Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Helt OT men om man ska ringa socialen så här på sommaren så gör det istället om ni ser någon vuxen på badstranden som sitter med mobilen eller bok medan ungarna badar. Barn drunknar fort och tyst, googla ECMO om ni vill se något avskräckande. I övrigt tycker jag att barn ska få vara barn och att föräldrarna avgör uppfostran och regler för barnets säkerhet.
Ja och man ska väl få ta några bira innan man kör bil också varför ska staten säga till vad jag ska göra.;)
Regler och lagar behövs inte för vuxna ska få vars vuxna.
 
N Nybyggarens skrev:
Alltså... Bortsett från rätt och fel och allt annat.
Det är fortfarande inte något som förklarat hur en 4-åring (eller 3-åring som nån skrev) rent fysiologiskt ens klarar av det! Det står utom allt rimligt tänk i mitt huvud. En treåring är i genomsnitt inte ens 1 meter lång.
De når inte ens ner till golvet när de sitter på en stol!
Köra 30 tons grävmaskin...!?
Precis vad jag också suttit och funderat på! Hur kan en maskin vara byggd så att ett barn på mindre än 1 meter och en vuxen man på kanske 2 meter båda kan hantera den utan problem?
Läste en artikel för ett tag sen om en tjej som kör skogsmaskin av nåt slag och hade problem för att hon var för kort. Och hon var ändå vuxen och rimligtvis över 1.60 lång.
 
  • Gilla
Nybyggarens
  • Laddar…
A arasmus skrev:
Märker att en del tror att jag trollar, men det gör jag inte. Det är inte så att han åker runt och arbetar i skogen kilometer hemifrån, men han åker iväg så att det inte går att se maskinen från deras hus.

Jag tror absolut inte att de är dåliga föräldrar, utan de tycker nog bara det är lite kul att grabben gillar maskiner. Jag hade mest önskat att någon annan påpekade att just det där kanske är en rätt dålig idé. Mycket svenskt av mig, jag vet :) Jag vet av erfarenhet att det kommer ta hus i helvete om vi har några åsikter på vad de håller på med.

Deras hus är långt från vårt, så det är inte att vi har något egenintresse vilket en del verkar tro. Jag hade med tyckt det vore lite gulligt om det bara var att ungen stod på en åker och petade lite med skopan, men det är detta att andra ungar springer runt maskinen som ser så läskigt ut. Plus att han ska köra i branta backar.
Om deras hus är långt ifrån ert hur vet du då vad som händer på gården? Jag fick lära mig köra traktor när jag var 9 år. Lite sent, jag vet.
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
N Nybyggarens skrev:
Alltså... Bortsett från rätt och fel och allt annat.
Det är fortfarande inte något som förklarat hur en 4-åring (eller 3-åring som nån skrev) rent fysiologiskt ens klarar av det! Det står utom allt rimligt tänk i mitt huvud. En treåring är i genomsnitt inte ens 1 meter lång.
De når inte ens ner till golvet när de sitter på en stol!
Köra 30 tons grävmaskin...!?
Det är flera här i tråden som vet hur en sån där grävmaskin funkar och ser ut och som förklarat att man behöver inte nå ner till golvet för det är inga pedaler där som man behöver nå med fötterna Reglagen (om det nu heter så) sitter så han når dom. Det som är svårt det är att ta sig upp i grävmaskinen för lillen. Det fick föräldrarna hjälpa till med. Så fysiologiskt inga problem att köra grävmaskinen.
 
L Tommy Lövgren skrev:
Det är flera här i tråden som vet hur en sån där grävmaskin funkar och ser ut och som förklarat att man behöver inte nå ner till golvet för det är inga pedaler där som man behöver nå med fötterna Reglagen (om det nu heter så) sitter så han når dom. Det som är svårt det är att ta sig upp i grävmaskinen för lillen. Det fick föräldrarna hjälpa till med. Så fysiologiskt inga problem att köra grävmaskinen.
Helt sjukt.
 
N Nybyggarens skrev:
Helt sjukt.
Inte sjukt alls. Det gör att den som skadat sig i benet kan fortsätta köra sin grävmaskin under tiden benet läker och slipper gå i konkurs.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
N Nybyggarens skrev:
Helt sjukt.
Att även mycket kortväxta personer (dvärgar) och Nevrocedynskadade kan försörja sig?

Staffan
 
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
L Tommy Lövgren skrev:
Inte sjukt alls. Det gör att den som skadat sig i benet kan fortsätta köra sin grävmaskin under tiden benet läker och slipper gå i konkurs.
Har de konstruerat maskinen för att de som skadar benen ska kunna fortsätta att jobba? Om det händer så ofta kanske man ska se över sin närmiljö.
 
K Kirre2 skrev:
Har de konstruerat maskinen för att de som skadar benen ska kunna fortsätta att jobba? Om det händer så ofta kanske man ska se över sin närmiljö.
Men förstår du inte, grävmaskinerna är konstruerade med tanke på deras stora kundbas av femåringar.
 
  • Haha
  • Gilla
Pippi Viktualia och 6 till
  • Laddar…
L larka742 skrev:
Men förstår du inte, grävmaskinerna är konstruerade med tanke på deras stora kundbas av femåringar.
Såklart. Dumt av mig.
 
  • Haha
Lövborgen och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
 
  • Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
Tycker han gräver lite slarvigt och spiller mycket. Barn har ingen känsla för kvalitet som man brukar säga......





:)
 
  • Gilla
  • Haha
Pippi Viktualia och 4 till
  • Laddar…
Och sakta går det.
 
  • Haha
Pippi Viktualia och 1 till
  • Laddar…
A arasmus skrev:
Våra grannar är bönder och har en Volvo EC290 som väger kring 30 ton. Den kör deras 4-årige unge runt med helt själv och gräver. Upp för backar, inne i skogen osv. Ingen vuxen finns i närheten. Däremot springer det runt en skock andra ungar på gården. Jag får ont i magen varje gång jag ser det. Vad tycker ni som är lite mer lantliga av er, är detta vanligt bland bönder eller är det läge för en orosanmälan?
När våra grannars barn var små, var de runt den åldern när de körde traktor. De är bönder. Vet inte hur länge de hade gjort det innan vi såg det. Vi flyttade in för runt 15 år sedan.
Men vi gjorde ingen anmälan, men visst vi tyckte det var konstigt...
 
Sturmtiger Sturmtiger skrev:
När våra grannars barn var små, var de runt den åldern när de körde traktor. De är bönder. Vet inte hur länge de hade gjort det innan vi såg det. Vi flyttade in för runt 15 år sedan.
Men vi gjorde ingen anmälan, men visst vi tyckte det var konstigt...
Men i en traktor har man väl i alla fall pedaler på golvet? I alla fall i de få traktorer jag har kört.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.