Hej!

(För säkerhets skull: vi är åsiktsresistenta vad gäller tretex, så helst inga inlägg om att gips är bättre.)

Vårt soppartorp är byggt 1934 och innertaken består genomgående av glest regelverk med tretexskivor och ett lager kutterspån på. I ett rum har vi behövt riva illa åtgången tretex och för att behålla stilen har vi ersatt med s.k. porös board (träfiberisolering och ångbroms ovanför).

Samtliga tak verkar tapetserade med papp, en del enbart pappremsor över skivskarvar, en del med överlappande våder - och sedan målat med limfärg. I byggnadsvårdsbutiken i närheten pratade de om en liknande lösning så åtminstone lokalt verkar det ha varit en grej.

Nu till frågan: när vi försöker läsa på hittar vi enbart instruktioner för pappspänning, men med tanke på att underliggande reglar sitter lite hur som helst och inte lämnar mycket att spika i, så tror vi mer på att försöka klistra på papp som tidigare. Det vi är tveksamma kring är material och tillvägagångssätt. Gissar att vi kör med tapetpapper snarare än spännpapp? Behöver vi grunda med ett lager lim först? Bör man klistra remsor över skivskarvarna eller kommer tapetpappen att skyla dessa?

Tack för svar!

J&E
 
I vårt hus, byggt vid ungefär samma tid men med plankstomme och solida planktak med treetex-skivor på, är det limmad papp i taken i vissa rum och spännpapp i vissa. Vi har rivit ner delar av innertaket i ett rum och min bedömning är att det är samma typ av papp oavsett om den är limmad eller spänd. Det sitter remsor över skarvarna, precis som vid pappspänning.

Jag har samma fundering som du om att det verkar lite joxigt att limma den typen av papp i tak. Nu har vi solida plankor hela vägen innanför skivorna så jag lutar åt att pappspänna istället för att limma när vi nu återställer.

Men eftersom det verkar ganska vanligt att pappen är limmad undrar jag om det verkligen kan vara så svårt...

Jag har tapetserat på treetex-skiva förut och då strök jag en gång med tapetklister som fick torka och sen satte jag upp tapeten som vanligt. Det bör funka i tak också. Det finns spännpapp som inte är så bred, det borde vara lättare att limma i tak.

Det är inte lättare att hantera renoveringstapet än spännpapp iallafall. Jag gissar dessutom att ni inte vill ha den typen av material i ert torp?

Ett annat alternativ är ju en papperstapet i taket och måla på den. Möjligen är det lättare att hantera.

Hoppas du får ett svar på någon som limmat papp i tak.
 
Jiji Jiji skrev:
I vårt hus, byggt vid ungefär samma tid men med plankstomme och solida planktak med treetex-skivor på, är det limmad papp i taken i vissa rum och spännpapp i vissa. Vi har rivit ner delar av innertaket i ett rum och min bedömning är att det är samma typ av papp oavsett om den är limmad eller spänd. Det sitter remsor över skarvarna, precis som vid pappspänning.

Jag har samma fundering som du om att det verkar lite joxigt att limma den typen av papp i tak. Nu har vi solida plankor hela vägen innanför skivorna så jag lutar åt att pappspänna istället för att limma när vi nu återställer.

Men eftersom det verkar ganska vanligt att pappen är limmad undrar jag om det verkligen kan vara så svårt...

Jag har tapetserat på treetex-skiva förut och då strök jag en gång med tapetklister som fick torka och sen satte jag upp tapeten som vanligt. Det bör funka i tak också. Det finns spännpapp som inte är så bred, det borde vara lättare att limma i tak.

Det är inte lättare att hantera renoveringstapet än spännpapp iallafall. Jag gissar dessutom att ni inte vill ha den typen av material i ert torp?

Ett annat alternativ är ju en papperstapet i taket och måla på den. Möjligen är det lättare att hantera.

Hoppas du får ett svar på någon som limmat papp i tak.

