.
Jag brukar också bli så arg att jag måste påpeka och få skriva av mig lite.
 
Fina pallkragar !
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
Precis som post-it, ballofix och Melittafilter.
Jag brukar också bli så arg att jag måste påpeka och få skriva av mig lite.
I det här fallet blev jag mest förvirrad. Jag letade i bilderna ett tag innan jag förstod vad som avsågs.
 
  • Gilla
tensiden och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Lexington Lexington skrev:
Precis som post-it, ballofix och Melittafilter.
Jag brukar också bli så arg att jag måste påpeka och få skriva av mig lite.
Fast det där haltar väl lite?
En pallkrage är ju en produkt och inget produktnamn/varumärke. Sen att pallkragar ofta används som odlingslådor är en annan sak ;)

Men dina odlingslådor ser riktigt bra ut, har tänkt mig något liknande själv, eller om vi ska köra med större betongringar.
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.