tommib
Byggarbetsplats med sprängning i berggrund och gula kablar, sten och grus syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad gör vi? Nu kör vi!
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Jonatanm535 och 8 till
  • Laddar…
Du är ju inte sysslolös i alla fall :)
 
tommib
Måste hålla igång, sista dagarna på semestern för den här gången. Är gräsänkling kommande tre veckor när jag jobbar så jag måste ha lite hål att ladda och sten att spräcka så jag inte blir sysslolös då heller.

Blir iofs två veckor till senare i sommar (haft två nu) men då ska vi fjällvandra.
 
  • Gilla
rotbackarn och 1 till
  • Laddar…
tommib
Hur länge håller en borrstång? Jag har en stång och krona från Monark, de har tjänat mig väl men det verkar som att kronan börjar bli lite trött nu. När jag köpte den sa de att den håller för ca 100 m, vilket är rimligt att jag kommit upp i. Men stången?

Jag ska köpa nya grejer till nästa vända (HME Tools kränger tydligen just Monarks grejer) och funderar på om jag måste köpa ny stång också. Blir åtminstone två 35 mm kronor och en enmetersstång (lite djupare hål i nästa omgång) men frågan är om jag ska köpa en kortare stång också. Har idag en 600 mm som är vettig allround men om jag ändå måste ha enmetersstången så funderar jag på att köpa en 400 mm som är lättare att komma igång med.
 
tommib tommib skrev:
Blir iofs två veckor till senare i sommar (haft två nu) men då ska vi fjällvandra.
Du behöver inte spräcka fjällen för vår skull, men gör du det så glöm inte bilder!
 
  • Gilla
  • Haha
Andreascanr och 6 till
  • Laddar…
richardtenggren
Monark är ju visserligen Norskt skräp i jämförelse med våra svenska produkter ;)

Kör du konstång eller nackstång(gänga)?
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
tommib
Jag har en sån här

Borrstäng på betonggolv, utbytbar krona, använd för stenborrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://xn--sten-sprckning-dib.se/butik/borrstang-600mm-r25/

Kombinerat med en 35 mm krona.
Borrhuvud med krona på betongunderlag, modell 32R45HP från Monark As.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag gillade tanken på att man kan byta krona utan att byta stång. Jag kommer behöva lång stång på ett par ställen men man kommer inte kunna starta direkt med 1 m stång av flera skäl. Därför måste jag kunna byta enkelt. Nu ska jag iofs ändå köpa två kronor till nästa set med hål men jag gillar som sagt tanken på att man kan byta. Det kanske faller helt om stången inte klarar sig längre än kronan?

Jag kan för övrigt tillägga att jag gärna hade köpt svenskt men i detta fall gick jag på det man sålde mig på hyrfirman eftersom jag inte vill eller har tid att sätta mig in i vilken bergborr som är bäst. I tillägg till allt annat.... ;)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag har kört av en sån där. Inte vanligt enligt dom jag hyrde av. Gick av precis där gängorna för kronan slutade. Kan vara bra att ha två så man inte blir stillastående lärde jag mig då.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Man tappar slagtryck med kronor. Om trycket mellan stång å krona är undermåligt (alltid med handmaskin) uppstår värme mellan stång å krona, med ev stångbrott som följd samt förlorad energi i slag. Med en krabba kan man få det att glöda om man riktigt klantar.

Jag rekommenderar fasta borr i flera längder. Samt påhängsvikter vid handborrning så man slipper hänga så förbenat.
Vid borrning inomhus blöt allt och dimma luften. Regnkläder.
 
  • Gilla
ccByggerBunker och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Det där är en Nackstång på svenska, på engelska heter det Shank Rod.

Det som nämns ovan är helstångsborr eller integral drill steel, IDS.

En stång håller normalt för rätt många kronor, vid själva borrningen så är det ju den ena gängflanken som har kontakt, om förbandet är åtdraget, så det är den som kommer slitas. Man såg ofta stänger där gängan nästan var borta ;)

Vi hade en common fail broschyr på Sandvik med, men hittade denna från deras konkurrent;
https://www.rockmore-intl.com/downl...n/2734/failure-troubleshooting-guide-en-5.pdf
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
tommib
Jag tittade mer på helstångsborr vs nackstång + krona och konstaterar följande.

Helstångsborr är gjorda för att slipas om. Jag har inte verktyg för att göra det varför jag kommer kassera bra borr som bara hade behövt slipas. Troligen slår omslipbarheten igenom på priset utan att jag får glädje av det.

Kontentan blir att jag fortsätter med nackstång + krona. Om jag tappar slagtryck gör det inte så mycket eftersom det i alla fall är som att borra i smör (nästan) med pneumatisk maskin.

Påhängsvikter har jag övervägt men det är tungt nog som det är att bära runt borren och det är inte så jobbigt att trycka ner den. Bra träning för triceps ändå ;)

Idag har jag för övrigt laddat nästan alla nya hål. Snigeldynamiten tog slut innan jag kunde göra den sista uppsättningen tyvärr, blir till att beställa mer i veckan...
 
  • Gilla
tobbbias och 4 till
  • Laddar…
Jag har både helstång och krona samt slip för helstängerna men jag tycker faktiskt att en fräsch krona käkar berg bäst. Jag kör med kronorna som slås på lite vana krävs för att slå av dem när de ska bytas men det funkar bättre än de gängade i mitt tycke.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Sten och grus i en grop med synliga betongväggar och dräneringsrör i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stenhög vid en betongvägg, resultatet av att ha knackat sten under jouren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En samling stora stenblock på en byggarbetsplats inomhus nära verktyg och en stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad gör man om man får sova några timmar på jouren? Jo, man knäcker sten!

Syns fortfarande dåligt på bilderna hur mycket det är men det är, som någon uttryckte sig, en icke ringa mängd.

Får förhoppningsvis hjälp på onsdag att baxa upp en del sten, det är dags att tömma ut nu så att jag kan börja skyffla ner makadam och jämna av samt lägga sista lagret med dräneringsrör.
 
  • Gilla
AMR74 och 5 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Det tar sig sa mordbrännarn :)
Hur känns det?

Inget gymkort behövs närmsta månaden med det där ;)
 
tommib
Jomenvisst!

Det är lite stelt här och där.... Inte helt lätt att varken baxa runt stenarna eller stora bilhammaren. Jag har ju förhoppningar om att där ska vara ett golv till jul, vi får se om det går att infria. Har två kompveckor i höst enligt schemat så lite tid finns det, så länge det inte blir någon andravåg av Corona. Håll avståndet alla!
 
  • Gilla
  • Haha
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.