Tack för svar! Vi har aldrig pappspänt tidigare så har ingen känsla för den typen av papp men föreställer mig att den är ganska grov? Bifogar ett foto där men ser en flik av pappen i vårt tak, som är en tunn, brun, lite randig papp. En oro vi har med för tunn papp är dock risken att spikar/skarvar syns igenom.

Hur fungerar det att stryka limfärg på limmad papp? Finns det risk att man blöter upp limmet igen och allt släpper?

Närbild på ett hörn av ett tak med tunn, brun, randig papp som sticker fram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan tipsa om att Biltema (av alla ställen) har "golvskyddspapper" som verkar identiskt med Gysinges spännpapp för tak, till väsentligt lägre pris. Jag har använt båda med bra resultat och kan inte upptäcka någon skillnad. Båda verkar vara makulatur (förmodligen från samma pappersbruk) eftersom bredden enligt beskrivningarna kan variera. https://www.biltema.se/bygg/farg/maleritillbehor/skyddspapper/golvskyddspapper-2000019562
Tillhör definitivt inte Tretexens fanclub men har tidigare tapetserat med vanlig papperstapet.
Tror att det kan gå bra med pappen om du förklistrar underlaget enligt tidigare inlägg. Använd cellulosaklister av äldre typ som får sugas in ordentligt i pappen före uppsättning.
 
Närbild på spännpapp till vänster och treetex-skiva till höger med synlig skarv och struktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spännpapp till vänster och treetex-skiva till höger. Spännpapp är kraftigare än tapet tex.

I våra tak där pappen är limmad är det målat med limfärg.

Jag har inte testat biltemas papp men jag har läst om flera som använt den. Det finns flera företag som säljer papp så det går att hitta billigare än Gysinge. Fördelen med Gysinges är väl att den är vit på ena sidan?

Jag hade testat en våd papp från Biltema i taket (efter som den är billig) Och verkar det allt för krångligt hade jag satt ofärgad tapet. Om jag var ni, alltså. Och ja, självklart cellulosabaserat tapetklister.

Själv ska jag pappspänna efter som då kan jag låta allt det gamla sitta kvar under. Sedan tänker jag måla taket med ekologisk färg. Den är diffusionsöppen, giftfri och blir helt matt. (Men det är ju inte riktigt som limfärg.)
 
Jiji Jiji skrev:
[bild]
Spännpapp till vänster och treetex-skiva till höger. Spännpapp är kraftigare än tapet tex.

I våra tak där pappen är limmad är det målat med limfärg.

Jag har inte testat biltemas papp men jag har läst om flera som använt den. Det finns flera företag som säljer papp så det går att hitta billigare än Gysinge. Fördelen med Gysinges är väl att den är vit på ena sidan?

Jag hade testat en våd papp från Biltema i taket (efter som den är billig) Och verkar det allt för krångligt hade jag satt ofärgad tapet. Om jag var ni, alltså. Och ja, självklart cellulosabaserat tapetklister.

Själv ska jag pappspänna efter som då kan jag låta allt det gamla sitta kvar under. Sedan tänker jag måla taket med ekologisk färg. Den är diffusionsöppen, giftfri och blir helt matt. (Men det är ju inte riktigt som limfärg.)
Biltemas golvskyddspapper är exakt som Gysinges spännpapp, alltså vit på ena sidan.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
hscn hscn skrev:
Biltemas golvskyddspapper är exakt som Gysinges spännpapp, alltså vit på ena sidan.
Då ska jag testa den. Jag har inte hittat den men jag kanske har letat för dåligt.
 
hscn hscn skrev:
Länken igen [länk]
Syns ganska tydligt att ena sidan är vit. Man får mycket riktigt leta lite, ligger blandat med brungrå målarskyddspapp åtminstone på mitt närmaste varuhus.:)
Tack!
Jag har alltid trott att den vita beläggningen varit någon form av plast.
 
  • Gilla
hscn
  • Laddar…
Bra tips med Biltemas papp, det ska vi testa!

Jag googlade lite på cellulosaklister och hamnar på byggnadsvårdsbutiker. Finns det även där likvärdig produkt i våra "vanliga" butikskedjor under annat namn?
 
Apropå limning och skarvar...
Treetex/porös board, liksom allt trä, rör ju sig en del med årstidernas varierande fuktinnehåll. Pappremsor behövs nog över skarvarna för att minska risken att pappen spricker med tiden. Vet att vanliga papperstapeter med tiden alltid spricker i skivskarvarna om det inte är spacklat och armerat eller pappremsat.

Kan komma ihåg fel men har för mig att Gysinges metod för pappspänning inkluderar spikad, ej limmad skarvremsa. Detta för att skivorna och pappremsan ska kunna röra sig lite så att de inte spricker. Sedan tror jag att man limmade en remsa över nubbraderna för att dölja spiken.

Edit:
Är själv intresserad av om det finns en fungerande metod att få skivade tak att bli släta, utan spackel och utan riktig pappspänning. Limmad papp låter intressant, om det fungerar. Helst vill man ju få lite tidsperspektiv också, så man vet om det kan hålla utan att spricka, helst >50 år.
 
Redigerat:
Oldboy Oldboy skrev:
Apropå limning och skarvar...
Treetex/porös board, liksom allt trä, rör ju sig en del med årstidernas varierande fuktinnehåll. Pappremsor behövs nog över skarvarna för att minska risken att pappen spricker med tiden. Vet att vanliga papperstapeter med tiden alltid spricker i skivskarvarna om det inte är spacklat och armerat eller pappremsat.

Kan komma ihåg fel men har för mig att Gysinges metod för pappspänning inkluderar spikad, ej limmad skarvremsa. Detta för att skivorna och pappremsan ska kunna röra sig lite så att de inte spricker. Sedan tror jag att man limmade en remsa över nubbraderna för att dölja spiken.

Edit:
Är själv intresserad av om det finns en fungerande metod att få skivade tak att bli släta, utan spackel och utan riktig pappspänning. Limmad papp låter intressant, om det fungerar. Helst vill man ju få lite tidsperspektiv också, så man vet om det kan hålla utan att spricka, helst >50 år.
Hålla utan att spricka kan det. Våra limmade tak är från 50- eller 60-talet. Pappen är limmad och skarvarna har remsor, som vid pappspänning. Nu när jag tittar på ett av taken ser jag att remsorna är spikade.

På bottenvåningen är originaltaken spända. Övervåningen är inredd senare och gissningsvis har man utvecklat sin teknik. Men som sagt det är inga sprickor i dem.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Vi köpte en rulle från Biltema nu. Värt att notera att kvaliten på rullarna varierade. I vår butik fanns en stor hög med s.k. golvskyddspapper. Hälften av dem hade en väldigt glatt, plastig yta på den vita sidan och andra hälften hade mer av en sträv pappkänsla. Fukttestet på en liten flik av varje sort bekräftade också att den plastigare varianten inte sög åt sig alls, medan den andra betedde sig som obehandlad papp. Så vi grävde fram den pappigare sorten och ska testa med. Båda sorterna såldes alltså som samma produkt.

Angående skarvremsor, så blir jag lite osäker på hur det ska genomföras. Enl. Gysinges pappspänningsinstruktioner så läggs remsor bara över vådernas skarvar, men här pratar vi om skarvarna mellan träskivorna, eller hur, och då skulle remsorna sättas upp innan pappvåderna?
Gysinge lägger en smal spikremsa, bredare blötlagd remsa och ännu bredare limmad remsa vid pappspänning. Hur skulle det fungera att lägga torremsa + klisterremsa över skivskarvar och sedan limma på pappvåderna över det? Hur är det gjort i ert tak @Jiji ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.